Alma Median

Sisältömarkkinoinnin aineisto-ohjeet

Sisältömarkkinointia voit tehdä lähes jokaisessa Alma Median mediassa: Businessmedioiden Kumppanisisällöissä, Iltalehden sisältömarkkinointiartikkelilla sekä asumisen ja liikkumisen markkinapaikkojen sisältömarkkinointiartikkeleilla.

Näitä ohjeita noudattamalla luot helposti julkaisuvalmiin ja laadukkaan sisällön. Voit tehdä sisällöt myös yhteistyössä Alman Brand Studion kanssa.

Jos sinulla herää kysymyksiä tai tarvitset apua aineiston toimituksessa, ota yhteyttä mainostajien asiakaspalveluun osoitteessa: mediamainonta@almamedia.fi

Ohjeet aineiston toimittamiseen ›

Sisältömarkkinointiaineistojen toimittaminen

Toimitusosoite: mediamainonta@almamedia.fi.

Sähköpostin otsikko: mainosmuoto, mainostajan nimi ja julkaisupäivä. (esim: Kauppalehti Kumppanisisällöt – Yritys Oy – 1.3.2024)

Aikataulu: Julkaisuvalmiin natiividisplay- ja natiiviartikkeliaineiston tulee olla toimitettuna viimeistään 5 arkipäivää ennen sovittua julkaisua. Alma Brand Studiolla tuotettavien sisältömarkkinointiartikkeleiden osalta olemme erikseen yhteydessä asiakkaaseen. Editoitavat materiaalit tulee olla valmiina viisi arkipäivää ennen sovittua julkaisua. Sisällöntuotannoissa tuotantoaika on vähintään kaksi viikkoa riippuen tuotteesta ja ratkaisusta.

Aineistojen lähettäminen: Aineistot ovat toivottavaa lähettää samassa sähköpostiviestissä

Artikkelit


Pakolliset toimitettavat tiedot:

TuoteMainostavan yrityksen nimiOtsikkoNosto-otsikotPääkuvaNostokuvaTekstiIngressi
Iltalehti Tavoita- ja Aktivoi-natiiviartikkelitMax. 26 merkkiä– Ei rajoitusta– 1 kpl– Suositus vaakamalli
– Tiedostomuoto: JPG, PNG, MP4
– 612×300 px
– Tiedostomuoto: JPG, PNG
– Suositus 2000 – 6000 merkkiä, max. 10000 merkkiä
– Tiedostomuoto: DOC
Suositus 2-3 lausetta
Kumppanisisällöt
– Iltalehti
– Businessmediat (mm. Kauppalehti, Talouselämä)
– Etuovi ja Vuokraovi
– Autoilun ja liikkumisen mediat (mm. Nettiauto)
Max. 50 merkkiä– Ei rajoitusta
– Voi olla eri kuin nosto-otsikko
– 2 kpl
– Max. 120 merkkiä
– Kuvasuhde 16:9
– Min. 1600×900 px
– Tiedostomuoto: JPG, PNG
– Max. 5 Mt
– Kuvasuhde 16:9
– Min. 1600×900 px
– Tiedostomuoto: JPG, PNG
– Max. 5 Mt
– Suositus 2000 – 6000 merkkiä, max. 10000 merkkiä
– Tiedostomuoto: DOC
Suositus 2-3 lausetta


Valinnaiset toimitettavat tiedot:

TuoteNosto-
ingressit
Nosto-
ingressit lkm
SEO-otsikkoSEO-avainsanat lkmLogoVideotKirjoittajan kuvaKirjoittajan nimi ja titteliBlogin nimi
Iltalehti Tavoita- ja Aktivoi-natiiviartikkelitMax. 68 merkkiäSallittu
Kumppanisisällöt
– Iltalehti
– Businessmediat (mm. Kauppalehti, Talouselämä)
– Etuovi ja Vuokraovi
– Autoilun ja liikkumisen mediat (mm. Nettiauto)
Max. 150 merkkiä (Huom. tällöin otsikko max. 80 merkkiä)2Max. 68 merkkiäMax. 5– 300×40 px
– Tiedostomuoto: PNG
Sallittu– Kuvasuhde: 1×1
– Tiedostomuoto: JPG, PNG
– Max. 5 Mt
SallittuBlogin nimi, tai muu ohjaava lyhyt teksti, josta ohjataan artikkeleiden koontisivulle.

Sisällölliset ohjeet

Jutun alku

Hyvä artikkeli alkaa kiinnostavalla otsikolla ja antaa lukijalle syyn klikata sisältöön. Pääkuva, otsikko ja ingressi yhdessä johdattavat aiheeseen, joka on ajankohtainen ja lukijan näkökulmasta mielenkiintoinen. Pääkuvassa ei saa olla tekstiä eikä tuotetta tai logoa pääosassa. Pääkuva voi olla eri kuin nostokuva.

Kuvat

Hyvät kuvat täydentävät ja jäsentävät tekstiä. Niiden tulee olla hyvin valaistuja ja teräviä, eikä niissä saa olla tekstiä. Henkilökuviin kannattaa jättää kohteen ympärille tilaa, sillä kuvat rajautuvat hieman eri tavalla eri päätelaitteilla. Kuvatekstissä voi olla kuvaajan nimi ja muuta aiheeseen liittyvää tekstiä. Kuvatekstit auttavat myös kuvien saavutettavuuteen ja hakukonenäkyvyyteen. Kuvateksti ei voi olla linkki.

