Alma Media > Tiedotteet > Lehdistötiedote > Alma Media uudistaa segmenttirakennettaan – media- ja markkinapaikkaliiketoiminnan yhteistyötä tiivistetään

Alma Media uudistaa segmenttirakennettaan – media- ja markkinapaikkaliiketoiminnan yhteistyötä tiivistetään

Alma Media Oyj                         Lehdistötiedote                                                      17.2.2021

ALMA MEDIA UUDISTAA SEGMENTTIRAKENNETTAAN – MEDIA- JA MARKKINAPAIKKALIIKETOIMINNAN YHTEISTYÖTÄ TIIVISTETÄÄN

Alma Media uudistaa segmenttirakennettaan ja siirtää 1.3.2021 alkaen Alma Mediapartnersin palvelut osaksi Alma Consumer -liiketoimintasegmenttiä. Alma Mediapartners on raportoitu osana Alma Markets -segmenttiä. Segmenttirakenteen uudistamisen yhteydessä Alma Marketsin nimi muuttuu Alma Career:ksi.

Segmenttimuutoksen taustalla on Alma Median tavoite hyödyntää paremmin digitaalisen median ja palveluiden keskinäistä synergiaa ja digitaalisen kaupankäynnin tuomia kasvumahdollisuuksia markkinapaikkaliiketoiminnassa.

Uudistuksen myötä Alma Consumer -segmentin liiketoimintaan kuuluvat monikanavainen uutis- ja lifestyle-media Iltalehti, Suomen johtava asuntokaupan markkinapaikka Etuovi ja asuntovuokrauksen markkinapaikka Vuokraovi, autojen markkinapaikka Autotalli ja toimialan yrityksiä palvelevat asuntokaupan ja autokaupan myynnin järjestelmät. Lisäksi segmenttiin kuuluvat vertailupalvelut, kuten Autojerry, Urakkamaailma ja Etua. Alma Consumerin kilpailukyky perustuu median ja palveluiden ylivoimaiseen tavoittavuuteen digitaalisena verkostona, ainutlaatuiseen käyttäjädatavarantoon ja kehittyviin toimialavertikaaleihin mediassa, asumisessa, autoilussa ja vertailupalveluissa. Alma Consumer -segmenttiä johtaa Kari Kivelä.

Alma Career -segmentti keskittyy jatkossa rekrytointiliiketoimintaan ja rekrytointiin liittyviin palveluihin itäisessä Keski-Euroopassa ja Suomessa. Alma Careerin rekrytointipalveluita ovat Jobs.cz, Prace.cz, CVOnline, Profesia.sk, MojPosao.net, MojPosao.ba ja Monster.fi. Alma Careerin strategiana on työpaikkailmoittelun vahvistamisen lisäksi liiketoiminnan laajentaminen uusiin työnhakua ja työnantajien tarpeita tukeviin palveluihin, kuten työpaikkailmoitteluun liittyvään teknologiaan, digitaalisiin henkilöstöpalveluihin ja koulutukseen. Alma Career -liiketoimintasegmenttiä johtaa Vesa-Pekka Kirsi.

Alma Talent -segmenttiin kuuluvat tilattavat digitalisoituvat sisältömediat, kuten Kauppalehti, Talouselämä ja Tekniikka & Talous sekä yrityksille ja ammattilaisille suunnatut palvelut. Segmenttimuutos ei vaikuta Alma Talent -segmentin organisoitumiseen. Alma Talentin strategisena tavoitteena on rakentaa sisältömedioiden rinnalle entistäkin vahvempi ja integroituneempi kokonaisuus digitaalisista data-, sisältö- ja markkinapaikkapalveluista.  Vuoden 2021 alussa Alma Talent Palvelut on organisoitu yhdeksi kokonaisuudeksi, joka tarjoaa ammattilaisille ja yrityksille kattavasti digitaalisia palveluja liittyen yritystietoon, kiinteistötietoon, juridiikkaan, taloushallintoon, osaamisen kehittämiseen, johtamiseen ja markkinointipalveluihin. Alma Talentia johtaa Juha-Petri Loimovuori.

– Pyrimme segmenttiuudistuksella ja uudelleen organisoitumisella vauhdittamaan strategiamme mukaisesti media- ja markkinapaikkaliiketoiminnan kehittämistä ja kannattavaa kasvua. Alma Consumerista syntyy Suomessa ainutlaatuinen kuluttajille suunnattujen digitaalisten palveluiden ja median kokonaisuus elämän tärkeillä osa-alueilla. Tarjoamme aiempaa kattavammin kuluttajille sisältöjä ja arkea helpottavia palveluja mahdollistaen samalla asumisen ja autoilun toimialan yrityksille dataperusteiset tehokkaat myynnin prosessit ja markkinoinnin ratkaisut, Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo.

