Toimintaympäristön muutosvoimat

Kuluttajakäyttäytymisen muutos, mainosmarkkinoiden pirstaloituminen, kiristyvä kilpailu sekä teknologinen kehitys ovat muuttaneet mediakulutusta ja markkinointia hyvin nopeassa tahdissa. Alle on koottu Alma Median toimintaympäristön muutosvoimia.

Toimintamaiden kansantalous

  • Suomen talouden suhdannehuipun ennustetaan olevan ohi ja talouden kasvuvauhdin hidastuvan vuosina 2019–2020. Kotimaisen mainosmarkkinan kehitys on eriytynyt bruttokansantuotteen kehityksestä. Suomen talous kasvaa, mutta mainosmarkkina on edelleen alavireinen.
  • Itäisen Keski-Euroopan talouskasvun odotetaan tasaantuvan, mutta jatkuvan hyvällä tasolla.
  • Väestö ikääntyy ja keskittyy kasvukeskuksiin.

Mediankäyttö

  • Mobiililaitteet ovat ensisijainen mediankäytön väline suurimmalle osalle käyttäjistä.
  • Sosiaalinen media on muuttanut mediankäyttöä merkittävällä tavalla.
  • Valmius maksaa digitaalisista sisällöistä on kasvanut ja kasvaa lisääntyvän tarjonnan myötä.
  • Printin kysyntä laskee ikääntyvien käyttäjien vähentyessä. 

Kilpailu

  • Globaalit teknologiajätit laajentavat liiketoimintaansa toimialaliukumin.
  • Suomen mediamarkkina polarisoituu digitransformaation vaatimien investointien vuoksi.

Teknologia ja data

  • Datan, analytiikan ja koneoppimisen hyödyntäminen keskeistä mainostaja-asiakkaiden tuote- ja palvelutarjooman parantamiseksi ja loppukäyttäjien palvelujen rikastamiseksi.
  • Mobiili-sekä älylaitteiden kuten puettavien älylaitteiden valikoima kasvaa. Sisältöä ja palveluja kulutetaan useilla eri alustoilla, äänen käyttö lisääntyy.
  • Datan hyödyntäminen ja prosessien automatisointi mahdollistaa lisääntyvän tehokkuuden, esimerkiksi sisältöhauissa ja niiden tuottamisessa. 
  • Nopea teknologisen toimintaympäristön muutos vaatii panostuksia osaamiseenja kilpailu osaavista työntekijöistä on kovaa.

Markkinointi ja mainonta

  • Markkinoinnin automaatio, mm. ohjelmallinen ostaminen kasvaa. Samalla investoinnit markkinointiteknologiaan vähentävät mediaostoja.
  • Datalla, sen hallinnalla ja kyvyllä hyödyntää sitä on suuri merkitys.
  • Digimainonnassa kasvavat nopeimmin haku- ja sosiaalisen median mainonta, mobiili- ja videomainonta sekä sisältömarkkinointi. Printtimainonta vähenee.

Regulaatio

  • Sääntelyn merkitys media-alalla kasvaa mm. tietosuojan ja tekijänoikeuksien osalta.
  • Tietosuojan ja henkilötietojen käsittelyn uudistuva sääntely lisää kuluttajan oikeuksia tietoihinsa ja kasvattaa yritysten velvollisuuksia tietosuoja- ja tietoturva-asioissa.