Alma Media > Mainostajat > Ohjelmallinen mainonta > Ohjelmallinen mainonta > Ohjelmallisen ostajan opas

Ohjelmallisen ostajan opas

Mainontaa ohjelmallisesti ostettaessa esimerkiksi Transparency & Consent Framework (TCF), Brand Safety -työkalut tai erilaiset järjestelmät saattavat herättää kysymyksiä.

Kokosimme tälle sivulle ohjeita tilanteisiin, joissa ostajan on syytä olla erityisen tarkkana.

Ohjelmallisissa ostoissa (RTB & Programmatic Guaranteed) käytettävien teknologiakumppaneiden tulee olla rekisteröitynyt IAB TCF 2.0 -vendor-listalle, sekä olla hyväksyttyjä Alma Median TCF 2.0 vendorien listalla. DSP ei bidaa, jos käytettäviä vendoreita ei löydy näiltä listoilta. Yleisimpiä teknologiakumppaneita voivat olla esimerkiksi aineisto- ja ad verification -työkalut.

Artikkelissamme Mikä on Transparency & Consent Framework ja mihin se vaikuttaa? kerromme tarkemmin TCF:stä ohjelmallisen ostajan näkökulmasta. Artikkelin lopussa olevasta Näin ostaminen onnistuu -yhteenvedosta löydät ohjeita käytännön tilanteisiin.

  • Alman SSP: Xandr (Appnexus)
  • Auction type: 1st price auction
  • Suosittelemme ostamista deal ID:n avulla

Olethan yhteydessä programmatic@almamedia.fi jos kaipaat tarkempia ohjeita.

Brand Safety & Brand Suitability

Saatavilla olevien kolmannen osapuolen Brand Safety -työkalujen käyttäminen saattaa rajoittaa kampanjan tavoittavuutta, jos työkalu ei ole ehtinyt kategorisoida verkkosivustoa, tai se on virheellisesti kategorisoitu. Varsinkin uutissivustojen kategorisointi kolmannen osapuolen teknologioilla on sekä globaalisti että suomalaisilla sivustoilla haastavaa. Läheskään aina kolmannen osapuolen Brand Safety -työkalun käyttö ei kuitenkaan ole tarpeen.

Almalla on käytössään oma Brand Safety -teknologia, jonka avulla estetään mainonta tiettyihin avainsanoihin perustuvan järkyttävän uutisoinnin yhteydestä oletuksena kaikille mainostaja-asiakkaille. Artikkelien sisältö analysoidaan koneoppimisen keinoin sekä otsikon että sisältötekstin osalta. Myös videosisällöt voidaan analysoida, mikäli videossa puhutaan suomea. Artikkelin avainsanat astuvat voimaan, mikäli näiden asiasanojen relevanssitaso on riittävän korkea semanttisen luokittelun perusteella.

Alman yleinen Brand Safety siis estää kokonaan mainonnan latautumisen järkyttäväksi ja vahingolliseksi luokitelluista artikkeleista. On kuitenkin tärkeä muistaa, ettei Brand Safety ole koskaan täysin aukotonta – esimerkiksi etusivuja ei pystytä kategorisoimaan.

Turvallisen ja sopivan mainosympäristön määrittely on aina subjektiviista. Yleisen Brand Safetyn lisäksi voidaan aina räätälöidä Brand Suitability -kohdennuksia yksittäisen mainostajan tai ostajan tarpeiden mukaan. Parhaat tulokset saavutetaan jatkuvan arvioinnin kautta – tukenasi ovat Alman asiantuntijat!

Muista nämä Brand Safetysta

  • Älä sorru käyttämään liian laajoja Brand Safety –määritelmiä
  • Muista arvioida Brand Safety aina mainostajakohtaisesti – kyse on Brand Suitabilitystä!
    • Mikä on juuri minulle mainostajana turvallinen mainosympäristö
    • Ei ole olemassa yhtä one-size-fits-all mallia
  • Muista arvioida ja päivittää Brand Safety -asetuksia jatkuvassa syklissä, jopa kuukausittain
    • Älä käytä vanhentuneita avainsanoja/aihepiirejä!
  • Tiedosta, mitä teknologiaa käytät Brand Safetyn osalta
    • Toimiiko kyseinen teknologia ongelmitta kaikilla suomalaisilla sivustoilla?
    • Selvitä, hyödynnätkö semanttista Brand Safetyä vai keyword-listoja
  • Kun hyödynnät keyword-listoja:
    • Listausta tulisi arvioida jatkuvasti. Etenkin nykyisessä uutissyklissä listauksen säännöllisempi tarkastelu korostuu entisestään.
    • Mikäli käytössäsi on keyword-perusteinen blokkilista, tulisi se laatia äärimmäisen tarkasti blokattavan sisällön kannalta. Esimerkiksi pelkän koronaviruksen blokkaamisen sijaan tulisi miettiä, olisiko parempi blokata koronakuolemiin tai kuolleisuuteen liittyvät asiasanat

