Kuntamarkkinointi kertoo houkuttelevasti sen, mikä on jo olemassa

Moni markkinoinnista vastaava pohtii, miten saada oma viesti kuuluville ja näkyville. Millainen kuntamarkkinointi oikeasti toimii? Miten saada huomiota oman alueen tapahtumiin? Mikä uusia asukkaita ja yrityksiä nykypäivänä houkuttelee? Kun haluat tavoittaa eri ikäiset, erilaisissa elämäntilanteissa olevat, uudet ja nykyiset paikkakuntalaiset sekä yrittäjät – tavoitat heidät tehokkaasti Alman digiverkostossa. Digimainonnalla voit herättää kiinnostuksen kuntasi asuinympäristöä, tapahtumia ja koko aluetta kohtaan. Jos alueellasi ei vielä ole brändiä, on aika luoda sellainen!​

Alman medioissa ja palveluissa tavoitat yleisösi niin valtakunnallisesti kuin alueellisestikin luotettavassa mediaympäristössä. Tarjoamme tehokkaat ja toimivat mainosratkaisut kuntien markkinoinnin tarpeisiin.

Matkailu- ja tapahtumamarkkinointi »
Asukasmarkkinointi »
Elinkeino- ja yritysmarkkinointi »

Kuntamarkkinointi voi olla kiinnostavaa!

Display-mainonta, videomainonta ja sisältömarkkinointi ovat erityisen hyviä keinoja, kun haluat lisätä alueesi tunnettuutta, kehittää imagoa ja saada näkyvyyttä. Voit luoda mielikuvia, saada kiinnostuksen heräämään ja aktivoida ja sitouttaa. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa ja mainosratkaisuistamme löytyy sopivia kaiken kokoisille budjeteille. Autamme sinua vaikuttavien kampanjoiden toteuttamisessa tavoitteesi mukaan.

Elävöitämme kampanjasi

On monta tapaa kohdentaa ja löytää oikea yleisö

Datan avulla digimainontaa on helppo kohdentaa esimerkiksi matkailusta tai asumisesta kiinnostuneelle yleisölle tai yrittäjille ja toimitiloja etsiville. Tai jos haluat tavoittaa lapsiperheet, pariskunnat, harrastajat, asunnonetsijät tai eläkeläiset, meidän kanssamme onnistut. Viestin tehoa lisää, kun mainonta tavoittaa sopivan kohderyhmän juuri omalle alueellesi kohdennettuna. Me tunnemme palveluitamme käyttävän yleisön ja tiedämme myös, millainen viesti kuhunkin kohderyhmään uppoaa.

Digimainonta toimii ja tavoittaa koko Suomen alueella

Alman digiverkoston muodostavat tunnetut suomalaiset uutismediat, kuluttajapalvelut, päättäjämediat ja markkinapaikat. Digiverkostomme tavoittaa yli 3,2 miljoonaa suomalaista viikossa1, joten tavoitat kuntalaisia ja kaupunkilaisia juuri niissä medioissa ja palveluissa, joita he jo käyttävät. Digimainontaan panostetaan yhä enemmän eikä suotta: 16–54-vuotiaista 90 % käyttää internetiä useita kertoja päivässä2. Mainostajalle digimainonta tarjoaa ratkaisun kaikkiin mainonnan tarpeisiin.

Mainosratkaisuja kuntien tarpeisiin

Matkailumarkkinointi: matkailu, tapahtumat ja nähtävyydet


Elävä ja aktiivinen ympäristö houkuttelee.
Markkinoinnilla voit kertoa houkuttelevasti sen, mitä paikkakunnalla on jo olemassa. Kerro, mitä uniikkia alueellasi on tarjolla. Mistä haluat, että paikkakuntasi muistetaan?


Suunnitelmallinen tapahtumamarkkinointi houkuttelee käymään kauempaakin
Kun haluat houkutella matkailijat, ohikulkijat, tapahtumia tai lomapuuhaa etsivät sekä elämyksien bongailijat paikkakunnallesi, se kannattaa tehdä rohkeasti ja näyttävästi.

Huolella suunnitellulla markkinoinnilla ja mainonnalla voit herättää huomion, tuoda esiin omat erottautumistekijät, luoda elämyksellisiä mielikuvia ja aktivoida. Jotta tämä onnistuu, yhdistä sekä pidempiaikaista että lyhytaikaista taktista markkinointia. Näin alueesi aktiivisuus jää mieleen, ja voi houkuttaa tapahtumien äärelle kauempaakin.

