Hanna Repo, sisältömarkkinointijohtaja | 13.01.2020

Kaahaatko ohi vai kutsutko luoksesi – auta asiakasta hänen matkallaan

Kun ajat moottoritietä sataakahtakymppiä, kuinka hyvin mieleesi jää vastakkaiseen suuntaan ohi vilistävät autot? Muistatko perille päästyäsi niiden värit ja mallit, saati millaisia ne olivat sisältä? Vastaava tilanne on nettiselaajalla, jonka ruudulla vilistää enemmän tietoa kuin vuosisata sitten pystyi keräämään vuodessa. Selaaja on matkalla omaan määränpäähänsä, eikä suuri osa ohi ajavasta tiedosta jätä syvää muistijälkeä. 

Kun moottoritiellä näkyy kiinnostava levähdyspaikka, ajat sinne ja tutustut paikkaan. Pysähdyt, havainnoit, menet sisään. Näin toimii sisältömarkkinointi. Se saa ihmisen pysähtymään, syventymään. Pysähdyspaikka voi olla juuri nälkäisen lapsiperheen tarpeeseen vastaava paikka, josta saa lihapullat, leikkipaikan ja voimaa jatkaa ajomatkaa tai se voi olla vielä jäljellä oleva hirsikahvilaharvinaisuus järven rannalla. Juuri siihen omaan tarpeeseen, omaksi hyödyksi, omaksi virkistykseksi. 

Kun moottoritiellä näkyy kiinnostava levähdyspaikka, ajat sinne ja tutustut paikkaan. Pysähdyt, havainnoit, menet sisään. Näin toimii sisältömarkkinointi. Se saa ihmisen pysähtymään, syventymään.

Kun ihminen pysähtyy häntä kiinnostavan asian äärelle, asia menee aivokuorelle ja jättää muistijäljen. Pitkän tai lyhyen. Helposti mieleen palautettavan tai katoavan.

Sisältömarkkinoinnin keinoilla saadaan toivotun asiakkaan aikaa ja päästään usein säiliömuistiin saakka. Kun hankinnan aika tule, sisällöillä palvellut yritys nousee mieleen. Top of mind, niin kuin tavoitetta nykyään kutsutaan. 

Parhaimmillaan kosketetaan sydämeen saakka (niin sanotusti, toki tunteet muodostuvat aivoissa nekin.)

Jokaisesta yrityksestä löytyy tarinoita, jokaiseen tuotteeseen ja palveluun, etenkin niiden käyttöön, liittyy tarinoita. Ne pitää vain poimia ja kertoa hyvin. Unohtaa hetkeksi, että tehdään mainosta ja ajatella, että tehdään hyvää sisältöä ihmisille. Silloin sisältöön tartutaan ja viestisi tavoittaa asiakkaan. 

Digiajan infotulvassa se on paljon se.