Alma Media tutkii automatisointia paikallislehdissä

Svenska social- och kommunalhögskolan on saanut Viestinnän tutkimussäätiöltä apurahan vuodelle 2016 automatisoidun uutistuotannon kehittämiseksi paikallislehdissä. Hankkeen projektipäällikkö on Carl-Gustav Lindén ja hanke toteutetaan yhdessä Alma Aluemedian kanssa.

”Ajatuksena on kehittää välineitä, joilla tuottaa enemmän uutisia paikallisella tasolla. Samaa aihetta voi varioida eri alueilla ja eri konteksteissa. Apuna voi käyttää esimerkiksi työttömyys- tai rikostilastoja tai vaikka dataa uimaveden laadusta.”

Yhteisöllisyyden luominen on paikallislehtien omaa tonttia, ja sitäkin automatisointi voi edistää.

”Yhteishenkeä voi luoda datan avulla esimerkiksi pesäpallon ympärille ja hyödyntää ilmiötä kaupallisesti. Tiedon ympärille voi luoda kaikenlaisia palveluita – vain mielikuvitus on rajana.”

Almaa kiinnostaa tutkia robotiikkaa erityisesti osana datajournalismia.

Tutkimushanke on lähtölaukaus, jonka ensimmäinen vaihe on alue- ja paikallislehdissä sekä osin myös muissa kuluttajapalveluissa. Almassa kokonaisuudesta vastaa kehityspäällikkö Kari Hurtola.

”Haluamme Almassa olla mukana kehittämässä tehokkaita menetelmiä ja välineitä rikastamaan sisältöjä ja synnyttämään uusia tuotteita. Journalismille ja journalisteille robotiikka on mahdollisuus, ei uhka”, Hurtola sanoo.

”Tehostamalla eri tietolähteiden louhintaa ja niiden yhdistämistä meille jää enemmän aikaa syventyä johtopäätöksiin ja analysointiin. Näin synnytämme syvempää ja parempaa journalismia.”

Lue myös: 
Alma Median finanssijournalismin kehityshankkeelle tukea Googlelta
Algoritmin tuottamia uutisia

  • Päivämäärä: 29.2.2016, 12:30
  • Uutisen tyyppi: Uutinen
  • Teema: Journalismi

Jaa artikkeli:

Lue seuraavaksi:

GruppbildenTHUMBNAIL

Uutisroboteilla pelottelu on tuhoisaa – automatisaatio ei vie toimittajien töitä vaan helpottaa niitä

Laatu on journalismin ydintä, josta lukijat ovat valmiita maksamaan. Automaattisesti tehdyt jutut kuitenkin täydentävät median tarjontaa ja auttavat löytämään uusia yleisöjä, sanoo Helsingin yliopiston tutkija Carl-Gustav Lindén.

Journalismi
Jussi_Tuulensuu_thumbnail

Voinko sijoittaa itseni tähän?

Miten tehdä sisältöä, joka myy? Miten määritellä hyvä juttu? Miten sisällön osuvuutta voi arvioida? Mistä pitää kirjoittaa? Näitä kysymyksiä pohtivat päivittäin paitsi mediatalojen uutiskokousten journalistit myös kaupalliset sisällöntuottajat ja markkinoijat.

Journalismi
Alma Media

Lappilaisille lehdentekijöille tuplavoitto ja kolmossija

Sanomalehtien Liiton Paras juttu- ja Parhaat sivut -kilpailujen voittajat on valittu. Kilpailun parhaat palkittiin Kajaanissa 12.5. liiton kevätseminaarin yhteydessä.

Journalismi
Senja Larsen_270x270

Sananvapaus ja sen vastuu

Senja Larsen, Kauppalehden kirjeenvaihtaja San Franciscossa ja STT:n uutispäätoimittaja Minna Holopainen pohtivat sananvapauden eri ulottuvuuksia- ja samalla käsitteen hankaluutta.

Journalismi