Alma Media > Uutinen > Liiketoiminta lentoon ison konsernin siipien suojassa

Liiketoiminta lentoon ison konsernin siipien suojassa

Startup-yrityksen into ja ketteryys yhdistettynä ison konsernin resursseihin ja verkostoihin. Voiko näin hyvää yhdistelmää olla olemassakaan? Alma Mediapartnersin omistuksessa olevat yhtiöt todistavat, että voi.


Kolmisen vuotta sitten nuori startup-yrittäjä Kalle Koivuniemi otti yhteyttä Alma Mediaan. Koivuniemi halusi tavata Alman mediamyyntiä ja keskustella uuden, remontti- ja urakkatarjouksia välittävän verkkopalvelunsa, Urakkamaailman, mainonnasta. Koivuniemen yllätykseksi palaveripöydän toiselle puolelle istahtikin myös Alma Mediapartners Oy:n toimitusjohtaja Riikka Wulff.

“Siinä palaverissa ei juurikaan puhuttu mainonnasta, vaan aloimme hyvin nopeasti keskustella laajemmasta, omistuksellista yhteistyöstä”, Koivuniemi muistelee.

Koivuniemen yhteydenotto oli tullut otolliseen aikaan. Alma Mediapartners etsiskeli uusia kumppanuuksia ja katseli yritysostojen mahdollisuuksia. Urakkamaailma yhdistää remontteja tarjoavat urakoitsijat ja remontteja teettävät kotitaloudet ja taloyhtiöt. Liiketoimintamalli kiinnosti Almaa, koska se sopi hyvin yhteen Alman oman menestyvän verkkopalvelun, Etuoven, kanssa.

“Asiat lähtivät siitä nopeasti eteenpäin ja nyt Urakkamaailma on sataprosenttisesti osa Almaa”, Wulff kertoo.

Wulff ja Koivuniemi kuvaavat yhteistyötä win-win -tilanteeksi. Urakkamaailma on saanut tunnettuutta ja uutta kasvua, kun sille on avautunut pääsy Alman laajaan mainosverkostoon. Alma on puolestaan saanut uutta liiketoimintaa, joka on ollut integroitavissa jo olemassa olevaan bisnekseen. Pyrkimyksenä on myös jakaa osaamista molemmin puolin.

“Tavoitteena on, että saisimme tuotua yhteen molempien parhaat puolet. Sen innostuksen ja ketteryyden, joka startup-toimintaan liittyy, ja toisaalta ison konsernin resurssit, kokemuksen ja mahdollisuudet”, Wulff sanoo.

Koivuniemen mukaan Alman tuleminen omistajaksi on tuonut Urakkamaailmalle myös vahvempaa selkänojaa tekemiseen ja saanut itseluottamukseen kasvuun.

“Nyt on helpompaa nähdä jatko, ikään kuin valo tunnelin päässä. On selkeä suunnitelma tulevasta”, Koivuniemi sanoo.

Nimekäs omistaja kasvattaa uskottavuutta

Urakkamaailma ei ole ainoa startup, jonka Alma on ottanut siipiensä suojaan. Jari Vallströmin vetämästä AutoJerrystä Alma Mediapartners omistaa nyt 24 prosenttia.

Myös Vallström kokee, että yhteistyö on vienyt AutoJerryä positiivisesti eteenpäin.

“Valtavan iso hyöty on tietenkin se, että näymme Alman medioissa. Lisäksi uskottavuus on kasvanut. Yhteistyön alkamisen jälkeen olemme löytäneet ja saaneet paljon isoja, vaikuttavia yhteistyökumppaneita. Meidät otetaan nyt vakavammin”, Vallström miettii.

Koivuniemi kertoo aluksi jännittäneensä, että fuusio Alman kaltaisen ison konsernin kanssa jäykistäisi tekemistä. Näin ei hänen mukaansa ole kuitenkaan käynyt, minkä myös Vallström vahvistaa. Vallströmin mukaan esimerkiksi hallitustyöskentely on suoraviivaistunut Wulffin liityttyä AutoJerryn hallitukseen.

“Meillä Almalla sitä paljon pelättyä konsernibyrokratiaa on kuitenkin melko vähän ja sen vähäisenkin osalta yritän olla ikään kuin tulppana, jotta se ei häiritsisi tekijöitä. Annamme heille työrauhan ja mahdollisuuden keskittyä bisnekseen. Näin saamme heistä parhaat puolet irti”, Wulff toteaa.

Avainhenkilöt avainasemassa

Yritysostojen haasteena on usein se, että entiset avainhenkilöt jättävät yrityksen nopeasti kaupan jälkeen. Koivuniemi vakuuttaa ainakin oman sitoutumisensa olevan kuitenkin edelleen korkealla.

“Kyllähän sitä miettii, että katoaako motivaatio sen myötä, kun omistajuus katoaa. Mutta ainakaan omalla kohdallani mikään ei ole muuttunut. Kyllä Urakkamaailma on edelleen kuin meidän oma lapsi ja kasvatamme sitä hyvin jatkossakin.”

“Meille tämä on tietysti johtajuushaaste. Pitää pystyä luomaan kiinnostava ja innostava työyhteisö, jotta myös entiset yrittäjät kokevat, että saavat tästä itselleen jotain”, Wulff täydentää.  

Sekä Koivuniemi että Vallström pitävät omistuksellista yhteistyötä Alman kanssa hyvänä mahdollisuutena startup-yrityksille.

“Jos on halua ja nälkää kasvattaa yritystä, niin Alman kanssa se onnistuu. Suomen tasolla on mielestäni vaikeaa löytää vastaavia yrityksiä”, Koivuniemi sanoo.

“Me olemme olleet todella tyytyväisiä ja kokeneet, että Almalla on aina ollut aikaa meidän asioillemme. Rohkeasti siis yhteyttä vaan ja selvittämään, onko siellä mielenkiintoa yhteiseen tekemiseen”, Vallström kannustaa muita startup-yrittäjiä.

Urakkamaailma auttaa löytämään helposti tekijän niin kotien kuin taloyhtiöiden remontteihin. AutoJerry auttaa vertailemaan alueesi huoltoliikkeet ja niiden hintatason. Sekä Urakkamaailma että AutoJerry ovat kuluttajille ilmaisia palveluja. 

  • Julkaistu: 5.5.2017, 00:00
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Alma ratkaisut

Jaa artikkeli