Elina Mansner

Laadukas mainonta on yhteistyötä

Laadukas verkkomainonta palvelee käyttäjiä ja tuottaa tuloksia. Mainonnan laadun vaaliminen varmistaa, että käyttökokemus säilyy ehjänä, jolloin käyttäjät eivät ärsyynny ja kokevat vähemmän tarvetta mainonnan estämiseen. Näin hyötyvät niin käyttäjät, mainostajat kuin mediakin. Mutta kuinka mainonnan laatua voidaan edistää? 

Laadukas mainonta lähtee luonnollisesti liikkeelle hyvistä sisällöistä. Esimerkiksi DNA on luottanut jo useamman vuoden ajan sisältöstrategiaan, johon perustuen tavoitellaan erityisesti yrityspäättäjiä, kertoo DNA:n markkinointijohtaja Elina Mansner. Veikkauksen brändijohtaja Suvituuli Tuukkasen mukaan Veikkaus puolestaan tekee kampanjoistaan paljon tutkimusta ja testaa konsepteja kuluttajilla ennakkoon. 

”Toki meillä on myös hyvät kumppanit sisältöä tekemässä. Pyrimme aina löytämään parhaat asiantuntijat sekä ulkoisesti että sisäisesti”, Tuukkanen lisää. 

Laadukkaan verkkomainonnan tekeminen vaatii paljon ymmärrystä asiakkaasta ja hänen käyttäytymisestään. Mainostajien halu tavoittaa juuri oikeat asiakkaat, juuri oikeassa paikassa ja juuri oikeaan aikaan haastaa mainostilaa tarjoavat mediat. 

”Kohdennus on meille aina vain tärkeämpää. Mitä enemmän saamme tarkempaa ja tiukemmin kohdennettua tietoa kohderyhmistä, sitä parempi. Meille ei esimerkiksi oikein riitä tieto siitä, että tietyn median kautta tavoitetaan bisnespäättäjiä. Haluamme nimenomaan tietyistä asioista päättävää kohderyhmää, tietyissä aikaikkunoissa”, Mansner sanoo. 

Kohdentaminen onnistuu parhaiten, kun mainostaja ja media tekevät tiiviisti työtä yhdessä. Samalla työ on tehtävä niin, että kohdentaminen ei tunnu käyttäjästä ahdistavalta, vaan siltä, että häntä palvellaan ostoprosessin eri vaiheissa, parhaalla mahdollisella tavalla. 

Tiina Jarvilehto

”Meidän pitäisi pystyä yhdistämään dataa niin, että käyttäjälle ei esimerkiksi oston jälkeen näytetä enää samaa mainontaa, vaan jotain muuta ostoon liittyvää mainontaa. Eli ei mainosteta vaikkapa matkaa enää sen jälkeen, kun se on jo ostettu, vaan esimerkiksi autonvuokrausta tai muuta vastaavaa palvelua. Tätä on asiakkaan datan, median datan ja teknologian yhteensovittaminen”, kertoo Alma Median Mediaratkaisujen johtaja Tiina Järvilehto

Mainokset näkyviin 

Sisällön ja kohdentamisen lisäksi mainonnan laatu on myös sitä, että kohderyhmään kuuluva käyttäjä todella näkee hänelle tarkoitetut mainossisällöt. Mainosten näkyvyys eli viewability on sekin ryhmätyötä. Mainostaja kumppaneineen voi esimerkiksi varmistaa, että mainosten koko kilotavuissa on annettujen rajojen puitteissa. Media taas voi vaikuttaa näkyvyyteen muun muassa sijoittelulla ja mainospaikkojen määrällä sekä ylipäänsä sivustorakenteella ja jakeluteknologialla. 

”Ohjelmallisessa ostamisessa on myös otettava huomioon, millainen on aineiston jakeluketju eli kuinka monen eri järjestelmän kautta mainos tulee. Ongelmia tulee vähemmän, kun jakeluketju on kunnossa, ostoja optimoidaan viewabilityn kautta ja mainostetaan laadukkailla sivustoilla”, Järvilehto huomauttaa. 

Laadukkaan mainonnan tekeminen tarkoittaa nykypäivänä sitä, että markkinoinnin ammattilaisilla on oltava aiempaa enemmän dataosaamista sekä ymmärrystä siitä, miten digimarkkinointi kokonaisuutena toimii. 

”Data on otettava ystäväksi ja tunnustettava, että teknologia auttaa työn menestyksekkäässä hoitamisessa”, Mansner sanoo. 

Myös dataosaamisen kartuttaminen on parhaimmillaan mainoskentän toimijoiden saumatonta yhteispeliä. Tiedon ja kokemusten jakaminen avoimesti ja läpinäkyvästi hyödyttää kaikkia osapuolia. 

”Pyrimme Alma Medialla jatkuvasti jakamaan mainostajille infoa muun muassa dataohjautuvasta mainonnasta ja ohjelmallisesta ostamisesta. Mutta se, miten dataa kunnolla hyödynnetään, on vielä koko kentällä alkuvaiheessa. Teknologinen kehitys on huikeaa ja tarjoaa jatkuvasti uusia yhä kehittyneempiä ratkaisuja. Siksi satsaamme datakyvykkyyteen ja parempaa teknologian hyödyntämiseen”, Järvilehto toteaa. 

Alma Median mainostaja-asiakkailleen järjestämät Alma Talk -tapahtumat käynnistyvät jälleen kesätauon jälkeen. Syksyn ensimmäisen Alma Talkin aiheena on ”Markkinointi 2020” ja se järjestetään 4.9.2018. Seuraavassa, 5.10.2018 järjestettävässä Alma Talkissa puolestaan selviää, mitä on ”Brand Talk”.

 
  • Päivämäärä: 3.9.2018, 10:00
  • Uutisen tyyppi: Mainostajalle
  • Teema: Markkinointi
  • Teksti: Hanna Reinikainen

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

Alma Media

Kolme vinkkiä parempaan sisältömarkkinointiin

Sisältömarkkinoinnin määrä ja sen parissa käytettävä aika ovat kasvussa. Samalla kasvaa myös kilpailu yleisöjen ajasta, mikä korostaa sisällön laadun merkitystä. Kuinka juuri oikeat kohderyhmät imaistaan sisältöjen pariin?

Markkinointi
HannaTHUMB

Kaupallisen yhteistyön avoimuus on kaikkien etu

Olen journalismin suurkuluttaja, kannatan medialukutaidon opettamista alakoulusta alkaen ja uskon yritysten tuottamiin hyviin sisältöihin. Päästäni nousee höyryä, kun kuulen sanan piilomainonta väärässä paikassa.

Markkinointi
HyotylainenTHUMBNAIL

Paremmalla mittaamisella markkinointi muuttuu kuluerästä investoinniksi

Markkinointi nähdään tyypillisesti kustannuksena, jota yritysten johtoryhmät haluavat leikata, väittää Nesteen markkinointijohtaja Mika Hyötyläinen. Mutta miten leikkauspaineista päästään eroon?

Markkinointi
LARSthumbnail

Merkitys = menestys

Haluatko lisää uskollisia asiakkaita ja uutta kasvua? Menestyvimmät brändit ja yritykset toimivat vastuullisesti ja tuovat sen myös markkinoinnissaan esiin. Lars Holm kansainvälisestä Dentsu Aegis -mediatoimistosta johdattaa merkitykselliseen markkinointiin.

Markkinointi