Alman digitaalisissa medioissa tavoitat 1,2 milj. autoilusta ja liikkumisesta kiinnostunutta suomalaista viikossa. Hyödynnä siis ainutlaatuinen kokonaisuus Suomen parhaita markkinapaikkoja, journalistisia sisältöjä ja mainosratkaisuja.
Me tunnemme innokkaat autoilijat, vannoutuneet veneilijät ja vauhdikkaat motoristit ja sinulle mainostaja tämä tarkoittaa entistä vaikuttavampaa ja tehokkaampaa mainontaa ostoputken oikeassa vaiheessa.
Lähde: FIAM viikko 10/2025
NETTIAUTO ja AUTOTALLI.com tarjoaa dataa kuluttajien käyttäytymisestä ja kysynnästä:
Lähde: FIAM viikko 10/2025
- Trendit kaupankäynnissä ja tiedonhaussa
- Millaisia autoja haetaan
- Millaisia autoja ostetaan
Miksi Alman tuottama autoilun ostoaiedata on niin erityistä mainostajille?
”Meiltä löytyvät autoilun markkinapaikat, joiden kautta myydään suurin osa suomalaisten ostamista autoista. Näin ollen Alman tarjoama ostoaiedata on laadukasta ja todennettua. Näin kattavaa dataa eivät muut toimijat pysty Suomessa tarjoamaan.”
Henrik Pitkäkoski
Myyntiryhmän päälikkö
AUTONOSTAJAN OSTOPOLKU
Keräämme dataa autonostajan käyttäytymisestä muun muassa Suomen suurimmilta autoilun markkinapaikoilta: Nettiautosta ja Autotalli.comista. Tunnemme siis, miten autonostoa suunnittelevat kuluttajat käyttäytyvät ja miten heidät parhaiten tavoittaa.
Tutustu, miten havahtumisen ja haaveilun kautta autonostaja siirtyy harkintaan ja lopulta auton hankintaan saakka. Katso myös vinkit, joiden avulla tehostat mainontaasi jokaisessa eri ostoputken vaiheessa.
1. HAVAHTUMINEN
Alman verkostosta tavoitat noin yli 2 miljoonaa autoilusta ja liikkumisesta kiinnostunutta ja 1,5 miljoonaa auton omistaja kuukaudessa.
Vinkit mainostajalle:
- Olethan kohderyhmäsi Top-of-mindissa?
- Kasvata ja ylläpidä brändisi tunnettuutta pitkäjänteisellä BRÄNDIMAINONNALLA.
- Käytä korkean huomioarvon mainosratkaisuja, kuten liikkuvaa kuvaa ja isoja pintoja.
Lähde: Permutive (käyttäjien määrät: per 30 päivää = Uniikit selaimet 30 päivän tarkastelujaksolla)
2. HAAVEILU
Datasegmentillä ”Automotive – Car buying intent – LOW” tavoitat 1,5 miljoonaa kävijää kuukaudessa. Hyödynnä myös kontekstikohdentamista ja ota kaikki autoilun sisällöt haltuusi.
Vinkit mainostajalle:
- Nosta SISÄLTÖMARKKINOINNILLA keskustelunaiheita: mm. erilaiset käyttövoimat puhuttavat, ja kuluttajat etsivät ratkaisuja ja oikeaa tietoa niistä.
- Mukauta viestisi kohderyhmän mukaisesti: Mainosta premium-autoja hyvin toimeentuleville ja perhe- tai kakkosautoja perheellisille.
Lähde: Permutive (käyttäjien määrät: per 30 päivää = Uniikit selaimet 30 päivän tarkastelujaksolla)
3. HARKINTA
Datasegmentillä ”Automotive – Car buying intent – MID” tavoitat noin 800 000 kävijää kuukaudessa. Kohdenna mainontaa ostoaie-segmentteihin ja käyttäjien tekemien markkinapaikkahakujen perusteella.
Vinkit mainostajalle:
- Hyödynnä TAKTISTA MAINONTAA harkintavaiheessa oleville.
- Jos olet hoitanut ostoputken aiemmat vaiheet hyvin ja kasvattanut tunnettuuttasi BRÄNDIMAINONNALLA, sinulla on parempi mahdollisuus päästä harkintakoriin.
- Tarvitaan sekä tunnepohjaista vaikuttamista ja fiiliksen luomista, että järkipohjaista vakuuttelua sekä ohjaamista toimenpiteisiin – joko liikkeeseen koeajolle tai ottamaan yhteyttä verkossa.
Lähde: Permutive (käyttäjien määrät: per 30 päivää = Uniikit selaimet 30 päivän tarkastelujaksolla)
4. HANKINTA
Datasegmentillä ”Automotive – Car buying intent – HIGH” tavoitat noin 500 000 kävijää kuukaudessa. Ota myös oma asiakasrekisterisi käyttöön kohdentamisen moottorina Mainostajan omat yleisöt -palvelun avulla ja kohdenna mainontaa nykyisiin asiakkaisiisi tai niiden kaltaisiin yleisöihin.
Vinkit mainostajalle:
- Hyödynnä TAKTISTA JA AKTIVOIVAA mainontaa ostoputken loppupäässä. Esimerkiksi aikaan sidotut korkotarjoukset ja kaupan päälle tarjottavat edut vauhdittavat ostopäätöstä.
- DYNAAMISET MAINOSRATKAISUT markkinapaikoilla ohjaavat suoraan kauppaan.
Lähde: Permutive (käyttäjien määrät: per 30 päivää = Uniikit selaimet 30 päivän tarkastelujaksolla)
Mitä hyötyä ostoaiedatasta on mainostajalle?
”Meiltä löytyvät autoilun markkinapaikat, joiden kautta myydään suurin osa suomalaisten ostamista autoista. Näin ollen Alman tarjoama ostoaiedata on laadukasta ja todennettua. Näin kattavaa dataa eivät muut toimijat pysty Suomessa tarjoamaan.”
Henrik Pitkäkoski – Myyntiryhmän päällikkö
Datan kerääminen ja käsittely Almalla
- Keräämme käyttäytymisdataa sivustoiltamme.
- Alma autoilu on Suomen suurin autoilun markkinapaikkojen suhteen
- Autoilun kontekstissa esimerkiksi mitä hakuja käyttäjä tekee, mitä autoja katsoo, mitä autoiluun liittyviä sisältöjä lukee medioissamme
- Lisäksi dataa kerätään tilaajatiedoista ja kyselyistä – tätä tietoa hyödynnetään demografiamallinnuksen pohjalla
- Data viedään datanhallintajärjestelmään, jossa luodaan erilaisia sääntöjä hyödyntäen datasegmenttejä yleisöistä.
- Datasegmenttejä voidaan aktivoida hyödynnettäväksi mainonnan kohdentamiseen suorakampanjoissa sekä ohjelmallisesti.
Löydä oikeat kohdentamisen keinot!
- Alman yleisöt löytyvät verkkosivuillamme olevasta segmenttilistasta, jossa läpinäkyvästi avaamme :
- miten ne on rakennettu
- millaiset yleisöt segmentteihin nousee
- minkäkokoisia yleisöjä niillä tavoittaa.
Miten mainostaja voi hyödyntää autoilun ostoaiedataa?
”Ostoaiedataa voi hyödyntää mainonnan kohdentamiseen missä tahansa digikampanjassa. Datan hyödyntäminen on merkityksellistä sekä uusia autoja että vaihtoautoja myyville mainostajille.”
Henrik Pitkäkoski – Myyntiryhmän päällikkö