Sisältömarkkinointi

Sisältömarkkinointi on parhaimmillaan hyötymarkkinointia

Sisältömarkkinointi on voimakas trendi, josta odotetaan tulevaisuudessa merkittävää kasvua. Mutta vain pitkäjänteinen työ, riittävän laadukkaasti ja asiakasta kuunnellen tehdyt sisällöt ratkaisevat. 

”Sisältömarkkinoinnissa idea on lähteä liikkeelle siitä hyödystä, jonka kohdeyleisö sisällöstä saa. Hyöty pitää tarjota asiakkaalle ensin ja vasta sitten yritys voi vastavuoroisesti hyötyä jotenkin. Jos ei mietitä asiakkaalle koituvaa hyötyä, sisältömarkkinointia on oikeastaan turhaa tehdä”, toteaa Senior Advisor Jukka Holopainen viestintätoimisto Pohjoisranta Burson-Marstellerilta.

Holopainen tietää, mistä puhuu. Hän on tutkinut yleisöjen odotuksia sisältömarkkinointia kohtaan haastattelemalla monen markkinoijan kiihkeimmin tavoittelemaa kohderyhmää, yritysten ylintä johtoa. Holopainen havaitsi, että monet hänen haastateltavistaan kokivat päivittäin kohtaamansa markkinoinnin olevan hyödytöntä ja liian tyrkyttävää. Jatkuvasti lisääntyvä viestitulva tekee positiivisen erottautumisen haastavaksi ja tällöin keskiöön nousevat asiakaslähtöiset, kiinnostavat sisällöt.

”Usein markkinoijat haluaisivat mennä tuote edellä, mikä ei kuitenkaan ole sisältömarkkinoinnissa paras keino. Sen sijaan pitäisi miettiä, mikä asiakasta kiinnostaa ja tarjota tunteita herättävää, hauskaa ja koskettavaa, mutta myös informatiivista sisältöä. Tällaiset asiat kiinnostavat ja näitä myös jaetaan eteenpäin”, vahvistaa Alma Median luova tuottaja Jukka Hurme

Sisältömarkkinointi vaatii kärsivällisyyttä

 

Moni mainostaja on sisältömarkkinoinnin kanssa vielä kokeiluvaiheessa. Usein uudenlaisessa tekemisessä mietityttävät tulokset ja niiden mitattavuus. Sisältömarkkinointi sopii parhaiten brändiviestintään ja -markkinointiin, jolloin sen välittömiä tuloksia voi olla vaikeaa osoittaa.

”Sisältömarkkinoinnin tuloksellisuus ja mittaaminen riippuvat siitä, mitä sillä halutaan saada aikaan. Jokainen sisältömarkkinoinnin toteutus on niin yksilöllinen, että jokaiselle pitäisi miettiä omat mittarinsa. Halutaanko esimerkiksi kasvattaa tunnettuutta, herättää puheenaiheita, haastaa kilpailijoita tai opettaa vaikka jonkin uuden laitteen käyttöä. Nämä ovat kaikki hyvin erilaisia ja eri tavoin mitattavia asioita”, Hurme havainnollistaa.

”Sisältömarkkinointi maksaa itsensä takaisin, kun se saa aikaan liikettä takaisin organisaatioon päin, oli se sitten yhteydenottoja tai jotain muuta. Laadukkaiden sisältöjen vahvuus on siinä, että ne kykenevät herättämään asiakkaassa luottamusta, vahvistamaan asiakaskokemusta ja välittämään uusia ajatuksia, joiden perässä hän tulee, ennemmin tai myöhemmin”, Holopainen pohtii.

Sisältömarkkinointi vaatiikin tekijöiltään kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä, sillä yleisön luottamus rakentuu vähitellen.

