Mediayritykset löivät viisaat päänsä yhteen – Read Hour synnytti kansanliikkeen

Suomalaisten lukutaito on rapistumaan päin. Se on huono asia, sillä ilman vahvaa lukutaitoa työelämässä ei pärjää nyt eikä tulevaisuudessa. Lasten ja nuorten säätiö ja media- ja markkinointiviestintäala tarttuivat ongelmaan ja osuivat ajan hermoon Read Hour -kampanjallaan.  

Joka kymmenes suomalaisnuori päättää peruskoulun puutteellisin lukutaidoin. Nuoren lukutaito voi olla niin heikko, ettei hän osaa kirjoittaa työhakemusta tai lukea pääsykokeisiin. Tyttöjen ja poikien välinen ero lukutaidossa on Suomessa suurempi kuin missään muussa OECD-maassa.

Tällaisia tutkimustuloksia on julkaistu Suomessa viime vuosina tukuittain. Suomalaiset tietävät, että lukutaito ehkäisee esimerkiksi tehokkaasti syrjäytymistä. Silti lukemiselle ei tunnu järjestyvän aikaa kiireisessä digimaailmassa, vaan ajan sieppaavat muun muassa sosiaalinen media, televisiosarjat ja nettivideot.

Lukutaidon heikkenemiseen on puututtava, ajatteli myös Alma Median yritysvastuupäällikkö Kirsi Hantula. Hyvä tilaisuus tilanteen korjaamiseksi tarjoutui talvella 2017, kun suuri kansainvälinen markkinointiviestinnän konserni Dentsu Aegis Network otti Hantulaan yhteyttä. Yhdistyneet kansakunnat oli toteuttanut vastikään Little x Little -kampanjan, jonka tavoitteena oli kertoa YK:n kestävän kehityksen tavoitteista 1990-luvun jälkeen syntyneelle Z-sukupolvelle. Dentsu Aegiksen ja viiden muun markkinointiviestintäalan jättiläisen toteuttama kampanja onnistui loistavasti.

Oli aika käynnistää uusi projekti, ja Dentsu Aegis halusi yhteistyökumppanin Suomesta. 

– He tiedustelivat Alma Median halukkuutta toteuttaa yhdessä hanke, joka liittyy johonkin kestävän kehityksen tavoitteeseen. Me kiinnostuimme heti, Hantula muistelee.

On uskallettava ajatella isosti

Hantula ymmärsi nopeasti, että hanketta ei kannattaisi toteuttaa kahden yrityksen voimin. Jotta saataisiin aikaa todellisia vaikutuksia, mukaan täytyisi innostaa iso joukko muita media-alan yrityksiä, eikä sekään yksin riittäisi. Hiljalleen hankkeen monimutkainen palapeli alkoi rakentua.

– Heti alussa saimme mukaan Dentsu Aegiksen Suomen-toimiston ja pitkäaikaisen kumppanimme, Lasten ja nuorten säätiön, jolla oli arvokasta kokemusta ja tietoa lasten ja nuorten kanssa toimimisesta, Hantula kuvaa prosessia.

Työpöydällä oli aluksi monta eri ideaa, mutta lopulta keihäänkärjeksi valikoitui lukutaito. Se kosketti kaikkia: lapsia ja aikuisia, kouluja ja yrityksiä. Viikkoja kestäneiden yhteisten pohdintojen jälkeen hankkeen alkuunpanijat saivat kiteytettyä hankkeen keskeisimmät teemat. Lasten ja nuorten säätiöstä tuli hankkeen koordinoija ja ohjaaja.

