AUTOILUN DATA

AUTOILUN KOHDERYHMÄT KATTAVASTI HALTUUN

Alman digitaalisissa medioissa tavoitat 1,2 milj. autoilusta ja liikkumisesta kiinnostunutta suomalaista viikossa. Hyödynnä siis ainutlaatuinen kokonaisuus Suomen parhaita markkinapaikkoja, journalistisia sisältöjä ja mainosratkaisuja.

Me tunnemme innokkaat autoilijat, vannoutuneet veneilijät ja vauhdikkaat motoristit ja sinulle mainostaja tämä tarkoittaa entistä vaikuttavampaa ja tehokkaampaa mainontaa ostoputken oikeassa vaiheessa.

Lähde: FIAM viikko 10/2025

NETTIAUTO ja AUTOTALLI.com tarjoaa dataa kuluttajien käyttäytymisestä ja kysynnästä:

Lähde: FIAM viikko 10/2025

  • Trendit kaupankäynnissä ja tiedonhaussa
  • Millaisia autoja haetaan
  • Millaisia autoja ostetaan

Miksi Alman tuottama autoilun ostoaiedata on niin erityistä mainostajille?

”Meiltä löytyvät autoilun markkinapaikat, joiden kautta myydään suurin osa suomalaisten ostamista autoista. Näin ollen Alman tarjoama ostoaiedata on laadukasta ja todennettua. Näin kattavaa dataa eivät muut toimijat pysty Suomessa tarjoamaan.”

henrik pitkäkoski myyntiryhmän päälikkö

Henrik Pitkäkoski
Myyntiryhmän päälikkö

NETTIAUTO ja AUTOTALLI.com tarjoaa dataa kuluttajien käyttäytymisestä ja kysynnästä:

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mihin asioihin auton valinnassa kiinnitetään huomiota? Katso suosituimmat hintaluokat ja käyttövoimat

Millä perusteella auto valitaan ja millaisia autoja suomalaiset harkitsevat? Alma Businessmedioiden yleisöille toteutettu autotutkimus valaisee […]

Näin Alma Businessmedioiden yleisöt toimivat autokaupoilla – 6 vinkkiä tehokasta mainontaa varten

Alman Businessmedioiden autotutkimuksen mukaan suomalaiset kääntyvät useimmiten autojen markkinapaikkojen puoleen hakiessaan tietoa tai inspiraatiota auton […]

Tuore tutkimus paljastaa: Nämä automerkit kiinnostavat eniten

Alman uusimman Autotutkimuksen mukaan Alma Businessmedioiden yleisöt harkitsevat useamman eri mallin välillä, kun tiedossa on […]

Ajankohtaista autokaupasta -webinaaritallenne: Tee parempaa liiketoimintaa datan avulla

Autoilun data asuu Almalla ja haluamme jakaa sen kanssasi! Toimialan dataa monipuolisesti hyödyntävä Ajankohtaista autokaupasta […]

Ajankohtaista autokaupasta -webinaaritallenne: Alkuvuoden käytettyjen autojen kauppa ennätystahdissa

Alman jo toista kertaa järjestetty ja suuren suosion saanut Ajankohtaista autokaupasta -webinaari pidettiin 15.5.2024. Tilaisuuden […]

Katso webinaaritallenne: Ajankohtaista autokaupasta – hybridit jatkavat voittokulkuaan

Autoilun data asuu Almalla ja nyt haluamme jakaa sen kanssasi! Katso webinaaritallenteesta missä automarkkina menee […]

Ajankohtaista autokaupasta: Hybridiautojen suosio jatkoi kasvuaan

Miltä näyttivät vuoden 2023 viimeisen vuosineljänneksen myyntiluvut Suomen suurimmassa autojen kauppapaikassa Nettiautossa? Ja millaisia trendejä […]

AUTONOSTAJAN OSTOPOLKU

Keräämme dataa autonostajan käyttäytymisestä muun muassa Suomen suurimmilta autoilun markkinapaikoilta: Nettiautosta ja Autotalli.comista. Tunnemme siis, miten autonostoa suunnittelevat kuluttajat käyttäytyvät ja miten heidät parhaiten tavoittaa.

Tutustu, miten havahtumisen ja haaveilun kautta autonostaja siirtyy harkintaan ja lopulta auton hankintaan saakka. Katso myös vinkit, joiden avulla tehostat mainontaasi jokaisessa eri ostoputken vaiheessa.

1. HAVAHTUMINEN

Alman verkostosta tavoitat noin yli 2 miljoonaa autoilusta ja liikkumisesta kiinnostunutta ja 1,5 miljoonaa auton omistaja kuukaudessa.

Vinkit mainostajalle:

  • Olethan kohderyhmäsi Top-of-mindissa?
  • Kasvata ja ylläpidä brändisi tunnettuutta pitkäjänteisellä BRÄNDIMAINONNALLA.
  • Käytä korkean huomioarvon mainosratkaisuja, kuten liikkuvaa kuvaa ja isoja pintoja.
autonostajan datapolku havahtuminen

Lähde: Permutive (käyttäjien määrät: per 30 päivää = Uniikit selaimet 30 päivän tarkastelujaksolla)

2. HAAVEILU

Datasegmentillä ”Automotive – Car buying intent – LOW” tavoitat 1,5 miljoonaa kävijää kuukaudessa. Hyödynnä myös kontekstikohdentamista ja ota kaikki autoilun sisällöt haltuusi.