”Kannattaa muistaa, että sisältömarkkinointi ei ole yhtä kuin kampanja. Kolmessa kuukaudessa ei vielä tiedetä, mitä sillä voidaan saavuttaa, sillä siinä ajassa sisältömarkkinointi vasta käynnistyy. Pitäisi malttaa ainakin vuosi, ennen kuin voidaan sanoa, kuinka hyvin sisältömarkkinoinnissa on onnistuttu”, Holopainen huomauttaa.  

Kasvua näkyvissä 

 

Sekä Hurme että Holopainen uskovat sisältömarkkinoinnin tehokkuuteen ja pitävät sisältömarkkinoinnin tulevaisuutta valoisana. Esimerkiksi Yhdysvalloissa isojen mediatalojen sisältömarkkinoinnin tuotot alkavat jo olla yhtä suuria kuin perinteisellä display-mainonnalla. Myös Suomessa odotetaan kasvua.

”Mutta vain, jos sisältömarkkinointia maltetaan tehdä tarpeeksi laadukkaasti ja työtä ohjaa kaupallisten pyrkimysten lisäksi myös asiakkaalle koituva hyöty”, Holopainen huomauttaa.

Entä millaisia trendejä sisältömarkkinoinnissa on nähtävissä? 

Hurme odottaa ainakin entistä laadukkaampia sisältöjä, niiden parempaa kohdentamista esimerkiksi natiivimainonnan keinoin sekä uusia ja kekseliäämpiä kerronnan muotoja.

”Videoiden määrä tulee kasvamaan entisestään ja niiden rooli on muuttumassa. Tulee muun muassa vertikaalivideoita, 360-videoita, live-lähetyksiä ja hyviä mainoselokuvia. Hyvin erilaisia formaatteja, joita voidaan käyttää monin eri tavoin, myös mobiilissa ja ilman ääniä ”, Hurme listaa.

 

Jukka Holopainen ja Jukka Hurme alustivat vuoden 2016 viimeisessä Alma Talk -aamiaistilaisuudessa sisältömarkkinoinnista ja natiivimainonnasta. Samalla lanseerattiin Alma Median mainostaja-asiakkaille suunnattu uusi natiivimainonnan työkalu, jonka avulla mainostajien omia kaupallisia sisältöjä voidaan kohdentaa yleisöille entistä tehokkaammin, median käyttökokemusta keskeyttämättä. 

  • Päivämäärä: 15.12.2016, 00.00
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Trendit
  • Teksti: Hanna Reinikainen

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

Monster_thumbnail

Mobiilityönhaku on nykypäivää – Työnhaku halutaan tehdä mobiilissa, mutta järjestelmät hidastavat kehitystä

Mobiililaitteiden käyttö on laajentunut lähes jokaiselle elämänalueelle – myös työelämään ja rekrytointialalle.

Trendit
JARITHUMB

Tekoäly mullistaa markkinoijan maailmankuvan

Illalla nukahdin scifisarja Westworldiin, jossa tekoäly oli juuri ottamassa ihmisistä vallan. Aamulla heräsin Alma Talkin stagelle, jossa esitelmöin miten markkinointi-ihmiset voivat ottaa tekoälyä härkää sarvista. Hämmentävää. Mutta niin on tekoälykin.

Trendit
Autoilun_tulevaisuus_Kutila_thumbnail

Kuinka kauan auton rattiin tarvitaan ihminen?

Robottiautot kurvailevat liikenteessä jo muutaman vuoden kuluttua. Suomen lumiset olot tai lainsäädäntö eivät estä niiden yleistymistä, mutta muutamia eettisiä kysymyksiä on vielä ratkottava.

Trendit
uutishuoneen luetuimmat jutut 2017 - 270x203

Alman uutishuoneen luetuimmat jutut 2017

Listasimme vuoden 2017 suosituimmat jutut Alma Median uutishuoneella. Luetuimpien artikkelien joukkoon mahtui juttuja tietosuoja-asetuksesta, somemarkkinoinnista, chatboteista, työmarkkinatilanteesta sekä työelämän vastuun ja vapauden tasapainosta. Katso viime vuoden suosituimmat jutut alta.

Trendit