Alma-tunnus

Sujuvampia palveluita ja laadukkaampaa dataa

Digitaalisten sisältöjen ja palvelujen käyttäjien yhteinen kirjautuminen antaa käyttäjälle paremman käyttäjäkokemuksen ja auttaa ottamaan kaikki hyödyt irti Alman palveluista.

Alma Media on ottanut laajasti käyttöön useimmissa digitaalisissa palveluissaan Alma-tunnuksen, joka mahdollistaa sujuvan ja turvallisen siirtymisen palvelusta toiseen Alman digitaalisessa verkostossa. Kirjautuminen tekee Alman sisältöjen ja palveluiden käytöstä entistä helpompaa ja käyttäjän kokemus sisällöstä on aiempaa personoidumpi. 

Alma-tunnuksen avulla käyttäjä pääsee kertakirjautumisella Alman laajan mediasisältö- ja palvelutarjonnan ääreen. Kirjautunut käyttäjä saa luettavakseen juuri hänelle oleellista ja kiinnostavaa sisältöä, oikeaan aikaan ja helposti, laiteriippumattomasti itse haluamallaan tavalla. – Tunnuksella saa kaikki palvelun ominaisuudet samalla kertaa käyttöön, ja esimerkiksi Kauppalehden lukulistat ja Oma salkku löytyvät tunnuksen avulla yhdellä klikkauksella. Ja koska samalla kirjautumisella pääsee kaikkiin palveluihin, käyttäjän ei tarvitse muistaa kuin yksi salasana, Alma-tunnus hankkeesta vastaava tuoteomistaja Sanna Koivuranta sanoo.


Laadukasta dataa ja hyvin kohdennettua mainontaa

Käyttäjän kokemuksen lisäksi Alma-tunnus parantaa myös mahdollisuuksia Alma Median mainostaja-asiakkaille. Alma-tunnuksen käyttäjien antama data on luotettavaa, sillä kirjautuessaan käyttäjä antaa tiedot mainostajalle vapaaehtoisesti. 

Kirjautuneen käyttäjän data kasvattaa kontaktin arvoa mainostaja-asiakkaille.
– Data on ajallisesti kestävämpää ja laadukkaampaa kuin evästeperusteisesti kohdennettu data. Tiedämme tarkkaan millaisia käyttäjät ovat, heidän odotuksistaan ja kiinnostuksestaan eri aiheisiin. Pystymme näin tarjoamaan mainostajille aiempaa arvokkaampia ja tarkempia kohderyhmiä, Koivuranta kertoo.

Koivuranta korostaa, että tarkka kohdentaminen on mainostaja-asiakkaille kullanarvoista digitaalisessa ympäristössä. Käyttäjän dataan perustuva kohdentaminen parantaa markkinoinnin osuvuutta ja vaikuttavuutta. Parempi kohdentamismahdollisuus näkyy myös tarpeettoman mainonnan määrän vähenemisenä, mikä taas edelleen parantaa vastaanottajan kokemusta palvelusta. 

– Kirjautuneet asiakkaat ovat brändiuskollisia, ja datan perusteella käyttäjistä muodostuu markkinoijalle ja Alman tuotekehitykselle arvokkaita kohderyhmiä. Kirjautunut käyttäjä on liiketoiminnalle arvokkaampi: on sekä asiakkaan etu, mutta myös paljon kustannustehokkaampaa palvella hyvin jo olemassa olevia käyttäjiä kuin pyrkiä hankkimaan kerta toisensa jälkeen uusia asiakkaita, hän jatkaa. 

Maailmalla yhä useampi kuluttaja rekisteröitynyt

Rekisteröityminen on maailmalla jo iso trendi. Mediasektorilla kehityksen taustalla ovat yleinen digimurros ja printtitilausten lasku. Mitä pidemmälle median digitransformaation on edennyt, sitä keskeisempään rooliin käyttäjädatan hyödyntäminen on nousemassa. Mediatalojen digitaalinen ansainta perustuu yhä enemmän datan hyödyntämiseen, mikä tehostaa sisältöjen myyntiä, mahdollistaa uusien journalististen sisältöjen luomisen ja paremmin käyttäjän tarpeisiin vastaavien digitaalisten palveluiden tarjoamisen.

