Alma Media > Uutinen > Ettei asiakas unohtuisi

Ettei asiakas unohtuisi

Dynaamiset maksumuurit, mobiiliapplikaatiot ja bundle-hinnoittelut – kaikki tuikitärkeitä välineitä modernissa sisältömyynnissä. Näiden varaan menestystä ei kuitenkaan rakenneta. Perusta luodaan edelleen samoilla periaatteilla kuin aikana jolloin luukutettiin luurilla printtiä. Kaiken keskiössä on asiakas.

Ensimmäinen periaate on asiakkaan tunteminen. Ole äärettömän kiinnostunut hänen tekemisistään ja ota tiedot talteen. Vain siten asiakastietosi karttuu nopeammin kuin asiat laiskemmin hoitavalla kilpailijalla. Näin voit palvella asiakkaitasi yhä paremmin ja ansaita hänen luottamuksensa.

Almalla on valtava yleisö ja me tunnemme asiakkaamme. Perinteisten taustatietojen lisäksi meillä on perusteltu näkemys siitä, millaisia he ovat median kuluttajina ja ennen kaikkea ostajina.

Valtaosa täysi-ikäisistä suomalaisista on jossain vaiheessa törmännyt yhteydenottoomme – on häntä lähestytty sitten bannerimainoksella, sähköpostisuoralla tai ihan perinteisellä puhelinsoitolla. Jokaisen kohtaamisen tehtävänä on kerryttää asiakasymmärrystä ja kun tämä syvenee, on seuraava yhteydenotto aina paremmin muokattu asiakkaan tarpeita vastaavaksi.

Aivan oma lukunsa on olemassa olevien tilaajien käyttäytymisestä oppiminen – meillä on satoja tuhansia sisältöasiakkaita Suomessa. Vaikka tilaajat ostavat tuotteitamme eri rooleissa, välillä työidentiteetillä ja välillä yksityisinä kuluttajina, heidän tapansa ostaa noudattaa omaa persoonallista kaavaansa. Joku tilaa sisältönsä jo verkosta, mutta toinen ei printtiä vaihda.

Kun huolella kerätyn asiakastiedon ymmärrystä soveltaa myyntityöhön, niin volyymikauppa lähentelee parhaimmillaan ratkaisumyyntiä.

Jokaiselle asiakkaalle ei tarjousta useinkaan voi räätälöidä, mutta tilastollisin menetelmin päästään massaräätälöintiin – tuloksena on jokaiselle asiakasryhmälle kulloinkin tehokkain myyntikanava, tuotepaletti ja hinnoittelu.

Toinen periaate on asiakaskeskeinen tuotekehitys. Nykyisellään media-alan tai ainakin sisältömyynnin tuotekehitys nojaa liikaa pelkän jakelukanavan digitalisaatioon. Sitähän printtimedian transformaatio digimediaksi yksinkertaisimmillaan on. Kaikki jakelukanavat on oltava hallussa, muttei se tuo vielä yksistään kilpailuetua.

Lisäksi on riskaabelia rakentaa pitkällä tähtäimellä kasvavien sisältökassavirtojen ennusteita pelkän uutisvetoisen journalismin varaan. Olipa jakelukanava sitten digitaalinen tai ei.

Kehitysputkessa pitää olla jotain uutta. Alma Talentilla on tähän hyvät edellytykset, suuren volyymin uutisbrändeistä voidaan jalostaa tarkasti räätälöidyille kohderyhmille pitkälle jalostettuja lisäpalveluita. Esimerkiksi Kauppalehden tilaajille voidaan rakentaa toimiala- tai toimintopohjaisia erikoisratkaisuja Tietopalveluiden ja Alma Talent Pron sisällöistä.

Almalla on molempien periaatteiden toteutukseen mitä parhaimmat edellytykset alalla. Kun näissä onnistumme, niin ansaitsemme asiakkaidemme luottamuksen. Myös jatkossa.

Tuomas Hämäläinen
Sisältömyynnin johtaja
Alma Talent

  • Julkaistu: 25.11.2016, 00:00
  • Kategoria: Uutinen

Jaa artikkeli