Markkinoinnilla voit tuoda esiin oman kunnan erottautumistekijät 

  • matkailukohteet ja nähtävyydet
  • tapahtumat ja tilaisuudet (konsertit, näyttelyt, messut jne.)
  • myös lähialueen tapahtumat kiinnostavat
  • hyvä aluebrändi toimii kilpailuetuna ja aineettomana pääomana.

Matkailun trendit 2025: Mikä matkailussa houkuttelee nyt?3

Matkailussa kiinnostavat monipuoliset vaihtoehdot, ympäristötietoisuus korostuu. Kestävä matkailu, lähilomat ja edulliset kohteet ovat suosittuja. Yksin matkailu ja ylisukupolvinen matkailu kasvavat. Tapahtumat, aktiviteetit ja teemalomat vaikuttavat kohdevalintoihin. ”Bleisure” yleistyy, ja digiähky saa matkailijat hakemaan apua matkatoimistoilta. Salatut helmet ja kotimaan matkailu kiinnostavat. Elämyksellisyys ja uudet kokemukset ohjaavat matkakohteen valintaa.

Kohdenna matkailusta kiinnostuneelle yleisölle

Mainonta on tehokasta silloin, kun se näkyy asiayhteydeltään samantyyppisten sisältöjen yhteydessä. Voit kohdentaa mainontaa matkailusta ja tapahtumista kiinnostuneelle  yleisölle.  Digimainontaa voi kohdentaa myös muun muassa elämäntilanteen ja perhekoon mukaan, ammatin mukaan, kiinnostuksen 
kohteiden tai sesongin perusteella, ostovoiman ja ostoaikeiden mukaan sekä sijainnin perusteella.

Asukasmarkkinointi: asuminen, eläminen ja lifestyle


Luo mielikuvia asumisesta ja herätä kiinnostus uuteen kotipaikkaan
Mitä erityistä paikkakunnallasi on tarjota, mistä asukkaat ovat erityisen tyytyväisiä? Markkinoinnilla voit vedota tunteisiin ja herättää kiinnostuksen aluetta kohtaan. Jos alueellasi ei vielä ole brändiä, on aika luoda sellainen!


Oikea viesti, oikeassa ympäristössä, oikealle yleisölle
Alueesi tärkeimmät vetovoimatekijät saat selville yllättävän läheltä: arvokasta tietoa ja kokemuksia saat nykyasukkailta. Mikä heidät pitää juurillaan ja mitä he arvostavat? Kun tunnistat erilaisia asukasryhmiä ja heille tärkeitä arvoja, tiedät jo, miten puhutella samanhenkisiä potentiaalisia asukkaita.


Löydä alueesi helmet, jotka houkuttelevat uusia asukkaita

  • Vetoa markkinoinnilla tunteisiin ja herätä kiinnostus aluetta kohtaan.
  • Korosta työ- ja opiskelumahdollisuuksia, paluumuuttajien kotiseutua, uusia asuinalueita sekä vapaa-ajan mahdollisuuksia.
  • Hyvä aluebrändi toimii kilpailuetuna ja aineettomana pääomana. Jos alueellasi ei vielä ole brändiä, on aika luoda sellainen!
  • Hyödynnä nykyasukkaiden tarinoita ja kerää arvokasta tietoa haastattelemalla heitä.

Asumisen trendit 2025: Mikä asumisessa kiinnostaa juuri nyt?4

Monipaikkaistuminen, kaupungistuminen ja digitalisaatio muokkaavat asumista, kun palveluiden ulkoistaminen yleistyy. Luonnon huomioiminen ja ympäristönäkökohdat ovat nousseet keskiöön ja kestävien ratkaisujen kysyntä kasvaa. Teknologian ja inhimillisyyden tasapaino korostuu, ja elämyksellisyys sekä monimuotoisuus tuovat tiloihin yksilöllisyyttä. Hyvinvointi ja hemmottelu ovat tärkeitä, ja asumisen hinta vaikuttaa valintoihin. Väljyyttä ja tehokkuutta arvostetaan, ja neliöt valitaan tarpeen mukaan.