Yritysvierailuja ja hackathoneja

Sen jälkeen hankkeen sisältö muotoutui askel askeleelta. Lasten ja nuorten säätiön projektivastaava Hanna Koskenkangas ja toiminnanjohtaja Olla Alanen tekivät useita kymmeniä vierailuja media-alan yrityksiin ja saivat osakseen varauksetonta kiinnostusta ja runsaasti ideoita. Niitä haettiin myös valtioneuvoston kanslian kestävän kehityksen toimikunnasta ja kahdesta aivoriihestä, hackathonista, joissa Read Hour -hanke sai lopullisen muotonsa ja nimensä. Lasten ja nuorten säätiö kokosi ideat, selkeytti niitä ja piti yhteyttä hankkeessa mukana oleviin yrityksiin.  

Read Hour upposi hedelmälliseen maahan, ja siitä tuli kaikkien yhteinen juttu. Erilaisia tapahtumia alkoi syntyä eri puolella Suomea, ja myös monet media- ja markkinointiviestintäalan yritykset järjestivät omia tempauksiaan.

– Ystävät ovat haastaneet kavereita lukupiiriin. Kirjastot, kauppakeskukset ja koulut järjestävät lukutempauksia. Säätiöllämme on myös erittäin hyvät väylät kouluihin ja oppilaitoksiin, joihin saimme lähetettyä tietoa kampanjasta, Hanna Koskenkangas kertoo.

Lukeminen tarvitsee myös esikuvia. Moni suomalainen julkisuuden henkilö jääkiekkoilija Kevin Lankisesta näyttelijä Krista Kososeen on tukenut kampanjaa kertomalla julkisuudessa lukutottumuksistaan ja innostamalla muita lukemaan. Myös tasavallan presidentin mielestä lukeminen on cool: Sauli Niinistö on Read Hour -hankkeen virallinen suojelija.  

 

Mikä Read Hour?
Read Hour on media- ja markkinointiviestintäalan yritysten ja Lasten ja nuorten säätiön yhdessä toteuttama kaksiviikkoinen kampanja lukutaidon puolesta. Kampanja käynnistyi 26.8.2019 ja huipentuu sunnuntaina 8.9.2019 klo 19–20 vietettävään Read Hour -tuntiin, jolloin suomalaiset haastetaan pysähtymään tunniksi lukemaan. 

Kampanjassa on mukana toistakymmentä suomalaista media- ja markkinointiviestintäalan suurimpiin kuuluvaa yritystä. Siihen on liittynyt myös joukko muita isoja yrityksiä, kirjastoja, kouluja, kauppakeskuksia sekä kuutisenkymmentä vaikuttajaa. Kampanja toteutettiin ensimmäistä kertaa tänä vuonna, mutta sille suunnitellaan jatkoa ensi vuonna

 

  • Päivämäärä: 6.9.2019, 15:37
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Kestävä media
  • Teksti: Helen Partti
  • Kuvat: Lasten ja nuorten säätiö

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

”Haluaisin jäädä tänne koko päiväksi” - koululaiset lukivat päiväkotilapsille

Into lukemiseen sytytetään jo lapsena ja usein parhaimpina innoittajina lasten lukemiselle toimivat isommat lapset. Alma Media, Lasten ja nuorten säätiö sekä Otava Kustannus jalkautuivat yhdessä päiväkoteihin Porissa, Vantaalla ja Tampereella, kun niiden kummiluokkien oppilaat kävivät lukemassa lapsille

Kestävä media

Nopean kerronnan media

Toimitusten pitää kertoa työprosesseistaan avoimesti, toteaa Iltalehden päätoimittaja Erja Yläjärvi. Media säilyttää luottamussuhteen lukijoihinsa avoimuutta lisäämällä.

Kestävä media

Turvallisesti verkossa

Lainsäädäntö asettaa selvät rajat käyttäjädatan hyödyntämiselle, kertoo Alma Median digijohtaja Santtu Elsinen.

Kestävä media

Vastuullisuus varmistaa yrityksen tulevaisuuden

Vastuullinen toiminta on yrityksille tutkitusti kannattavaa, mutta mitä vastuullisuus merkitsee kuluttajien, työntekijöiden, sijoittajien ja yhteistyökumppaneiden näkökulmasta?

Kestävä media