main_clement_fray

Rich media -mainonta verkossa kiehtoo kuluttajaa ja parantaa käyttäjäkokemusta

Verkkomainontaa, joka ei ärsytä, ei häiritse median käyttökokemusta, vangitsee käyttäjän huomion, tuottaa vuorovaikutusta ja on vielä tehokastakin. Utopiaa? Ei, vaan mahdollisuuksia, jotka ovat saavutettavissa uusilla rich media -mainosmuodoilla.

”Kuluttajat eivät vihaa mainoksia. He eivät vain pidä huonoista mainoksista”, väittää mainosteknologiatoimittaja Celtran mediakumppanuuksien johtaja Clément Frey. Frey vieraili hiljattain Helsingissä puhumassa rich media -mainonnasta Alma Median järjestämässä Almatalk-aamiaistilaisuudessa.

Millainen sitten on ”hyvä mainos”? Sellainen, jossa hyvä käyttäjäkokemus asetetaan etusijalle, Frey painottaa.

”Digissä käyttäjäkokemus on kaiken ydin. Tarvitsemme enemmän käyttäjilleen relevantteja ja kuluttajia kiinnostavia mainoksia ja vähemmän median kulutusta keskeyttäviä ja tunkeilevia mainoksia”, Frey toteaa.

Verkossa parempi käyttäjäkokemus saavutetaan luovien mainosratkaisujen avulla. Niin sanottu rich media -mainonta voi sisältää esimerkiksi näyttäviä 360°-videoita, pelillisyyttä tai elämyksellisiä ja interaktiivisia elementtejä, jotka muuttuvat vaikkapa puhelimen näyttöä heiluttamalla. Koko ruudun täyttävät mainokset taas voivat olla sujuvasti skrollattavia, erillistä sulkemista vaativien pop upien sijaan. Luovat ratkaisut toimivat erityisen hyvin kosketusnäytöllisissä mobiililaitteissa, joissa kuluttaja voi olla vuorovaikutuksessa mainoksen kanssa esimerkiksi näyttöä pyyhkäisemällä tai sitä raaputtamalla.

Freyn mukaan rich media -ratkaisut ovat tehokkaampia kuin perinteiset bannerikampanjat, sillä ne ovat vuorovaikutteisempia ja siten kiinnostavampia, mikä puolestaan lisää mainoksen parissa vietettyä aikaa.

”Analytiikka osoittaa, että yleisön sitoutuminen ja klikkiprosentit ovat rich media -mainoksissa parempia kuin staattisissa mainoksissa”, Frey vakuuttaa.  

Data käyttöön fiksusti

Frey kannustaa myös käyttämään dataa paremmin ja kohdentamaan mainoksia kekseliäämmin. 

”Rich media -ratkaisuilla voidaan hyödyntää käyttäjästä saatavilla olevaa dataa siten, ettei mainonta tunnu tungettelevalta tai epämukavalta. Mainoksen suunnittelussa voidaan hyödyntää esimerkiksi säätietoja, viikonpäiviä ja paikkatietoja siten, että mainos tuntuu ajankohtaiselta ja relevantilta, muttei liian henkilökohtaiselta”, Frey kuvailee.

Digimainonnan tulevista trendeistä puhuttaessa esiin nousevat nyt vahvasti videot. Frey uskoo, että tulemme ensi vuonna näkemään kasvua muun muassa 360°-videoiden, vertikaalivideoiden sekä interaktiivisten videoiden käytössä.

”Videoita katsotaan yhä enemmän mobiililaitteilla, mutta mobiilikäyttäjät eivät halua videoihinsa ääntä, minkä lisäksi videoiden tulee olla lyhyitä ja ne tulisi sovittaa pystysuuntaisiin näyttöihin. Mobiilivideot siis itse asiassa tarjoavat uusia mahdollisuuksia tarinankerrontaan”, Frey huomauttaa.

Desktop-käyttäjiäkään ei silti tule mobiilihuumassa unohtaa. Responsiivisuudesta on tulossa samaan tapaan normi verkkomainonnassa kuin se on jo verkkosivujen suunnittelussa.  

”Asiakkaamme haluavat toteuttaa kampanjoita, jotka toimivat eri päätelaitteilla ilman, että aikaa hukkaantuu kymmenien eri elementtien tuottamiseen. Työkalumme avulla voimme auttaa heitä toteuttamaan helposti yhtenäisen käyttäjäkokemuksen niin mobiiliin, tablettiin kuin desktopiinkin.” 

Alma Media hyödyntää Celtran AD Creator -työkalua, jonka avulla erilaisten rich media -mainosratkaisujen tekninen toteutus on helppoa ja nopeaa. Suomessa ainutlaatuinen työkalu toimii kaikilla alustoilla ja sen avulla on mahdollista tuottaa myös perinteisistä mainoselementeistä rich media -ratkaisuja. Työkalu tuottaa kampanjoista runsaasti erilaista analytiikkaa ja se on kaikkien Alma Median mainosasiakkaiden vapaasti käytettävissä.

  • Päivämäärä: 4.11.2016, 00.00
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Digitaalisuus
  • Teksti: Hanna Reinikainen
  • Kuvat: Nina Mönkkönen

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

Hakkeri

Informaatiohäirintä piinaa mediaa

Botit, trollit ja epäluotettavat uutislähteet ovat arkisia informaatiovaikuttamisen välineitä nykypäivän mediassa, ja varsinkin vaalien alla tavoitteellinen vaikuttaminen lisääntyy.

Digitaalisuus
Joni Mäkinen

Muuttuva työ täytyy kohdata rohkeasti

Vastuu työelämän muutoksessa mukana pysymisessä on sekä työnantajalla että työntekijällä.

Digitaalisuus
SIMOALMATHUMBNAIL

Datan matka - Sivulatauksesta kohdennukseen

Oletko joskus verkossa surffatessasi miettinyt, miksi näet juuri sellaista mainontaa, sisältömarkkinointia tai journalistista sisältöä kuin näet? Tiedätkö, miksi sinulle suositellaan kohtaamiasi sisältöjä? Vastaus löytyy datasta, jota sinusta on kerätty ja jota olet antanut luvan käyttää.

Digitaalisuus
annathumb

GDPR lopettaa henkilötietojen keräämisen kuluttajien selän takana

Pian se päättyy. GDPR:n siirtymäaika. EU:n uutta tietosuoja-asetusta ryhdytään soveltamaan 25.5.2018 alkaen, jolloin kaiken henkilötietojen käsittelyn tulee olla uuden sääntelyn mukaista. Ovatko suomalaiset yritykset valmiita tietosuojan uuteen aikaan?

Digitaalisuus