Demokraattisen, moniarvoisen
ja elinvoimaisen yhteiskunnan puolesta

    Alma Media > Vastuullisuus Almassa > Kestävän yhteiskunnan rakentaja > Mediakasvatusta koululaisille

Muutumme askel kerrallaan

Vastuullisuus Alma Mediassa tarkoittaa pieniä ja suuria vastuullisuustekoja ja sitä, että työntekijämme toimivat vastuullisesti jokapäiväisessä työssään.

Tälle sivulle olemme keränneet listaa vastuullisuuteen liittyvistä hankkeistamme ja toimintaamme tekemistämme muutoksista, jotka auttavat kehittämään Alma Mediaa yrityksenä koko ajan vastuullisemmaksi.

Päivitämme listaa koko ajan, koska parannettavaa riittää aina.    

Kestävän yhteiskunnan rakentaja

Mediakasvatusta koululaisille

Kulutamme enemmän sisältöjä internetissä ja sosiaalisessa mediassa kuin koskaan aiemmin. Sen vuoksi kyky erottaa erilaiset sisältötyypit toisistaan ja perusymmärrys tietosuojasta sekä datasta ovat muuttuneet tärkeiksi kansalaistaidoiksi.

Alma Media käynnisti Suomessa vuoden 2018 alussa kolmivuotisen mediakasvatushankkeen, jonka tavoitteena on, että Alma Median työntekijät tekevät vuosittain vähintään 50 mediakasvatusvierailua kouluihin. Ensimmäisenä vuonna vierailuja tehtiin yli sata.

– Tavoitteenamme on antaa vierailuilla koululaisille työkaluja sisältöjen arviointiin ja auttaa heitä toimimaan verkossa turvallisemmin, kuvaa Alma Median viestintä- ja brändijohtaja Elina Kukkonen ja jatkaa:  

– Vierailuista saamamme palaute onkin ollut pääosin hyvin positiivista. Sekä vierailuille osallistuneet Alman työntekijät että vierailuluokat ovat pitäneet konseptista ja antaneet meille hyviä kehitysideoita. Monet yläkoulujen opettajat ovat pyytäneet vierailuja useisiin opetusluokkiinsa. 

Valemediat ja vihapuhe tarvitsevat vastavoiman

Vastuullisesti toimivien mediayritysten on sisäistettävä, miten ne voivat parhaiten tukea avointa
kansalaiskeskustelua ja demokratiaa. 

Eräs tapa on kehittää toimitusten toimintatapoja ja avata niitä julkiselle tarkastelulle. Alma Median toimitukset ovat asettaneet julkaisemilleen sisällöille laatutavoitteita. Mittareina tavoitteiden seurannassa käytetään Julkisen sanan neuvoston antamien langettavien päätösten lukumäärää sekä lukijatutkimusten tuloksia.

Mikäli tulokset notkahtavat, toimitukset reagoivat asiaan.  

Alma Median toimituksilla on myös monenlaista yhteistyötä koulujen kanssa. Yhteistyön eräs painopiste on mediakasvatus.
Mielestämme on tärkeää, että kouluissa kasvaa lapsia, jotka kykenevät toimimaan fiksusti sekä sisältöjen kuluttajina että tekijöinä. 

erja_ylajarvi_570x570-2

Kiinnostava, mutta ei vastuuton

Otsikointi voi olla räväkkää, mutta ei saa järkyttää tai loukata. Faktat on tarkistettava ja vääriltä huhuilta katkaistava siivet, linjaa Iltalehden vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi.