Riikka Wulff

Käyttöliittymäsuunnittelija - tämän päivän huippumyyjä?

Digibisnes vaatii käyttöliittymäsuunnittelijalta vahvaa myynnillistä näkökulmaa ja syvällistä asiakkaan ymmärtämistä. 

Rakennamme erilaisia digipalveluja kiihtyvällä tahdilla. Sellaista tarvetta ei taida olla, johon ei olisi kehitetty jonkunlaista sovellusta tai sivustoa. Käyttöliittymä- ja käyttökokemussuunnittelu ovatkin ihan keskeisessä roolissa, kun puhumme digibisneksestä.

Se, mikä kuitenkin tuntuu välillä täällä koto-Suomessa unohtuvan, on myynti. Kun puhumme digibisneksestä, on käyttöliittymäsuunnittelija itse asiassa myyjän roolissa. Miten nopeasti kuluttaja löytää sen, mitä hän tuli palvelusta hakemaan? Pystytäänkö hänelle tarjoamaan maksullisia lisäpalveluja? Miten markkinoimme palvelut kuluttajalle? Kuinka sivuille tullut käyttäjä ohjataan pelkästä selailusta palvelun tai tuotteen ostoon?

Älä tyrkytä, tunne asiakas

Suurin osa meistä on törmännyt esimerkiksi lentoyhtiöiden palveluihin, jotka ovat ärsyttävyyteen asti myyviä. Edullisen lentohinnan kylkeen yritetään myydä monenlaisia lisäpalveluja. Kuluttaja joutuu aktiivisesti kieltäytymään näiden maksullisten lisäpalveluiden ostosta, jolloin onnistutaan – kieltämättä varsin tehokkaasti – luomaan tunne siitä, että olisi vähintäänkin ajattelematonta, jopa suorastaan tyhmää, matkustaa ilman peruutusturvaa tai ylimääräistä matkavakuutusta. Tämä on hyvä esimerkki todella myyvästä, mutta todella ärsyttävästä verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelusta.

Niin fyysisessä maailmassa kuin verkkomaailmassakin hyvä myyjä saa toistuvasti kauppaa sen ansiosta, että hän ratkaisee asiakkaan tarpeet oikea-aikaisesti kuitenkaan liikaa tyrkyttämättä. Oleellista on siis tuntea asiakas ja hänen käyttäytymisensä ja tarpeensa, jolloin kehotetta esimerkiksi palvelun ostoon voidaan tarjota juuri oikealla hetkellä. Jos minulta kysytään, niin myynnin psykologian ymmärtämisen pitäisikin kuulua pakollisena kaikkien käyttöliittymä- ja käyttökokemussuunnittelijoiden koulutukseen.

Luonnollisesti se, miten tätä tietoa sovelletaan, on eri asia digipalvelussa kuin fyysisessä kahden ihmisen kohtaamisessa. Mutta samat ihmiset samoine motiiveineen toimivat molemmissa ympäristöissä. Siinä missä joku vakuutetaan asiantuntijalausunnoilla, toiseen uppoaa paremmin vertaiskäyttäjien esimerkit tai suositukset. Sillä datamäärällä, minkä jätämme jälkeemme digimaailmassa kulkiessamme, pitäisi olla varsin helppoa personoida palveluja huomattavasti nykyistä paremmin nimenomaan ostoputken näkökulmasta katsottuna. 

Palveleva ostopolku

Autotalli.comin, Etuovi.comin ja Vuokraovi.comin mainosmyynti on kasvanut mukavasti viime vuosina. Pystymme kohdistamaan mainontaa varsin tehokkaasti sen mukaan, mitä kuluttaja palveluissamme tekee. Kerrostalokaksiota Helsingissä etsivä kuluttaja näkee erilaista mainontaa kuin omakotitaloa Kuopiosta etsivä kuluttaja. Tämä on sitä median peruskauraa, josta olemme tottuneet puhumaan ja jonka osaamme, ja jossa haluamme toki koko ajan tulla paremmiksi.

Itse uskon kuitenkin vahvasti siihen, että tulevaisuuden kasvupolkumme on enenevissä määrin palveluissa, joissa osto tapahtuu suoraan verkossa. Nykyiselläänhän varsinainen ostotapahtuma on meidän tapauksessamme kuitenkin pääsääntöisesti fyysisessä maailmassa, esimerkiksi autoliikkeen ja kuluttajan välillä. Jotta onnistumme näissä uudentyyppisissä palveluissa, tarvitaan vahvasti myyntivetoista käyttöliittymäsuunnittelua eli kuluttajalle pitää tarjota kimmoke ostopäätöksen tekoon oikeaan aikaan, oikealla tavalla.  

Alman oma sisäinen startup Gofinland on palveluistamme ensimmäinen, jossa ei ole lainkaan perinteistä mainontaa. Koko ansaintalogiikka perustuu siihen, että palvelussa syntyy kauppaa eli Gofinlandin tapauksessa kuluttajat varaavat mökkiloman. Tämän aikaansaanti jos mikä vaatii onnistumista myyntiprosessissa. Se myyntiprosessi vain tässä tapauksessa tarkoittaa sitä, että palvelumme pitää olla helposti löydettävissä mökin vuokrauksesta kiinnostuneille käyttäjille, joiden pitää sitten löytää mieleinen mökki, jonka he myös oikeasti varaavat lomalleen. 

Tuloksellinen myyntityö tarkoittaa siis onnistumista käyttäjäliikenteen kasvattamisessa ja palveluun löytävien kuluttajien konvertoimista ostoon saakka, ja tässä on kyse onnistuneesta käyttöliittymäsuunnittelusta. Toki taustalla edelleen tarvitaan sitä perinteistä, fyysistä myyntityötä, jolla mökkiyrittäjät houkutellaan mukaan palveluun markkinoimaan vuokramökkejä. Se ei kuitenkaan kilauta kassaan vielä yhden yhtä euroa, jos verkkopalvelu ei houkuttele kuluttajaa ostamaan eli vuokraamaan mökkiä. Käyttöliittymäsuunnittelijan siis todellakin pitäisi olla tämän päivän huippumyyjä!

  • Päivämäärä: 15.8.2016, 04.00
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Digitaalisuus
  • Teksti: Riikka Wulff

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

Simo Syrjänen

Digitaalinen suosittelutyökalu rikastaa käyttäjäkokemusta

Tsekissä toimivan LMC:n kehittämä ja Suomeen jalkautettu digitaalinen suosittelutyökalu Matej on tuonut Etuovi.comin ja Iltalehden sisällöille runsaasti lisää sivulatauksia.

Digitaalisuus

Mainonnan ostaminen on jatkossa entistäkin älykkäämpää

Millainen on ohjelmallisesti ostetun digimainonnan tulevaisuus? Millaisia haasteita mainostajat näkevät kohdentamisessa ja datan käytössä? Entä mitä on ohjelmallisen mainonnan etiikka?

Digitaalisuus
Hakkeri

Informaatiohäirintä piinaa mediaa

Botit, trollit ja epäluotettavat uutislähteet ovat arkisia informaatiovaikuttamisen välineitä nykypäivän mediassa, ja varsinkin vaalien alla tavoitteellinen vaikuttaminen lisääntyy.

Digitaalisuus
Joni Mäkinen

Muuttuva työ täytyy kohdata rohkeasti

Vastuu työelämän muutoksessa mukana pysymisessä on sekä työnantajalla että työntekijällä.

Digitaalisuus