Alma Media > Uutinen > Markkinoidaan markkinointia!

Markkinoidaan markkinointia!

Meillä, jotka teemme töitä markkinoinnin ja median parissa, on yhteinen tehtävä: saada suomalaiset yritykset lisäämään panostuksia markkinointiin. Mitä nopeammin tämä tapahtuu, sitä nopeammin osaamisemme, teknologiamme ja tuotteemme saavat ansaitsemansa kaupallisen menestyksen maailmalla. Ja kaiken tämän seurauksena Suomen talous kasvaa ja kehittyy, ja siten hyvinvointimme paranee.  Markkinointi nimittäin lisää tuotteiden ja palveluiden kysyntää, kauppaa ja vaihdantaa. Tämä luo edelleen työpaikkoja, kasvua, hyvinvointia ja varallisuutta koko yhteiskuntaan. 

Markkinointipanokset ovat Suomessa kuitenkin vain noin puolet siitä, mitä ne ovat vastaavilla yrityksillä kilpailevissa maissa. 

Siksimarkkinointia

Me markkinoinnin, viestinnän ja median ammattilaiset tiedämme tuon edellä mainitun hyvin, mutta on hämmästyttävää, kuinka harva yrityspäättäjä Suomessa tämän oivaltaa!  Siksi me päätimme lähteä markkinoimaan markkinointia, eli kertomaan markkinoinnin hyödyntämättömistä mahdollisuuksista ja vaatimaan yritysten ylintä johtoa tuplaamaan markkinointibudjettinsa.

Mikä onkaan luontevampi keino suomalaisille toimijoille edistää asiaa kuin perustaa teeman ympärille talkoot, Siksi markkinointia -hanke. Jokainen siis tekee mitä osaa, tekee parhaansa, hyvässä yhteistyössä ja hyvällä fiiliksellä.  Mediataloilla on keinonsa ja kanavansa tavoittaa yritysten päätöksentekijät, alan asiantuntijat ja luovat suunnittelijat tuottavat mielenkiintoista ja vaikuttavaa sisältöä, ja jokainen tahoillaan tilaisuuksissa ja tapaamisissa vie samaa sanomaa nurkkahuoneisiin.

Talkoisiin ovat jo keväästä alkaen osallistuneet markkinointialan kolme liittoa, kaksi yliopistoa, muutama alan seniori – ja lisää talkoolaisia ilmoittautuu koko ajan.  Mukaan ovat lähteneet myös suuret mediatalot, mediatoimistot ja alan tutkimuslaitokset.  Meillä on yhteinen intressi, ja yhdistämällä voimamme saamme enemmän aikaan.

Reilun puolen vuoden aikana yksin minä, markkinoinnin kummitäti olen käynyt puhumassa lähes 60 tilaisuudessa, yli 5000 päätöksentekijälle kasvotusten.  Samaa viestiä ovat julistaneet myös useat muut markkinoinnin saarnamiehet ja –naiset. Tämän lisäksi teemalta ja teeseiltä ei ole voinut välttyä julkisuudessa.  Asiamme on nostettu jopa Eduskunnan keskusteluihin ja poliittiselle agendalle. 

Jos me markkinoinnin, viestinnän ja median ammattilaiset emme osaa itse hommaamme ja saa viestejä läpi, niin kuka sitten?  Me ammattilaiset olemme itse keskeisessä roolissa markkinoinnin arvostuksen nostamisessa.  Näihin talkoisiin tarvitsemme teitä jokaista – ja tästä hyötyy meistä jokainen.  Erityisesti koko Suomi.

Markkinoidaan markkinointia – talkoovoimin!


Anne  Korkiakoski
Hallitusammattilainen
Siksi markkinointia –hankkeen kummitäti

Lue lisää www.siksimarkkinointia.fi

  • Julkaistu: 10.10.2016, 00:00
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Trendit

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Teknologia vauhdittaa Alman matkaa kohti kehittyneitä kaupankäyntialustoja

Digitaalisuus on ollut Alma Median strategian ytimessä jo vuosia. Alma…

Trendit

Viisi markkinoinnin trendiä 2022 – näistä vielä puhutaan

Trendikatsaukset tehdään tyypillisesti alkuvuonna, mutta maailman ja trendien muovautuessa yhä…

Trendit

Kolme neljästä fyysisen kaupan asiakkaasta tulee kauppaan valmiiksi tiedolla ja inspiraatiolla varustettuna

Alle 25-vuotiaista enää vain 9 % tekee ostoksia ainoastaan kivijalkakaupassa,…

Trendit