Leipäteksti

Hyvä sisältö etenee eri aiheisiin ryhmiteltynä väliotsikoilla, kuvilla ja linkeillä. Sisällössä voi olla esimerkiksi teksti-, kuva-, video-, väliotsikko-, linkki- ja listaelementtejä sekä bold- ja italic-tyylisiä korostuksia. Linkkeihin voi liittää valmiiksi UTM-tagit, jos klikkejä halutaan seurata omasta analytiikasta. Artikkelin ulkoasuun tai tekstityyleihin ei voi vaikuttaa. Hymiöt eivät ole sallittuja.

Videot

Voimme lisätä videoita osaksi artikkelia upottamalla videopalveluista tai meille toimitetusta videotiedostosta.

  • Oma videotiedosto: MP4, kuvasuhde: 16:9
  • Upotettu video: YouTube tai Vimeo-upotuslinkki, analytiikka upotuspalvelussa

Hakukoneet

Hakukoneita kannattaa auttaa ymmärtämään paremmin artikkelin sisältöä. Tätä varten meille voi toimittaa hakutuloksissa näkyvän SEO-otsikon ja avainsanalistan.

  • SEO-otsikko: enintään 68 merkkiä (vapaaehtoinen).
  • SEO-avainsanat: enintään 5 kpl, tärkein ensimmäisenä
    • Artikkelin avainsana on se, mikä on koko artikkelin fokus. Se on yleensä yksi sana – jossain tilanteessa 2–5 sanaa sisältävä fraasi.

Vastuu sisällöistä

Asiakas vastaa siitä, ettei julkaisijalle toimitettu aineisto ole voimassa olevien lakien, viranomaisten ja mainonnan itsesääntelyelinten määräysten, julkaisijan antamien ohjeiden, näiden ehtojen, muiden sopimusehtojen taikka hyvän tavan vastainen.

Asiakas sitoutuu huomioimaan rajoitukset, jotka koskevat mm. mainontaa alaikäisille tai seuraavia mainoskohteita: alkoholi, tupakka, uhkapelit, lääkkeet, tuoteväärennökset ja piraattituotteet.

Julkaisijana Alma Medialla on oikeus ilman korvausvelvollisuutta kieltäytyä mainoksen esittämisestä, mikäli mainos on julkaisijan tulkinnan mukaan alle linkitettyjen vaatimusten vastainen. 

Lait ja eettiset säännöt

  • Laki- ja sääntöseikat huomioitu (kuluttajansuojalaki, 2. luku) 
  • Sisällön tulee olla Julkisen sanan neuvoston (JSN) ohjeistuksen mukainen 
  • Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) valvoo, että sisältö on Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisääntöjen mukainen 


Alma Median sisältöjen laatukriteerit

Myyntiehdot

Natiividisplay

Aineisto-ohjeet:

Mainostajan nimi: max. 50 merkkiä

Otsikko + ingressi: max 80 merkkiä + ingressi 150 merkkiä
                                  TAI pidempi otsikko max. 120 merkkiä (ei ingressiä)

Kuva (vain JPG, PNG): 600 × 337 px

Logo: Valinnainen, kuvasuhde 1×1

Ohjausosoite: URL johon mainoksesta ohjataan

Eri aineistoversioita saa olla max. 5 kpl.

Huomioitava laskeutumissivulla:

  • Ohjaava natiivimainos vie kiinnostavaan sisältöön: artikkeli, vinkkijuttu, opas, haastattelu, tarina tms.
  • Laskeutumissivun pitää vastata natiivinoston lupausta sisällöstä ja sen tulee olla hyvin tuotettua. Laskeutumissivu ei voi olla puhdas mainosteksti tai muu suppea call-to-action, joka ei tarjoaisi kävijälle sisällöllistä lisäarvoa.
  • Ei ohjausta suoraan tuotesivuille tai verkkokauppaan, mainokseen tai tiedotteeseen tai sivulle, jossa on pelkkä latauslinkki. Lukijalle on hyvä ilmoittaa ohjauksessa, mikäli sisältö on video.

Ohjelmallinen natiividisplay


Natiividisplay videolla:

  • vaakavideo kuvasuhde 16:9
  • pystyvideo kuvasuhde 4:5
  • neliövideo kuvasuhde 1:1

Video käynnistyy automaattisesti ilman ääniä, kun mainos tulee käyttäjän ruudulle, ja pysähtyy, jos kävijä siirtyy muualle. Videon viimeinen ruutu jää mainospaikalle näkyviin.

Eri pikselikoot skaalautuvat oikeaan kokoon, kun kuvasuhde on oikea.

Tekniset ohjeet:

  • VAST 4.0
  • Format: MP4
  • Video bitrate: 750 – 8000 kbit/s
  • Audio bitrate: 384 kbit/s
  • Stereo audio 44.1 kHz tai 48kHz
  • Äänentasot: EBU R128 -standardin mukaisesti -23 LUFS
  • Framerate: 24, 25, 30 FPS
  • Kesto: max. 30 s
  • Tiedostokoko: max. 4 MB

Brändipaketti ja teemasivut Kumppanisisällöissä

  • Kuva:
    • Kuvasuhde 1:1
    • Sijoitetaan yritysesittelyn yhteyteen
    • Ei saa sisältää tekstiä
  • Header-kuva:
    • Koko: 1440x480px
    • Tiedostomuoto: JPG, PNG
    • Max. 50 Mt
  • Vapaamuotoinen tekstikenttä (esim. yritysesittelyä varten):
    • Merkkimäärä max. 300 merkkiä
    • Linkit mahdollisia