Kohdenna asumisesta kiinnostuneelle yleisölle

Mainonta on tehokasta silloin, kun se näkyy asiayhteydeltään samantyyppisten sisältöjen yhteydessä. Asumisen markkinapaikoista tavoitat yleisön, joka on kiinnostunut myytävistä ja vuokrattavista asunnoista, remontoimisesta, sisustamisesta ja rakentamisesta sekä muuhun asumisen teemaan liittyvästä. Digimainontaa voi kohdentaa myös muun muassa elämäntilanteen ja perhekoon mukaan, ammatin mukaan, kiinnostuksen kohteiden tai sesongin perusteella, ostovoiman ja ostoaikeiden mukaan sekä sijainnin perusteella.

Elinkeinomarkkinointi: elinkeino ja yrityspalvelut


Tehtäväsi on vakuuttaa yrityspäättäjä
Markkinoinnilla luot mielikuvan siitä, että juuri sinun paikkakuntasi sopii yrityksen sijaintipaikaksi. Mutta se ei tapahdu yhden mainoksen perusteella. Mitä etua alueellasi on tarjota eri toimialojen yrittäjille ja yrityksille?


Sopiva mediaympäristö tavoittaa yrittäjät
Kun alueesi tarjoaa sopivat lähtökohdat erilaisille elinkeinonharjoittajille, varmista, että viestisi kohdennetaan juuri oikealle päättäjäyleisölle toimialaan sopivassa mediassa. Mikäli tavoitteenasi on esimerkiksi yritysten keskittäminen, uusien alueiden ja “yrityspuistojen” rakentaminen sekä paikkakunnalla jo olevan toimialaklusterin vahvistaminen, on tehokasta kohdentaa viesti juuri sen toimialan päättäjille.


Kerro ja näytä, mitä hyötyä alue tarjoaa elinkeinonharjoittajalle

  • myös yrittäjän päätökset syntyvät sekä fakta- että tunnetasolla
  • kukaan ei siirrä yritystään uudelle paikkakunnalle yhden mainoksen perusteella 
  • mielikuvan luominen ja vakuuttaminen vaatii pitkäjänteistä markkinointiviestintää


Kohdenna oikealle päättäjäyleisölle

Mainonta on tehokasta silloin, kun se näkyy asiayhteydeltään samantyyppisten sisältöjen yhteydessä. Alman Businessmedioista seurataan muun muassa toimialakohtaisia uutisia ja talousnäkymiä, joten tavoitat tehokkaasti eri kokoisia yrityksiä ja toimialojen yrittäjiä. Alma Businessmedioihin kuuluvat muun muassa KauppalehtiTalouselämäUusi Suomi sekä Tekniikka&Talous.​

Digimainontaa voi kohdentaa myös muun muassa elämäntilanteen ja perhekoon mukaan, ammatin mukaan, kiinnostuksen kohteiden tai sesongin perusteella, ostovoiman ja ostoaikeiden mukaan sekä sijainnin perusteella. 

Nyt kannattaa panostaa digimainontaan

Alueen vetovoiman kasvattaminen ja aluebrändin rakentamisen mahdollisuudet ovat sinun käsissäsi. Digimainonta tarjoaa ratkaisun kaikkiin mainonnan tarpeisiin: mainonnalla on mahdollisuus tuoda aluettasi tunnetuksi ja rakentaa brändiä, mainonta on työkaluna myös kun haluat tiedottaa tapahtumista. Lisäksi mainonnalla voi muistuttaa asuinympäristön toimivuudesta ja se on apuna paikkakuntasi ilmiöittämisessä.

Kysy lisää kuntien markkinointiratkaisuista:

"*" näyttää pakolliset kentät

Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Tietosuojaseloste.
Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

1) Lähde: Mind Kuluttaja tammi-kesä 2024 Kuluttaminen, vapaa-aika ja mediat
2) Lähde: Tilastokeskus 2024
3) Lähde: Matkamessut 2025, Matkailun Pulssi 2024 Alma Mediaratkaisut, Iltalehden toimitus 2024
4) Lähde: Asumisen trendit 2024 (Kaupallinen yhteistyö Lahden Talot: Asumisen trendit 2024 – nämä kysymykset puhututtavat asumisessa) BO Asumisen trendit raportti

Ota yhteyttä

Copyright © 2025