Onko kotimaisen median ostaminen vastuullisuusteko (ja millä hinnalla)?

Digimainonnan saralla vastuullisuudesta puhutaan juuri nyt erityisesti hiilijalanjäljen näkökulmasta. Mutta pitäisikö vastuullisuuden koskea myös sitä, missä mainonta näkyy? Ja erityisesti; mitä toimintaa mainostaja tukee rahoillaan, eli kenelle mainoseurot lopulta päätyvät?

IAB Finlandin keväällä 2023 tekemässä Vastuullinen digimainonta Suomessa -kyselyssä vastaajien edustamista yrityksistä lähes puolet (44,2 %) huomioi vastuullisuuden yhteistyökumppaneiden valinnassa. Tämä vastaus nousi selkeästi suosituimmaksi vaihtoehtojen joukosta. Ainakin teoriassa näyttää siis siltä, että mainostajien rahat toden totta saattavat päätyä kotimaisiin, vastuullisiin medioihin.

Lähde: IAB Finland

Katsotaanpa kuitenkin muutama fakta aiheesta.

Ruotsissa journalistisiin uutismedioihin käytetyt mainospanostuseurot ovat laskeneet 62 prosentilla vuosien 2008 ja 2022 välillä. Mikäli ennustukset pitävät paikkansa, tulee lasku jatkumaan rajuna, ja eurot vähenevät vuosien 2023 ja 2025 välillä 25 prosentilla. Yhtenä suurena syynä nähdään mediakentän fragmentoituminen, ja erityisesti Googlen ja Metan nousu mainoseurojen jättiläisiksi.

Lähde: Journalisten.se

Suomen tilanteesta ei ole julkaistu virallisia lukuja, mutta en liene kovin väärässä, jos väitän Suomen hyvin todennäköisesti seuraavan Ruotsin jalanjäljissä. Jotain voinee päätellä siitä, miten sosiaalisen median ja haun eurot ovat kasvaneet perinteiseen display-mainontaa verrattuna IAB Finlandin ja Kantarin lukujen perusteella vuosina 2013–2022. Some on esimerkiksi kasvanut huikeat 800 %, samalla kun display on juuri ja juuri tuplannut euronsa.

Lähde: IAB Finland ja Kantar

Samaan aikaan kun globaalit teknologiajätit ovat syöneet kotimaisten medioiden mainoseuroja kokonaisuudessaan, ovat ne markkinaa alhaisemmilla hintatasoillaan laskeneet myös tuhannen mainosnäytön hintaa (CPM-hinta). Nämä globaalit jätit ovat yksinkertaisesti niin suuria, että mainosnäytön CPM-hinta on pystytty valtavilla volyymimäärillä laskemaan hyvin alhaiseksi. Jo tämä yksinään on ollut haaste kotimaisille medioille ja disruptoinut niiden ansaintamalleja.

Metan ja Googlen tuomien muutosten rinnalle on 2010-luvun alusta tullut ohjelmallinen mainonta. Ohjelmallinen on luonut julkaisijoille hienon ekosysteemin kaupallistaa inventaarinsa uudella tavalla, mutta se on väistämättäkin kiihdyttänyt hintatasojen laskua. Yhtäkkiä myös suomalaiset mainostajat ovat pystyneet kilpailuttamaan yhä tiukemmin niin suomalaisia kuin kansainvälisiäkin mainosinventaarin lähteitä, ja kova kilpailu on laskenut hintatasoja yhä entisestään.

Vaikka olemmekin tulleet pitkälle ohjelmallisen mainonnan alkuaikojen halpojen hintojen metsästyksestä, on olemassa tutkimustietoa siitä, että mainostajat arvostavat halpaa mainosnäyttöä edelleen.

