Matkailubisnes_siirtyy_yhä_enemmän_verkkoon

Matkailubisnes siirtyy yhä enemmän verkkoon

Maailma muuttuu, mutta yksi asia pysyy. Se on suomalaisten kaipuu aurinkoon. Kun talvi on pimeimmillään, moni hakeutuu verkkoon selailemaan Espanjan ja Thaimaan matkoja. Tai jos reissubudjettia ei ole, auringosta haaveillaan käymällä matkailusivustoilla, joiden kuvissa vesi on turkoosia ja hiekka valkoista.

Halu nauttia vapaa-ajasta ja irtautua arjesta on pysyvää, mutta matkailu bisneksenä on ollut isossa myllerryksessä viimeisen vuosikymmenen ajan.

”Matkailubisnes siirtyy yhä enemmän verkkoon. Tietoa haetaan, hintoja vertaillaan ja matkat varataan verkossa. Matkailupalveluita käytetään myös yhä enemmän mobiilisti”, kertoo Rantapallo.fin liiketoimintajohtaja Riikka Krenn.

Vuonna 2007 perustettu Rantapallo.fi on yksi Suomen suosituimmista matkailusivustoista. Sivuston tarjonta koostuu kolmesta osasta: Journalistisin perustein tuotetuista matkailuaiheisista sisällöistä, hieman yli sadan aktiivisen matkabloggaajan tuottamista sisällöistä sekä hintavertailuista. Krennin mukaan hintavertailuista suosituin on Äkkilähdöt-palvelu, josta osa sivuston käyttäjistä käy tarkistamassa matkojen hintoja jopa päivittäin.

Viime keväästä lähtien Rantapallon yhteydessä on lisäksi toiminut matkatoimisto Matkapörssi ja nyt sivustokokonaisuus tarjoaa mahdollisuuden myös matkojen varauksiin. Uusi kokonaisuus palveleekin kuluttajaa mahdollisimman monipuolisesti kattaen matkan suunnittelun ja kohdetietojen haun, hintavertailut, matkan varauksen, kohdetiedot matkan aikana sekä mahdollisuuden jakaa matkakokemuksia ja tunnelmoida myös jälkikäteen.

Näin monipuolinen konsepti on ainutlaatuinen paitsi Suomessa, myös kansainvälisesti. Rantapallon kilpailijoita ovat esimerkiksi TripAdvisor ja e-Bookers, mutta täysin vastaavaa palvelua ei maailmalta löydy. Yksi palvelun valteista on, että se tarjoaa tietoa suomen kielellä, suomalaisen matkailijan näkökulmasta.

”Kotimaisuus on kantanut Rantapalloa koko sen olemassa olon ajan. Vaikka suomalaiset ovat hyvin kielitaitoisia, niin palvelu omalla äidinkielellä on kuitenkin aina arvokasta”, Krenn toteaa.  

Mediayhtiöt mukaan matkailubisnekseen

Verkkoon siirtyvä matkailubisnes kiinnostaa myös muita kuluttajapalvelujen parissa toimivia yrityksiä. Alma Media tuli enemmistöomistajaksi Rantapalloon huhtikuussa 2016. Kauppa palvelee Alma Median strategiaa, jonka mukaisesti mediayhtiön tähtäimessä on palvella kuluttajia verkossa mahdollisimman monipuolisesti.

Ilmiö on tuttu Euroopassa. Esimerkiksi ruotsalainen Schibstedt, tanskalainen Aller Media ja saksalainen ProSiebenSat ovat nekin lähteneet mukaan matkailubisnekseen ja omistavat nykyisin erilaisia matkailupalveluja tarjoavia sivustoja.

Alma Media on Rantapallolle tuttu kumppani, sillä sisältöyhteistyötä Iltalehden kanssa on tehty jo muutaman vuoden ajan. Yhteistyö Iltalehden matkailusivujen kanssa on syventynyt entisestään ja Krenn kertoo, että se on tuonut paljon uusia kävijöitä Rantapalloon. Lisäksi yhteistyötä on kaavailtu Alma Median toisen matkailusivuston, lomamökkien vuokraukseen ja kotimaan matkailuun erikoistuneen Gofinlandin kanssa.

”Näin ison talon sisällä mahdollisuuksia on todella paljon. Alma Medialla on selvästi halua kehittää ja hyödyntää tätä konseptia ja monenlaista yhteistyötä on jo aloiteltu”, Krenn kertoo ilahtuneena. 


Vuonna 2007 perustettu Rantapallo.fi on Suomen suurin matkailumedia. Kuluttajalle sivusto tarjoaa muun muassa mahdollisuuden etsiä tietoa matkakohteista ja vertailla matkojen hintoja. Rantapallon omistama matkatoimisto Matkapörssi on kotimainen, vuonna 1996 perustettu matkatoimisto. Sen rinnalla toimii myös LT Lentokeskus, joka välittää lentolippuja matkatoimistoasiakkaille. Alma Media omistaa 79 % Rantapallo Oy:n osakkeista.

  • Päivämäärä: 5.10.2016, 13:30
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Trendit
  • Teksti: Hanna Reinikainen

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

Monster_thumbnail

Mobiilityönhaku on nykypäivää – Työnhaku halutaan tehdä mobiilissa, mutta järjestelmät hidastavat kehitystä

Mobiililaitteiden käyttö on laajentunut lähes jokaiselle elämänalueelle – myös työelämään ja rekrytointialalle.

Trendit
JARITHUMB

Tekoäly mullistaa markkinoijan maailmankuvan

Illalla nukahdin scifisarja Westworldiin, jossa tekoäly oli juuri ottamassa ihmisistä vallan. Aamulla heräsin Alma Talkin stagelle, jossa esitelmöin miten markkinointi-ihmiset voivat ottaa tekoälyä härkää sarvista. Hämmentävää. Mutta niin on tekoälykin.

Trendit
Autoilun_tulevaisuus_Kutila_thumbnail

Kuinka kauan auton rattiin tarvitaan ihminen?

Robottiautot kurvailevat liikenteessä jo muutaman vuoden kuluttua. Suomen lumiset olot tai lainsäädäntö eivät estä niiden yleistymistä, mutta muutamia eettisiä kysymyksiä on vielä ratkottava.

Trendit
uutishuoneen luetuimmat jutut 2017 - 270x203

Alman uutishuoneen luetuimmat jutut 2017

Listasimme vuoden 2017 suosituimmat jutut Alma Median uutishuoneella. Luetuimpien artikkelien joukkoon mahtui juttuja tietosuoja-asetuksesta, somemarkkinoinnista, chatboteista, työmarkkinatilanteesta sekä työelämän vastuun ja vapauden tasapainosta. Katso viime vuoden suosituimmat jutut alta.

Trendit