Mainontaa ohjelmallisesti ostettaessa esimerkiksi Transparency & Consent Framework (TCF), Brand Safety -työkalut tai erilaiset järjestelmät saattavat herättää kysymyksiä.
Kokosimme tälle sivulle ohjeita tilanteisiin, joissa ostajan on syytä olla erityisen tarkkana.
Transparency & Consent Framework 2.0
Ohjelmallisissa ostoissa (RTB & Programmatic Guaranteed) käytettävien teknologiakumppaneiden tulee olla rekisteröitynyt IAB TCF 2.0 -vendor-listalle, sekä olla hyväksyttyjä Alma Median TCF 2.0 vendorien listalla. DSP ei bidaa, jos käytettäviä vendoreita ei löydy näiltä listoilta. Yleisimpiä teknologiakumppaneita voivat olla esimerkiksi aineisto- ja ad verification -työkalut.
Saatavilla olevien kolmannen osapuolen Brand Safety -työkalujen käyttäminen saattaa rajoittaa kampanjan tavoittavuutta, jos työkalu ei ole ehtinyt kategorisoida verkkosivustoa, tai se on virheellisesti kategorisoitu. Varsinkin uutissivustojen kategorisointi kolmannen osapuolen teknologioilla on sekä globaalisti että suomalaisilla sivustoilla haastavaa. Läheskään aina kolmannen osapuolen Brand Safety -työkalun käyttö ei kuitenkaan ole tarpeen.
Almalla on käytössään oma Brand Safety -teknologia, jonka avulla estetään mainonta tiettyihin avainsanoihin perustuvan järkyttävän uutisoinnin yhteydestä oletuksena kaikille mainostaja-asiakkaille. Artikkelien sisältö analysoidaan koneoppimisen keinoin sekä otsikon että sisältötekstin osalta. Myös videosisällöt voidaan analysoida, mikäli videossa puhutaan suomea. Artikkelin avainsanat astuvat voimaan, mikäli näiden asiasanojen relevanssitaso on riittävän korkea semanttisen luokittelun perusteella.
Alman yleinen Brand Safety siis estää kokonaan mainonnan latautumisen järkyttäväksi ja vahingolliseksi luokitelluista artikkeleista. On kuitenkin tärkeä muistaa, ettei Brand Safety ole koskaan täysin aukotonta – esimerkiksi etusivuja ei pystytä kategorisoimaan.
Turvallisen ja sopivan mainosympäristön määrittely on aina subjektiviista. Yleisen Brand Safetyn lisäksi voidaan aina räätälöidä Brand Suitability -kohdennuksia yksittäisen mainostajan tai ostajan tarpeiden mukaan. Parhaat tulokset saavutetaan jatkuvan arvioinnin kautta – tukenasi ovat Alman asiantuntijat!
Muista nämä Brand Safetysta
Älä sorru käyttämään liian laajoja Brand Safety –määritelmiä
Muista arvioida Brand Safety aina mainostajakohtaisesti – kyse on Brand Suitabilitystä!
Mikä on juuri minulle mainostajana turvallinen mainosympäristö
Ei ole olemassa yhtä one-size-fits-all mallia
Muista arvioida ja päivittää Brand Safety -asetuksia jatkuvassa syklissä, jopa kuukausittain
Älä käytä vanhentuneita avainsanoja/aihepiirejä!
Tiedosta, mitä teknologiaa käytät Brand Safetyn osalta
Toimiiko kyseinen teknologia ongelmitta kaikilla suomalaisilla sivustoilla?
Selvitä, hyödynnätkö semanttista Brand Safetyä vai keyword-listoja
Kun hyödynnät keyword-listoja:
Listausta tulisi arvioida jatkuvasti. Etenkin nykyisessä uutissyklissä listauksen säännöllisempi tarkastelu korostuu entisestään.
Mikäli käytössäsi on keyword-perusteinen blokkilista, tulisi se laatia äärimmäisen tarkasti blokattavan sisällön kannalta. Esimerkiksi pelkän koronaviruksen blokkaamisen sijaan tulisi miettiä, olisiko parempi blokata koronakuolemiin tai kuolleisuuteen liittyvät asiasanat
Olethan yhteydessä programmatic@almamedia.fi mainostajan yksilöllisten Brand Suitability -tarpeiden osalta.
Diilien troubleshooting
Yleinen ohje, joka pätee usein:
Bid responseja lähtee, mutta ostoja ei tule : Ongelma on yleensä myyjän (SSP) puolella
Bid responseja ei edes lähde : Ongelma on yleensä ostajan (DSP) kampanja-asetuksissa
Kun line item ei bidaa (bid responseja ei lähde):
Tarkista yllä olevat TCF:ään ja brand safetyyn liittyvät asiat. Huomioi myös alla olevat asetukset ostojärjestelmässä:
Inventaarin lähde on oikea (Appnexus/Xandr)
Diili on luotu oikealle DSP:n seat ID:lle
Bidi on oikeassa valuutassa ja ottaa huomioon floor-hinnan sekä muut mahdolliset kustannukset (DSP fee, data jne.)
Tarkista, etteivät kampanjan tiukat yleisö-, geo-, aika- tai retargeting-kohdennukset rajaa bidaamista
Tarkista domain-kohdennukset ja mahdolliset sallittujen tai estettyjen sivustojen listaukset
Varmista, että ostoalgoritmin asetuksilla on mahdollista bidata (esim. CPC-optimoinnissa on tarpeeksi klikkidataa taustalla)
Järjestelmäkohtaiset huomiot
DV360
Huomioithan, että useat DV360-ostojärjestelmän tarjoamat yleisökohdentamisen vaihtoehdot toimivat rajallisesti Googlen järjestelmien ulkopuolella. Näiden kohdennusten käyttäminen voi estää bidaamisen kokonaan muissa kuin Google Ad Managerin kautta ostetussa inventaarissa.
Suosittelemme näissä tapauksissa, että Googlen datan sijaan yhdistämme diileihin Alman verkkokävijöistä kerättyä 1st party -kohdennusdataa (demografiadata ja kiinnostusalueet). Kysy lisää programmatic@almamedia.fi
Google Data
Third Party Audience
Kohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä
Geography
Kohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä
Day and Time
Kohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä
Installed App Category
Kohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä
New Mobile Device
Kohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä
Demographics
Yleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella*
Custom Affinity
Yleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella*
Affinity
Yleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella*
Similar/Lookalike
Yleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella*
In-Market
Yleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella*
Custom Intent
Käyttö mahdollista vain Ad Managerin inventaarissa
*Google suosittelee 1st party datan käyttöä Ad Managerin ulkopuolella
RTB (Real Time Bidding) -diilit
Alman diilit luodaan Xandrin SSP:hen ostajan seat ID:n avulla
Diilit otetaan käyttöön DSP:ssä manuaalisesti Alman lähettämän deal ID:n avulla