Olethan yhteydessä programmatic@almamedia.fi mainostajan yksilöllisten Brand Suitability -tarpeiden osalta.


Diilien troubleshooting

Yleinen ohje, joka pätee usein:

  • Bid responseja lähtee, mutta ostoja ei tule : Ongelma on yleensä myyjän (SSP) puolella
  • Bid responseja ei edes lähde : Ongelma on yleensä ostajan (DSP) kampanja-asetuksissa

Kun line item ei bidaa (bid responseja ei lähde):

Tarkista yllä olevat TCF:ään ja brand safetyyn liittyvät asiat. Huomioi myös alla olevat asetukset ostojärjestelmässä:

  • Inventaarin lähde on oikea (Appnexus/Xandr)
  • Diili on luotu oikealle DSP:n seat ID:lle
  • Bidi on oikeassa valuutassa ja ottaa huomioon floor-hinnan sekä muut mahdolliset kustannukset (DSP fee, data jne.)
  • Tarkista, etteivät kampanjan tiukat yleisö-, geo-, aika- tai retargeting-kohdennukset rajaa bidaamista
  • Tarkista domain-kohdennukset ja mahdolliset sallittujen tai estettyjen sivustojen listaukset
  • Varmista, että ostoalgoritmin asetuksilla on mahdollista bidata (esim. CPC-optimoinnissa on tarpeeksi klikkidataa taustalla)

Järjestelmäkohtaiset huomiot

DV360

Huomioithan, että useat DV360-ostojärjestelmän tarjoamat yleisökohdentamisen vaihtoehdot toimivat rajallisesti Googlen järjestelmien ulkopuolella. Näiden kohdennusten käyttäminen voi estää bidaamisen kokonaan muissa kuin Google Ad Managerin kautta ostetussa inventaarissa.

Suosittelemme näissä tapauksissa, että Googlen datan sijaan yhdistämme diileihin Alman verkkokävijöistä kerättyä 1st party -kohdennusdataa (demografiadata ja kiinnostusalueet). Kysy lisää programmatic@almamedia.fi

Google Data 
Third Party AudienceKohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä
GeographyKohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä
Day and TimeKohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä
Installed App CategoryKohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä
New Mobile DeviceKohdentaminen toimii kaikissa inventaarin lähteissä
DemographicsYleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella*
Custom AffinityYleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella*
AffinityYleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella*
Similar/LookalikeYleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella*
In-MarketYleisödatan käytettävyys on rajoittunutta Ad Managerin ulkopuolella*
Custom IntentKäyttö mahdollista vain Ad Managerin inventaarissa

 

*Google suosittelee 1st party datan käyttöä Ad Managerin ulkopuolella

RTB (Real Time Bidding) -diilit

  • Alman diilit luodaan Xandrin SSP:hen ostajan seat ID:n avulla
  • Diilit otetaan käyttöön DSP:ssä manuaalisesti Alman lähettämän deal ID:n avulla
  • Exchange: Appnexus (Xandr)
  • Diiliä luotaessa valitse “New non-guaranteed inventory” + inventory type: private auction

PG (Programmatic Guaranteed) -diilit

  • PG-diileillä on mahdollista ostaa takuuinventaaria. Kysy lisää programmatic@almamedia.fi
  • Tuetut mainosformaatit: display, natiivi, video
  • Kohdentaminen: Alman 1st party data (demografiadata ja kiinnostusalueet)
  • PG-diilit ovat kampanja- ja formaattikohtaisia
  • PG-diiliä luotaessa valitse ”New guaranteed inventory”
  • Exchange: Appnexus (Xandr)

Lue lisää Xandrin DV360 -oppaasta >>