Menestyvä brändi ottaa vastuuta
Nopeasti muuttuvassa maailmassa menestyvät brändit, joilla
on tarkoitus. Vastuun ottaminen ja ongelmien ratkaiseminen ovat avaimet
yrityksen menestymiseen, sanoo Goodvertising-kirjan kirjoittanut Thomas
Kolster.
”Kaikki se, mitä olemme tähän asti pitäneet
itsestäänselvyytenä, on muutoksessa. Pahinta, mitä yritys voi itselleen tehdä,
on junnata paikoillaan hyväksymättä sitä, että maailma ympärillämme sekä ihmisten
kulutustavat ja tottumukset muuttuvat”, Thomas
Kolster toteaa.
Vastuullisen mainostamisen ja yrityskulttuurin käsitteen, goodvertisingin, lanseerannut Kolster
uskoo, että yritykset voivat menestyä vain pyrkimällä aidosti hyvään.
Loistavallakaan markkinoinnilla ei voi pelastaa tilannetta, jos brändi ei tuota
lisäarvoa asiakkaidensa elämään.
”Aiemmin markkinoinnin tavoitteena on ollut saada ihmiset
haluamaan asioita, joita yritys myy. Tulevaisuudessa asetelma on toinen: meidän
täytyy myydä niitä asioita, joita ihmiset tarvitsevat”, Kolster sanoo.
Tämä vaatii yhteispeliä useaan suuntaan, ja erityisesti
markkinointia tekevien ammattilaisten rooli korostuu. Mainostajien on
kuunneltava asiakkaiden tarpeita entistä herkemmin ja osattava perustella
muutostarpeet yrityksen strategisista päätöksistä vastaaville.
Kolster haastaa yrityksiä miettimään tarkoitustaan
pidemmälle. Tarkasteluun on syytä ottaa niin yrityksen strategia, markkinointi,
kohderyhmä, tuote kuin liiketoimintamallikin. Omaa olemassaolon syytä voi hakea
käymällä rehellisin silmin läpi näitä viittä osa-aluetta.
Kaiken tekemisen taustalla pitäisi olla pyrkimys ratkaista
jokin olemassa oleva ongelma: joko yksittäisen ihmisen arkipäivässä näkyvä tai
laajemmin koko yhteiskunnassa ilmenevä.
”Tämä ajatustyö ja suunnanmuutos kannattaa tehdä nyt, sillä
jos et sinä sitä tee, niin kilpailijasi ehtii ensin. Sen jälkeen se on liian
myöhäistä. Monilla aloilla kilpailua on niin paljon, että jokaisen toimijan ei
vain ole mahdollista löytää omaa ongelmaa ratkaistavaksi”.
Kolster kannustaa yrityksiä myös kuuntelemaan ennakkoluulottomasti
ideoita oman talon ulkopuolelta. Hän näkee yhteistyössä valtavan voiman:
”Pienillä startupeilla ja nuorilla keltanokilla on tuoreet
ideat, ja isoilla yrityksillä resurssit toteuttaa ne. Yhteistyötä tekemällä
yritykset voisivat tarttua entistä isompiin ongelmiin ja tarjota ratkaisuja
niihin, saaden samalla takuuvarmasti huomiota ja hyötyä liiketoimintaansa. Moni
ongelma maailmassamme on sen kokoinen, ettei yksikään yritys voi sitä yksin
ratkaista.”
Päivämäärä: 8.4.2016
Teema: Trendit
Teksti: Linda Pynnönen
Kuvat: Ville Rinne