Paras hyöty syntyy yhdessä tekemällä

Monen kumppanin hankkeissa voittavat sekä järjestäjät että osallistujat. 

 

Kuluttajat, sijoittajat, työnhakijat ja työntekijät vaativat yrityksiltä konkreettisia toimia yhteiskunnallisten ongelmien selättämiseksi. Yksikään yritys ei ratkaise maailman ongelmia yksin, mutta kun monta yritystä yhdistää voimavaransa, tuloksia syntyy. Alma Myös media työskentelee monimutkaisessa maailmassa mieluummin kumppanien kanssa erilaisissa vastuullisuushankkeissa. 

– Kumppanit täydentävät osaamistamme ja tarjoavat näkemystä, jota meiltä puuttuu. Yhdessä tehden hankkeiden toteuttamiseen on myös suuremmat taloudelliset ja henkilöstöresurssit, sanoo Alman vastuullisuuspäällikkö Kirsi Hantula.

Monen kumppanin hankkeissa usean yrityksen ja organisaation viestintä tiedottaa samasta tapahtumasta. Hankkeet tavoittavat näin ollen laajempia yleisöjä kuin monet yksin toteutetut hankkeet.

Syksyllä 2018 Alma Media järjesti Amos Rexissä taidetyöpajan vaikeissa elämäntilanteissa oleville nuorille yhdessä Lasten ja nuorten säätiön sekä Helsingin kaupungin kanssa. Huhtikuussa samassa paikassa toteutui yhteistyöprojekti Future Forerunners KPMG:n ja LähiTapiolan kanssa. Tulevaisuuden työelämää luotsaava tapahtuma oli suunnattu työelämän kynnyksellä oleville nuorille. 

Kysyimme Lasten ja nuorten säätiön asiantuntijalta Anna Jussilaiselta ja KPMG:n senior advisor Sointu Somermalta, mitä yhteisten tapahtumien toteuttaminen vaatii. 

Miten yhteistyöprojekti saadaan onnistumaan?

Anna Jussilainen: Tällaisiin projekteihin tarvitaan tiivistä kommunikaatiota, yhteistä suunnittelua ja yhteisiä tavoitteita. Lisäksi tarvitaan selkeää sisäistä viestintää, selkeät roolit ja toimintaperiaatteet. Yhteistoimintaan on sitouduttava. 

Sointu Somerma: Ensiarvoisen tärkeää on yhteistyökumppaneiden keskinäinen luottamus ja aito yhteinen tavoite. Luottamus syntyy määrätietoisesta sitoutumisesta päätettyihin asioihin ja pitkäjänteisyydestä niiden hoitamisessa.

Miten saitte oman viestin esille yhteisessä projektissa?

 

Anna Jussilainen: Projektin yhteinen viesti pohjautui vahvasti Lasten ja nuorten säätiön Glow-toimintaan, jonka tavoitteena on luoda nuorille tunne osaamisesta ja pystymisestä. Moni nuorista oli ensimmäistä kertaa museossa, eikä kukaan ollut tutustunut Amos Rexiin. Yritysvierailulla Alma Mediassa nuoret pääsivät tutustumaan Iltalehden toimitukseen ja kuvausstudioon, jossa he saivat kokeilla ammattimaista valokuvausta. Vierailulla oli suuri vaikutus varsinkin yhteen nuoreen. Hän innostui kuvauksesta niin paljon, että uskalsi kysyä TET-harjoittelupaikkaa Alman kuvaajalta. Yhteistyötahot kokivat harjoittelupaikan järjestymisen suurena onnistumisena.  

Sointu Somerma: Halusimme tukea aikuisuuden ja työelämän kynnyksellä olevia nuoria ja tarjota heille keskustelun mahdollisuuden tulevaisuuden työnantajien kanssa. Keskityimme osuudessamme siihen, miten omaa yrittäjyyttä voi rakentaa. Uuden yrittäjän pitää ottaa selvää monista asioista, muun muassa yhtiömuodosta, liiketoimintasuunnitelmasta ja kaupallistamisesta. Yrittäminen on monelle nuorelle vaihtoehto toimia nykyisessä toimintaympäristössä. Annoimme KPMG:n startup-ohjelmaan osallistuvan urheilijan Viivi Lehikoisen avulla näkymää siihen, mitä yrittäjyys on.

Millaisia projekteja kannattaa toteuttaa yhdessä?

Anna Jussilainen: Yhteistyöprojekteilla saadaan toimintaan enemmän ulottuvuuksia, vaikuttavuutta sekä näkyvyyttä, eli uusia näkökulmia tulevaisuuteen. Kolmannen sektorin ja yritysten yhteistyö lisää nuorten mahdollisuuksia päästä tutustumaan yrityksiin ja erilaisiin työnkuviin.  

Sointu Somerma: Kumppanuudesta on hyötyä etenkin silloin, kun eri toimijoiden ydinosaamisalueet täydentävät toisiaan saman tavoitteen saavuttamisessa. Lopputuloksesta tulee monipuolisempi ja laaja-alaisempi kokonaisuus.

Millä perusteella valitsitte yhteistyökumppanit?

Anna Jussilainen: Alma Media ehdotti meille yhteistyötä heidän kumppaninsa Amos Rexin kanssa. Päätimme yhdistää projektiin oman Glow-hankkeemme sekä toisen yhteistyökumppanimme Helsingin kaupungin Luotsi-toiminnan. Glow-hankkeessa työskentelemme vaikeissa elämäntilanteissa olevien nuorten kanssa soveltavan taiteen keinoin. Luotsi-toiminta auttaa syrjäytymisvaarassa olevia nuoria.  Yleisesti toimimme yhteistyössä sellaisten toimijoiden kanssa, jotka jakavat säätiön mission ja tavoitteet sekä toimivat muutenkin paremman yhteiskunnan rakentamiseksi. Tiettyä tavoitetta edistämään pyrimme kokoamaan sellaiset yhteistyökumppanit, joiden kanssa voidaan saada aikaan mahdollisimman suuria vaikutuksia.

Sointu Somerma: Alma Median ajatukset Amos Rexistä yhteistyökumppanina vastasivat pitkälti sitä, mikä on meillekin KPMG:ssä tärkeää. Tarkoitan tässä erityisesti vastuullisuutta ja nuorten tulevaisuuden työelämän tukemista. Arvioimme yhteistyökumppanuuksia myös yrityksen arvomaailman kautta. Niiden pitää olla linjassa omien arvojemme kanssa. 

 

  • Päivämäärä: 25.4.2019, 10:35
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Brändit ja markkinointi
  • Teksti: Helen Partti

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

Alman työnantajakuva parani Universumin tutkimuksessa

Alman työnantajakuva kaupallisen alan opiskelijoiden keskuudessa nousi kymmenen sijaa edellisestä tutkimuksesta.

Brändit ja markkinointi
KirstiTHUMBNAIL1

Yritykset tarvitsevat selkeän vision

Suomalaisyrityksissä innovaatiot ja teknologiat ovat kunnossa, mutta yritystä eteenpäin vievä visio unohtuu helposti. Ilman brändiin liittyvää arvonluontiprosessia kasvu on mahdotonta.

Brändit ja markkinointi