Osaajapula kasvaa, varaudu nyt
Vaikka talouskasvu kulkee eurooppalaisissa valtioissa eri
tahtiin, yksi asia on kaikilla markkinoilla yhteinen. Työn tekemisen tavat ja
odotukset työelämältä muuttuvat niin vauhdilla, että rekrytoinnissa kannattaa
nyt varautua tulevaan.
Rekrytointimarkkinoita ravistelevat nyt monenlaiset
paineet ja trendit. Työn käsite ja työtavat ovat murroksessa ja osaajista
kilpaillaan. Samaan aikaan markkinoilla on työvoimaa, jonka koulutus tai osaaminen
ei vastaa markkinoiden tarpeita.
Monilla aloilla on jo vaikeuksia löytää osaavia
työntekijöitä. Esimerkiksi Tšekin markkinoilla osaavan työvoiman vajaus on
seuraavien kymmenen vuoden aikana arvioiden mukaan noin 500 000 työntekijää.
Slovakiassa taas työpaikkailmoituksia julkaistiin tammi-toukokuussa Alma Median
omistamassa Profesia.sk -palvelussa runsaat 103 800 – lähes neljännes enemmän
kuin vuotta aikaisemmin.
”Kilpailu osaajista kiristyy entisestään. Rekrytointikanavien
ja -viestien lisäksi työnantajien kannattaakin nyt katsoa tarvitsemiaan
työsuoritteita kokonaisuutena ja miettiä erilaisia tapoja työn jakamiseen ja
tekemiseen”, toteaa Marja Pylkkänen Alma Career
Oy:stä.
Työt järjestetään uusiksi
Kiristyvässä kilpailussa yksi merkittävimmistä asioista
on työn organisointi. Milan
Jasny Tšekin paikallisyhtiöstä LMC:stä kertoo, että Tšekissä jopa 60
prosenttia työntekijöistä odottaa työantajalta joustoja muun muassa työajassa. Toisaalta
vain 10 prosenttia avoimista työpaikoista tarjoaa rekrytoinnissaan jouston
mahdollisuuksia.
Sama trendi on nähtävissä Suomessakin.
”Kannattaa miettiä, minkä osan työstä yritys haluaa
ehdottomasti pitää omissa käsissään. Voidaanko työsuoritteita pilkkoa
pienemmiksi kokonaisuuksiksi, ostaa palveluna ja ulkoistaa vai onko jokin osa
työstä sellaista, että se voidaan teettää kokonaan yrityksen ulkopuolella?”
Pylkkänen kehottaa pohtimaan.
Työajan ja työpaikan käsitteet kaipaavat ravistelua.
”Onko tietotyön alan yritykselle mitään merkitystä sillä,
missä työ fyysisesti tehdään? Yhdysvalloissa tähän on jo herätty, ja Euroopan
osaajamarkkinat kiinnostavat myös sikäläisiä yrityksiä”, Pylkkänen lisää.
Kilpailukeinona joustot ja edut
”Kilpailu ja suuri vaihtuvuus pakottavat yritykset
kehittämään työympäristöjä ja tarjoamaan uusia etuja työntekijöille”, kuvailee
Profesian toimitusjohtaja Ivana
Molnárová. Puola, Slovakia ja Tšekki
ovat esimerkkejä kasvavista markkinoista, joilla hyvistä työntekijöistä on kova
kilpailu. Niissä on kokeiltu uusia keinoja osaajien löytämiseen. Yrityksen
kilpailukeinona voivat olla työntekijälle tarjottavat joustot tai koulutus.
Koulutuksen avulla yritys voi saada sekä haluamaansa osaamista että kiitollisia
työntekijöitä.
”Tulevaisuuden osaaja- ja rekrytointitarpeisiin voidaan
reagoida paremmin seuraamalla jatkuvasti työmarkkinoiden kehitystä,
kouluttamalla työntekijöitä ennakoivasti ja tekemällä yhteistyötä oppilaitosten
ja yliopistojen kanssa”, Pylkkänen suosittelee.
Pilkkomalla isoja kokonaisuuksia voidaan saada työelämään
mukaan arvokkaita ja osaavia työntekijöitä, kuten viisi- tai kuusikymppisiä kokeneita tekijöitä tai pienten
lasten vanhempia, jotka haluavat tehdä lyhyempää päivää.
Tšekin
markkinoilla on käynnissä vähittäiskaupan alalla työskentelevien naisten
työoloja ja tasa-arvoa selvittävä tutkimus Women behind
the Counter. Tutkimuksessa käsitellään myös muualta muuttavien
työntekijöiden roolia ja mahdollisuuksia työmarkkinoilla. Tutkimusta vetää
monikulttuurisen tutkimuksen keskus Multicultural
Centre Prague, ja tuloksia odotetaan tämän vuoden aikana. Tutkimuksen
tavoitteena on löytää keinoja työvoiman tarjonnan lisäämiseen eettisesti
kestävällä tavalla.
Rekrytointi muuttuu työntekijälähtöiseksi
Osaajapula muuttaa merkittävästi myös rekrytointia. Yhä
tärkeämmäksi muodostuu esimerkiksi se, miten yrityksen nykyiset työntekijät
omasta yrityksestään puhuvat. He voivat olla parhaita mahdollisia rekrytoijia.
”Työntekijöitä kannattaa kannustaa kertomaan omasta
työpaikastaan ja suosittelemaan työnantajaansa esimerkiksi sosiaalisessa
mediassa ja erilaisissa tilaisuuksissa.”, Marja Pylkkänen muistuttaa.
”Yrityksen nykyiset työntekijät tuntevat usein osaavia
kollegoja omista verkostoistaan, ja nämä ovat potentiaalinen rekrytoinnin
kohderyhmä. Esimerkiksi messut ja seminaarit ovat loistavia tilaisuuksia
rekrytoida, joten rekrytointiviestit kannattaa jumpata niihin osallistuvien
työntekijöiden kanssa valmiiksi”, hän lisää.
LinkedInin ja TNS Researchin teettämän tutkimuksen mukaan
työntekijät haluavat suositella työnantajaansa yleensä silloin, kun he
luottavat yhtiön johtoon, kokevat saavansa arvostusta ja tuntevat omikseen
yhtiön arvot, kuten vastuullisuuden. Yksi merkittävimmistä suositteluun
johtavista tekijöistä oli tutkimuksessa myös yhtiön brändin erottuvuus ja sen onnistunut
viestiminen työntekijöille.
Rekrytointia pystytään terävöittämään myös hyödyntämällä
rekrytoinnin verkkopalveluista ja omista HR-järjestelmistä saatavaa dataa. Sen avulla
voidaan analysoida työntekijöiden valintoja ja tunnistaa heille merkityksellisiä
asioita. Mikä lopulta ratkaisi työpaikan valinnan, mikä ajoi hakijan toiseen
yritykseen tai mikä pitää nykyosaajat talossa? Näitä tekijöitä tulkitsemalla yritys
voi löytää uusia vahvuuksia, joita voidaan hyödyntää tulevissa rekrytoinneissa.
Päivämäärä: 3.6.2016
Teema: Alma Today
Teksti: Johanna Hytönen
Kuvat: Ville Rinne, LMC, Profesia, iStock