Kesällä 2023 julkaistun globaalin Programmatic Media Supply Chain Transparency -tutkimuksen mukaan mainostajat arvostat edelleen suurissa määrin mainosnäytön hintaa mainosnäytön laadun edelle. Vai mistä kertoo se, että tutkimuksen perusteella mainostajan maksama keskimääräinen hinta tuhannelle mainosnäytölle oli niinkin alhainen kuin 2,67 USD? Tai että yli 50 % mainosnäytöistä myytiin alle 3 dollarin CPM-hintaan? Luvut ovat globaaleja, mutta kuka tahansa ohjelmallisen mainonnan parissa työskentelevä tietää, että nämä globaalit hintatasot näyttävät suuntaa myös Suomessa.

Yhteenlasketut havainnot

Lähde: Programmatic Media Supply Chain Transparency -tutkimus

Voiko tällaisella hintatasolla todella tukea kotimaista mediaa, ja erityisesti kotimaista laatujournalismia? Vastaus on yksinkertainen: ei voi. Useat suomalaiset uutismediat tarjoavat jo tällä hetkellä sisältönsä netissä lukijoille ilmaiseksi, ja kun mainontaakin aletaan myydä lähes ilmaiseksi, ei lopputulos voi olla paras mahdollinen. Jokainen järkevä uutismedia etsiikin kiivaasti uusia tulonlähteitä karanneiden mainoseurojen tilalle.

Mutta miksi rahojen suuntaaminen kotimaiseen mediaan edes olisi mainostajalta vastuullisuusteko? Ehkä asiaa kannattaa katsoa siltä kannalta, mitä tapahtuu, jos mainoseurot menevät yhä enemmän kansainvälisille teknologiajäteille kotimaisten uutismedioiden sijaan.

  1. Useimmat kotimaiset uutismediat ovat mainosrahoitteisia. Kun mainoseurot vähenevät, kotimaisten medioiden kyky tuottaa laatujournalismia laskee. Faktapohjaisen journalismin määrä vähenee.
  2. Kun suurin osa mainoseuroista valuu esimerkiksi Metalle ja Googlelle, uutislähteiden monimuotoisuus laskee. Valta siitä, mitä uutisia ihmiset lukevat siirtyy teknologiajäteille. Sosiaalisen median algoritmien luomat kuplat lisääntyvät, ja lukijat näkevät yhä enemmän vain omaa näkökantaansa tukevaa sisältöä. Misinformaation määrä kasvaa.
  3. Kotimainen, laadukas journalistinen uutismedia on yksi demokraattisen valtion peruskivistä. Uutismediat toimivat usein yhteiskunnan vahtikoirina, pitäen valtaapitäviä vastuullisena teoistaan ja tehden tutkivaa journalismia.
  4. Pystytkö luottamaan siihen, että edellä mainitut teknologiajätit toimivat vastuullisesti myös esimerkiksi brand safetyn, tietosuojan tai läpinäkyvyyden osalta? Mihin mainoseurot lopulta päätyvät ja mitä niillä tuetaan? Ostamalla kotimaisia medioita pystyt hyvin todennäköisesti luottamaan, että ne toimivat vastuullisesti mm. GDPR:n suhteen.
  5. Ja viimeisenä se no brainer vastuullisuuden osalta: kotimaisessa mediassa näkyneen kampanjan hiilijalanjälki on hyvin todennäköisesti alhaisempi kuin kansainvälisessä mediassa näkyneen. Suomalaisten mediatalojen ”teknologiatack” on usein hyvin paljon kevyempi, kuin kansainvälisten – tämä vaikuttaa suoraan hiilijalanjälkeen erityisesti ohjelmallisessa mainonnassa.

Minä väitän, että mainonnan ostaminen kotimaisista medioista on vastuullisuusteko, jolta useimmat mainostajat ovat tähän asti sulkeneet silmänsä. Vastuullisuus on monia asioita, mutta journalististen, kotimaisten laatumedioiden tukeminen kansainvälisten teknologiajättien sijaan on ehdottomasti yksi niistä. Ja pelkkä mainosbudjetista isomman palan leikkaaminen kotimaahan ei enää riitä – mainosnäytöstä on saatava hinta, joka tukee kotimaisen median jatkuvuutta tulevaisuudessakin.

Lue seuraavaksi:

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]