Vastuullisuus & hiilimittari

Vastuullisuus on Alman liiketoiminnan ytimessä

Edistämme positiivisia vaikutuksia yhteiskunnassa ja vähennämme toimintamme ympäristövaikutuksia.

Meille vastuullisuus ei ole vain velvollisuus. Se on tapa toimia, vaikuttaa ja tehdä parempia valintoja. Kun rakennat kampanjaasi Alma Median kanavissa, toimit kotimaisessa ja luotettavassa mediaympäristössä. Autamme sinua viestimään tehokkaasti ja samalla vähentämään ympäristövaikutuksia.

Vastuullisuus on Alman liiketoiminnan ytimessä

alma vastuullisuus ja hiilimittari
0 %

Henkilöstöstä on suorittanut Code of Conduct – valmennuksen

0 %

Vähenemä vuoteen 2030 
mennessä (oman toiminnan kasvihuonekaasupäästöt 
Scope 1 ja 2)

0 %

Vähenemä vuoteen 2030 mennessä (alihankintaketjun kasvihuonekaasupäästöt Scope 3)

0

tietoturvahyökkäystä

Luomme uutta liikevaihtoa vastuullisuudesta

Vähemmän päästöjä, enemmän vaikutusta.

Muutos tapahtuu tekemällä. Haluamme vaikuttaa positiivisesti koko toimialan kehitykseen

  • Alma Media on puolittanut oman toimintansa aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt viimeisen seitsemän vuoden aikana ja kiristänyt entisestään ympäristötavoitteitaan.
  • Alma Media oli kolmas mediayhtiö maailmassa julkistaessaan hyväksytyt tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet vuonna 2018.
  • Alma Median synnyttämistä kasvihuonekaasuista vain neljä prosenttia syntyy yrityksen omasta toiminnasta ja 96 prosenttia alihankintaketjussa.

Luomme uutta liikevaihtoa vastuullisuudesta

alma hiilimittari

Ensimmäisenä Suomessa: Alma Hiilimittari kertoo digimainontasi päästöt

Alma Media mahdollistaa digimainonnan hiilijalanjäljen mittaamisen ensimmäisenä mediayhtiönä Suomessa.

Raportoimme mainosverkostossamme julkaistavan mainonnan synnyttämät kasvihuonekaasupäästöt kampanjakohtaisesti osana kampanjoiden raportointia mainostaja-asiakkaillemme. ​

Tavoitteena on auttaa asiakkaitamme tunnistamaan digimainonnan aiheuttaman hiilijalanjäljen syntyyn vaikuttavat tekijät ja rohkaista mainostajia valitsemaan vähemmän ympäristöä kuormittavia mainonnan ratkaisuja.

Näitä asioita Alma Hiilimittari mittaa

Hiilimittari mittaa kampanjan keskimääräisen hiilijalanjäljen per 1000 mainosnäyttöä, kampanjan kokonaishiilijalanjäljen sekä vertaa sitä keskimääräiseen suomalaisen vuosittaiseen päästömäärään.
Alta näet esimerkkikampanjan raportoituja lukuja:

hiilijalanjäljen mittaus

Kampanjan keskimääräinen hiilijalanjälki
per 1000 mainosnäyttöä (grammaa hiilidioksidia per mille).

hiilijalanjäljen mittaus

Kokonaishiilijalanjälkeen lasketaan mukaan kampanjassa jaellut mainosnäytöt.

hiilijalanjälki verrattuna suomalaisen keskimääräiseen päästöön

Vertailuluku kertoo, kuinka monen suomalaisen keskimääräistä hiilijalanjälkeä kampanjan päästöt vastaavat.

LUOVAN AINEISTON JAKELU

0 %

Mainosaineiston jakeluun käytettävät teknologiat, sisältäen dataliikenteen ja teknologiat

MEDIAN JAKELU

0 %

Kuluttajan käyttämään mediaan ja sen jakeluun liittyvät päästöt

KULUTTAJAN LAITTEEN PÄÄSTÖT

0 %

Älylaitteiden, tietokoneiden ja televisioiden päästöt kulutuksen aikana

hiilijalanjälkimittari

MAINONNAN JAKELU

0 %

Mainonnan ostamiseen käytettävät mainonnan teknologiat ja ostotapa

Näin pienennät digimainonnan hiilijalanjälkeä

  1. Aloita mittaamisesta ja pyydä mediakumppaniltasi mainonnan hiilijalanjälki. Tunnista korkeapäästöiset kumppanit, mainosverkostot ja teknologiat.

  2. Ohjaa investointisi vähäpäästöisiin ratkaisuihin. Kotimainen mediakumppani on Scope3:n mukaan todistetusti vähäpäästöisempi valinta.

  3. Harkitse, mikä osuus ohjelmallisen mainonnan investoinneistasi menee korkeiden hiilipäästöjen sivustoille, erityisesti Open Marketplacessa.

Yhteistyössä Scope 3:n kanssa

Kampanjakohtaisen hiilijalanjäljen laskentamallin tuottaa meille Scope3 -yritys, joka avoimen lähdekoodin päästömallia käyttämällä pystyy mittaamaan mainoksen tuottamisen kaikki päästöt alusta loppuun. Scope3:n tarkka ja yksityiskohtainen verkkosivustojen ja mainosten jakelupäästöjen malli käyttää sekä julkisia että yksityisiä tietolähteitä, mukaan lukien tunnustettuja alan standardeja (mm. ads.txt ja sellers.json.). Menetelmää kehitetään lisäksi jatkuvasti.

Alma Brand Safety

Luotettava ja kotimainen ympäristö brändillesi

Bränditurvallisuus tarkoittaa meille sitä, että viestisi näkyy aina luotettavassa ja asiayhteyteen sopivassa ympäristössä. Käytämme toimituksellisesti tuotettuja ja laadukkaita sisältöjä, koneoppimista ja estolistoja varmistaaksemme, että mainontasi ei näy sopimattoman sisällön yhteydessä. Sitoudumme vastuulliseen journalismiin ja tarjoamme mainostajille läpinäkyvän ja turvallisen mediaympäristön.