– Jatkamme myös laajentumista arvoketjun uusiin, asiakkaiden tarpeita täydentäviin digitaalisiin palveluihin. Samalla kumppanoidumme osaksi laajoja palveluverkostoja, esimerkiksi työelämän, asumisen ja autoilun alueilla, hän jatkaa.

Alma Media raportoi vuoden 2021 ensimmäisen osavuosikatsauksen uuden segmenttirakenteen mukaisesti, ja julkaisee huhtikuussa 2021 vuosineljänneskohtaiset ja koko vuoden vertailutiedot vuodelta 2020.

Uudistetun segmenttirakenteen pro forma -avainlukuja vuodelta 2020

Alma Career Alma Talent Alma Consumer
Liikevaihto, MEUR 62,7 95,1 69,9
Digitaalista % 100,0 46,9 75,3
Oik. liikevoitto, MEUR 20,6 16,2 15,0
Oik. liikevoitto % 32,9 17,1 21,5

Alma Median uudistaa myös liikevaihdon luokittelua

Alma Median digitransformaation edetessä yhtiö on laajentanut toimintaansa mediasta markkinapaikkaliiketoimintaan ja digitaalisiin palveluihin. Segmenttirakenteen uudistuksen yhteydessä Alma Media uudistaa myös liikevaihdon raportointiaan jakaen liikevaihdon jatkossa markkinapaikka-, media- ja palveluliikevaihtoon.

Alma Media julkaisee huhtikuussa 2021 tarkemmat vuosineljänneskohtaiset ja koko vuoden vertailutiedot uudistetusta liikevaihtoluokittelusta vuodelta 2020.

Raportoitu liikevaihto vuonna 2020 MEUR Pro forma
uudistetulla liikevaihtoluokittelulla
MEUR
Sisältöliikevaihto 59,1 Markkinapaikat 86,8
Mainonta 128,6 Media 95,4
Palvelu 42,6 Palvelut 48,0
Yhteensä 230,2 230,2

Tulevassa raportoinnissa median liikevaihto jaetaan lisäksi kahdeksi alaryhmäksi, jotka muodostuvat median sisältöliikevaihdosta ja median mainonnan liikevaihdosta.

Alma Median strategia vuosille 2021–2023

Alma Median strategian perustan muodostavat ydinliiketoiminnan digitaalinen transformaatio, kasvu digitaalisesta liiketoiminnasta ja kansainvälistyminen.

Lisäksi Alma Media on tunnistanut nykyisen liiketoiminnan kannalta neljä strategista painopistealuetta 1) yleisöjen kasvattaminen, sitouttaminen ja kaupallistaminen, 2) markkinointiratkaisut, 3) tiivistyvä yhtiön sisäinen yhteistyö skaalaetujen saavuttamiseksi ja 4) datan kaupallistaminen.

Orgaanisen kasvun lisäksi Alma Media hakee uusia liiketoimintamahdollisuuksia aktiivisesti yritysjärjestelyjen kautta. Yhtiö kasvattaa ja monipuolistaa tuoteportfoliotaan mediasta markkinapaikkaliiketoimintaan ja digitaalisiin palveluihin. Yhtiö jatkaa edelleen rekrytointiliiketoiminnan kansainvälistymispolkua painopisteenään itäinen Keski-Eurooppa ja Balkanin alue. Koronapandemia on kiihdyttänyt käynnissä olevaa digitalisaatiota ja lisännyt siihen liittyvien palvelujen ja ratkaisujen kysyntää. Muutos tuo uusia digitaalisen liiketoiminnan mahdollisuuksia esimerkiksi tilausliiketoiminnassa, asunto- ja kiinteistökaupassa, verkkokoulutuksessa ja verkko-ostamisessa. 

Lisätietoja:
Juha Nuutinen, Talous- ja rahoitusjohtaja Alma Media, puh. 010 665 3873 

Alma Media lyhyesti

Alma Media on uudistuva digitaaliseen palveluliiketoimintaan ja journalistisiin sisältöihin keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Iltalehti, Etuovi.com ja Monster. Alma Media rakentaa kestävää kasvua mediasta palveluihin tarjoten sisältöjä ja palveluja, jotka hyödyttävät käyttäjiä arjessa, työssä ja vapaa-ajalla. Alma Media toimii 11 Euroopan maassa. Alma Mediassa työskentelee noin 1 500 ammattilaista. Alma Median vuoden 2020 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 230,2 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi

  • Julkaistu: 17.2.2021, 08:01
  • Kategoria: Lehdistötiedote

Jaa artikkeli