Vinkit mainostajalle:

  • Nosta SISÄLTÖMARKKINOINNILLA keskustelunaiheita: mm. erilaiset käyttövoimat puhuttavat, ja kuluttajat etsivät ratkaisuja ja oikeaa tietoa niistä.
  • Mukauta viestisi kohderyhmän mukaisesti: Mainosta premium-autoja hyvin toimeentuleville ja perhe- tai kakkosautoja perheellisille.
autonostajan datapolku haaveilu

Lähde: Permutive (käyttäjien määrät: per 30 päivää = Uniikit selaimet 30 päivän tarkastelujaksolla)

3. HARKINTA

Datasegmentillä ”Automotive – Car buying intent – MID” tavoitat noin 800 000 kävijää kuukaudessa. Kohdenna mainontaa ostoaie-segmentteihin ja käyttäjien tekemien markkinapaikkahakujen perusteella.

Vinkit mainostajalle:

  • Hyödynnä TAKTISTA MAINONTAA harkintavaiheessa oleville.
  • Jos olet hoitanut ostoputken aiemmat vaiheet hyvin ja kasvattanut tunnettuuttasi BRÄNDIMAINONNALLA, sinulla on parempi mahdollisuus päästä harkintakoriin.
  • Tarvitaan sekä tunnepohjaista vaikuttamista ja fiiliksen luomista, että järkipohjaista vakuuttelua sekä ohjaamista toimenpiteisiin – joko liikkeeseen koeajolle tai ottamaan yhteyttä verkossa.
autonostajan datapolku hankinta

Lähde: Permutive (käyttäjien määrät: per 30 päivää = Uniikit selaimet 30 päivän tarkastelujaksolla)

4. HANKINTA

Datasegmentillä ”Automotive – Car buying intent – HIGH” tavoitat noin 500 000 kävijää kuukaudessa. Ota myös oma asiakasrekisterisi käyttöön kohdentamisen moottorina Mainostajan omat yleisöt -palvelun avulla ja kohdenna mainontaa nykyisiin asiakkaisiisi tai niiden kaltaisiin yleisöihin.

Vinkit mainostajalle:

  • Hyödynnä TAKTISTA JA AKTIVOIVAA mainontaa ostoputken loppupäässä. Esimerkiksi aikaan sidotut korkotarjoukset ja kaupan päälle tarjottavat edut vauhdittavat ostopäätöstä.
  • DYNAAMISET MAINOSRATKAISUT markkinapaikoilla ohjaavat suoraan kauppaan.
autonostajan datapolku harkinta

Lähde: Permutive (käyttäjien määrät: per 30 päivää = Uniikit selaimet 30 päivän tarkastelujaksolla)

Mitä hyötyä ostoaiedatasta on mainostajalle?

”Meiltä löytyvät autoilun markkinapaikat, joiden kautta myydään suurin osa suomalaisten ostamista autoista. Näin ollen Alman tarjoama ostoaiedata on laadukasta ja todennettua. Näin kattavaa dataa eivät muut toimijat pysty Suomessa tarjoamaan.”

Henrik Pitkäkoski – Myyntiryhmän päällikkö

Datan kerääminen ja käsittely Almalla

  • Keräämme käyttäytymisdataa sivustoiltamme.
  • Alma autoilu on Suomen suurin autoilun markkinapaikkojen suhteen
  • Autoilun kontekstissa esimerkiksi mitä hakuja käyttäjä tekee, mitä autoja katsoo, mitä autoiluun liittyviä sisältöjä lukee medioissamme
  • Lisäksi dataa kerätään tilaajatiedoista ja kyselyistä – tätä tietoa hyödynnetään demografiamallinnuksen pohjalla
  • Data viedään datanhallintajärjestelmään, jossa luodaan erilaisia sääntöjä hyödyntäen datasegmenttejä yleisöistä.
  • Datasegmenttejä voidaan aktivoida hyödynnettäväksi mainonnan kohdentamiseen suorakampanjoissa sekä ohjelmallisesti.

Löydä oikeat kohdentamisen keinot!

  • Alman yleisöt löytyvät verkkosivuillamme olevasta segmenttilistasta, jossa läpinäkyvästi avaamme :
  • miten ne on rakennettu
  • millaiset yleisöt segmentteihin nousee
  • minkäkokoisia yleisöjä niillä tavoittaa.

Tutustu kohdentamisen keinoihin

Miten mainostaja voi hyödyntää autoilun ostoaiedataa?

”Ostoaiedataa voi hyödyntää mainonnan kohdentamiseen missä tahansa digikampanjassa. Datan hyödyntäminen on merkityksellistä sekä uusia autoja että vaihtoautoja myyville mainostajille.”

Henrik Pitkäkoski – Myyntiryhmän päällikkö