Datan lisääntyvässä käsittelyssä kuluttajien odotukset tietoturvaa ja yksityisyysasetuksia kohtaan kasvavat. Alma-tunnuksessa panostetaankin digitaalisen asiakaspalvelun kehittämiseen julkaisemalla Alma -tunnus itsepalvelutili. Palvelu tarjoaa mahdollisuuden omien tietojen hallinnointiin - esimerkiksi käyttöhistorian tarkasteluun sekä tietopyyntöjen tekemiseen. Tämä lisää läpinäkyvyyttä ja kertoo käyttäjille mm. siitä, mihin heistä kerättyä tietoa käytetään.

– Kuluttajat haluavat olla yhä enemmän tietoisia, missä kaikkialla kerättyä tietoja käytetään. Vastuullisuus on siksi tässä isossa roolissa, Koivuranta korostaa. 

Tietoturva keskiössä 

  1. Alma-tunnus on sähköpostiosoitteesta ja salasanasta käyttäjän
    itse luoma tunnus, jolla kirjaudutaan Alman medioihin ja palveluihin, keskustelupalstoille ja sovelluksiin.

  2. Alma-tunnus mahdollistaa sujuvan ja turvallisen siirtymisen yhdellä kirjautumisella Alman digitaalisessa verkostossa palvelusta toiseen, yhteensä 25 palveluun. Alma-tunnuksella on rekisteröityjä käyttäjiä yhteensä noin 450 000 ja vierailuja eri medioihin ja verkkopalveluihin tehdään kuukausittain keskimäärin 250 miljoonaa.

  3. Alma-tunnuksen käyttäjä hyväksyy kirjautuessaan palvelun tietosuojaan liittyvät asiat ja käyttäjäehdot. Palvelun käyttö on käyttäjälle turvallista: tietoja ei luovuteta eteenpäin, ja käyttäjä tietää aina, mihin hän kirjautuessaan sitoutuu.

  4. Tunnuksessa käytetty kertakirjautumisteknologia on korkeatasoinen ja tietoturvallinen. Käyttäjädata on tallennettu tietoturvaltaan auditoituihin ympäristöihin ja Alma Media noudattaa sen käsittelyssä yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) velvoitteita. Digitaalisessa mainonnassa Alma Media on sitoutunut IAB:n itsesääntelyperiaatteisiin ja käyttää Transparency & Consent Framework -ohjelman mukaista suostumustenhallinnan ratkaisua. 

  • Julkaistu: 3.12.2020, 13.00
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Digitaalisuus
  • Teksti: Pi Mäkilä

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

Simo Syrjänen

Digitaalinen suosittelutyökalu rikastaa käyttäjäkokemusta

Tsekissä toimivan LMC:n kehittämä ja Suomeen jalkautettu digitaalinen suosittelutyökalu Matej on tuonut Etuovi.comin ja Iltalehden sisällöille runsaasti lisää sivulatauksia.

Digitaalisuus

Mainonnan ostaminen on jatkossa entistäkin älykkäämpää

Millainen on ohjelmallisesti ostetun digimainonnan tulevaisuus? Millaisia haasteita mainostajat näkevät kohdentamisessa ja datan käytössä? Entä mitä on ohjelmallisen mainonnan etiikka?

Digitaalisuus
Hakkeri

Informaatiohäirintä piinaa mediaa

Botit, trollit ja epäluotettavat uutislähteet ovat arkisia informaatiovaikuttamisen välineitä nykypäivän mediassa, ja varsinkin vaalien alla tavoitteellinen vaikuttaminen lisääntyy.

Digitaalisuus
Joni Mäkinen

Muuttuva työ täytyy kohdata rohkeasti

Vastuu työelämän muutoksessa mukana pysymisessä on sekä työnantajalla että työntekijällä.

Digitaalisuus