Uusi_Alma_720x300

Alma Media on saanut päätökseen alueellisen medialiiketoiminnan myynnin Sanomalle

Alma Media on 30.4.2020 saanut päätökseen päätökseen alueelliseen medialiiketoimintaan keskittyneen Alma Media Kustannus Oy:n ja painoliiketoimintaa harjoittavan Alma Manu Oy:n myynnin Sanoma Media Finland Oy:lle. Yhtiö tiedotti yrityskaupasta 11.2.2020. Transaktio edellytti Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) hyväksyntää sekä kaupan muiden ehtojen toteutumista ja näistä tiedotettiin 19.3.2020. 

Luopuminen alueellisesta media- ja painoliiketoiminnasta on luonnollinen jatko johdonmukaiselle portfolion kehittämiselle kannattaviin ja kasvaviin digipalveluihin. Strategiamme painopisteenä on jatkossa markkinapaikkaliiketoiminnan kasvattaminen Suomessa ja kansainvälisesti, ammattilaismedian ja ammattilaisille suunnattujen palveluiden laajentaminen kotimaassa sekä valtakunnallisen monikanavaisen kuluttajamedian ja -palveluiden kehittäminen. 

Samaan aikaan kehitämme jatkuvasti myös uusia digitaalisia mainos- ja markkinointiratkaisuja niin valtakunnallisten kuin alueellisten mainostaja-asiakkaidemme käyttöön. Kehitämme mainostajia palvelevaa tarjontaamme erityisesti sisältömarkkinoinnin, dataperusteisen yleisösegmentoinnin ja ohjelmallisen ostamisen saralla. Niin kuluttaja- kuin päättäjäkohderyhmät tavoittavat mediamme mahdollistavat kustannustehokkaan ja tehokkaan vaikuttamisen.  
 
Vaikka printin tavoittavuus kaupan myötä Pirkanmaalla ja Satakunnassa laskee, ei sillä ole merkittävää vaikutusta kokonaistavoittavuuteemme. Yritysjärjestelyn jälkeen Alman digitaaliset mediat ja palvelut sekä markkinapaikat, painettu Iltalehti ja Alma Talentin printtimediat tavoittavat yhteensä 79 % kaikista 15–74 -vuotiaista, yhteensä 3,0 milj. suomalaista kuluttajaa ja ostovoimaista päättäjää viikossa.*  
 
Alman valtakunnallisten medioiden ja palvelujen tavoittavuus printin ja digin yhdistelmänä on edelleen hyvin vahva myös alueellisesti. Painetun ja digitaalisen median sekä palvelujen viikkotavoittavuus alueen väestöstä on:
·         Tampereen markkina-alueella 83 % 
·         Porin markkina-alueella 76 % 
·         Pk-seudulla 83 % 
 
Nyt poikkeustilanteen aikana medioidemme tavoittavuus on ollut entistäkin korkeammalla lukijoiden hakiessa medioistamme niin uutisia kuin viihdettä sekä vinkkejä arkeen ja työhön. Kotona vietetyn ajan lisäännyttyä myös medioidemme parissa vietetty aika on kasvanut merkittävästi. Sama trendi on nähtävissä niin kuluttaja- kuin päättäjäpuolella. Aika näyttää miten tilanne kehittyy. Varmaa on se, että Alman monipuolinen ja laadukas mediaperhe tulee olemaan yhä tärkeämpi osa suomalaisten uutta normaalia.
 
Tavoittavuudet lähde: Kantar Mind 2019 viikkotavoittavuus, 15-74 -vuotiaista
*Kokonaistavoittavuus ennen 81 %. Järjestelmäteknisistä syistä johtuen Aamulehti, Satakunnan Kansa ja Paikallismediat ovat poikkeuksellisesti osa Alman mainosverkostoa 30.11.2020 saakka. 
  • Päivämäärä: 4.5.2020, 07.00
  • Uutisen tyyppi: Uutinen

Jaa artikkeli: