Mobiilimainonta ohittaa tv-mainonnan

Deloitten tutkimuksen mukaan yhdysvaltalaiset kuluttajat katsovat puhelintaan keskimäärin yli 50 kertaa päivässä.

Alma Median suurimman verkkopalvelun, Iltalehden mobiilisivustoa käyttää joka päivä yli miljoona eri käyttäjää, ja kuukaudessa eri käyttäjiä kertyy yli 3,3 miljoonaa.

Keskimääräinen mobiilikäyttäjä vierailee Iltalehdessä yli kuusi kertaa viikossa ja viipyy palvelussa keskimäärin kuusi minuuttia kerrallaan. Yksittäisiä sivulatauksia mobiilikäyttäjillä kertyy lähes 100 miljoonaa viikossa.

Miten mainostajan kannattaisi huomioida tämä käyttäytymisen muutos, Iltalehden vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi?

- Mobiilikäyttö on perinteistä television katselua tai lehden lukemista paljon henkilökohtaisempaa ja tiiviimpää. Lukijat palaavat Iltalehden sisältöihin erittäin usein, päivittäin tai useita kertoja päivässä. Lisäksi puhelin on muita median käyttötapoja paljon henkilökohtaisempi laite, eli mobiilissa media tulee hyvin lähelle ihmistä. Mainostajalla on mahdollisuus hyödyntää tätä läheistä suhdetta myös omien kampanjoidensa onnistumiseen. Mainokset paitsi nähdään usein, ne myös näkyvät ympäristössä, johon lukija on erittäin sitoutunut. 

Mobiilikäyttäjät ovat erittäin sitoutuneita lukijoita. Mistä Iltalehden koukuttavuus johtuu?

- Lukijalupauksemme on selkeä. Meiltä löytyy takuuvarmasti aina tuoreimmat uutiset kiinnostavasti paketoituna ja näiden lisäksi muuta kiinnostavaa luettavaa ajanvietteeksi. Pidämme tämän lupauksen jokaisena vuoden päivänä 24 tuntia vuorokaudessa. Lukija voi palata meidän pariimme aamulla, illalla tai vaikka keskellä yötä.  

Myös mainostajat ovat siirtyneet yhä kasvavissa määrin mobiilin käyttöön. Kymmenen vuotta sitten mediamainonnasta 0,5% meni Yhdysvalloissa mobiilimainontaan. Tänä vuonna mobiilimainonta ohittaa samalla markkinalla televisiomainonnan. Mobiilimainonnasta on tullut suurin kymmenessä vuodessa. 0,5% osuus on vaihtunut lähes 50 prosenttiin.

Lisätietoa Alma Median ratkaisuista mobiilimainontaan saat omalta yhteyshenkilöltäsi.

Lähteet: 
2018 Global Mobile Consumer Survey:  US Edition A new era in mobile continues,  Deloitte
Mobile Ad Spending to Surpass All Traditional Media Combined by 2020,  eMarketer

  • Päivämäärä: 10.12.2019, 00:16
  • Uutisen tyyppi: Mainostajalle

Jaa artikkeli: