santtu_elsinen_2

Santtu Elsinen vahtii digitalisoimisen etenemistä

On tärkeää, että läpi organisaation ymmärretään digitalisoimisen merkitys, sanoo Alman uusi CDO.

Vuoden alusta Alma Mediassa aloittanut Santtu Elsinen, 44, on Alman ensimmäinen CDO eli Chief Digital Officer. Mikäs se tällainen tehtävä on?

- Lyhyesti kiteytettynä tehtäväni on katsoa, että yhtiön tavoite liiketoiminnan digitalisoimisesta etenee suunnitellulla tavalla, Elsinen sanoo.

Hyvin se eteneekin. Ensimmäisellä kvartaalilla eli tammi-maaliskuussa yli 36 prosenttia liiketoiminnasta tuli digitaalisista tuotteista ja sisällöistä.

- Tavoitteenamme on kasvattaa digitaalista liikevaihtoa 15 prosenttia per vuosi, Elsinen toteaa.

Elsinen siirtyi Almaan Talentumin kehitysjohtajan paikalta Alman ostaessa Talentumin.

- Ei siis varsinaisesti vieras firma. Talentumissa olin 3,5 vuotta, vuodesta 2012. Minulla on takanani 1990-luvulla alkanut yrittäjätausta verkkoliiketoiminnan parissa – olen perustanut vuosien saatossa useita teknologiaan keskittyneitä yrityksiä yhdessä yhtiökumppaneideni kanssa, hän kertoo.

Talentumiin Elsinen siirtyi Trainers’ Housesta. Sitä ennen hän työskenteli Satama Interactivessa, jonne hän siirtyi myydessään osan yrityksestään Satamalle.

Ei keskitettyä konseptia

Almaa Santtu Elsinen pitää voimakkaasti eteenpäin katsovana ja johdonmukaisesti asioita edistävänä yrityksenä, jossa läpi organisaation ymmärretään digitalisoinnin tärkeys.

Meillä ei ole digitaalista strategiaa, vaan meillä on strategia, joka on pääosin digitaalinen. Siinä on iso ero, hän kiteyttää.


Hän muistuttaa, että Almassa vedetään erilaisia digikehityshankkeita kaikissa neljässä liiketoiminta-alueessa itsenäisesti. Alma työllistää Suomessa ja muualla Euroopassa noin 2500 henkeä, joista lähes 300 on erikoistunut digitaaliseen kehitykseen.

- Meille on tärkeää tehdä työtä tehokkaasti ja yhdistää liiketoimintojen kehityspanoksia alueilla, missä hyödyt ovat suurimmat. Omiin vastuualueisiini kuuluu huolehtia yhteisten palvelujen kehittämisestä. Tällä hetkellä panostamme erityisesti datan hyödyntämiseen ja julkaisualustojemme kehittämiseen.

Google ja Facebook kirittäjinä

Media-ala on Elsisen mielestä kiinnostava erityisesti siksi, että alalla tapahtuu koko ajan valtavasti nopeassa tahdissa. Lisäksi käyttäjien suuri määrä tuottaa paljon tietoa siitä, mikä käytännössä toimii ja mikä ei, joten päätöksiä ei tarvitse tehdä arvailun varassa. Näin myös toiminnan kehittäminen on varmemmalla pohjalla.

- Media on toimintaympäristönä tietenkin edelleen haastava. Markkinatilanteen ja kotimaisen kilpailun ohella lisänsä siihen tuovat erityisesti suuret amerikkalaiset toimijat, kuten Google ja Facebook, jotka keräävät huomattavan osan digitaalisesta mainoskakusta, hän miettii.

Siksi meidän täytyy rakentaa menestyksemme omien vahvuuksiemme – sisältöjen, kohderyhmien ja paikallistuntemuksen – päälle.



Tulokset ratkaisevat

Heinäkuussa 44 vuotta täyttävän Elsisen perheeseen kuuluu vaimo Lara sekä 11-vuotias Eino ja 8-vuotiaat kaksoset Ellen ja Erik.

Elsinen tuli Joensuusta vuonna 1993 Helsingin Kauppakorkeaan opiskelemaan ja jäi Helsinkiin asumaan, koska ”Joensuussa kiinnostavien työtehtävien kirjo on jossain määrin rajoittunut."

Mies harrastaa alppihiihtoa, purjehdusta, crossfittia sekä ruokaa ja viiniä.

- Ruoka- ja viiniharrastusta voi parhaiten kuvata englanninkielisellä termillä ’foodie’. Keräilen viinejä ja kiertelen mielelläni kiinnostavilla viinitiloilla ja ravintoloissa ulkomailla.

Arjen sovittaminen työhön kolmen lapsen perheessä, missä vaimokin työnsä takia matkustaa paljon, asettaa toki ajankäytölliset haasteensa, mutta ”niinhän se on useimmilla muillakin."

Hän sanoo sovittavansa yhteen kohtuullisen helposti työn ja vapaa-ajan; sunnuntai-iltaisin ei ahdista tehdä töitä, koska se helpottaa omaa ajankäyttöä. Lauantait ja kesälomat hän pyrkii pitämään vapaina.

- Yrittäjätaustastani lähtee ajatus, että vain tuloksilla on merkitystä. Se mikä pitää saada tehtyä, se tehdään vaikka kolmelta aamuyöllä. En ole katsonut tarpeelliseksi muuttaa tätä filosofiaani.

  • Päivämäärä: 11.7.2016, 13.00
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Ihmiset
  • Teksti: Riitta Nikkola
  • Kuvat: Ville Rinne

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

Työnantajalla on väliä

Vahvat brändit ja monipuolista osaamista arvostava toimintakulttuuri houkuttelevat tulevaisuuden osaajia Alma Mediaan.

Ihmiset
ELINAHTHUMBNAIL

Tulevaisuuden työntekijältä vaaditaan joustoa ja jatkuvaa kouluttautumista

Yksittäinen yliopistotutkinto ei tulevaisuuden työelämässä riitä, vaan kouluttautumisesta tulee jatkuvaa. Myös kulttuurientuntemus, teknologiataidot ja kriittinen asenne ympäröivään tietoon ovat tärkeitä taitoja.

Ihmiset
ElinaKukkonenTHUMBNAIL

Asiakas tuottaa yritykselle monenlaista arvoa – muullakin kuin tehdyillä ostoilla on merkitystä

Verkossa asiakas tuottaa yritykselle taloudellista ja sosiaalista arvoa, mutta myös pelkillä kävijöillä on merkitystä. Elina Kukkonen kuitenkin muistuttaa, että asiakassuhde on hyödyllinen vasta silloin, kun asiakaskin on esimerkiksi mediayhtiön palveluihin tyytyväinen.

Ihmiset
EIJAWARMAthumb

Laadukas tietosuoja vaatii varautumista ja jatkuvaa muutoksenhallintaa

Toimiva tietosuoja on yhteisen toiminnan tulos. Sen toteuttaminen vaatii yhteistä halua ja syvällistä perehtymistä sen vaatimuksiin. Oikein hoidettuna se lisää yrityksen luottamuspääomaa ja tukee liiketoiminnan kehittämistä.

Ihmiset