Alma Media > Tiedotepankki > 2015 > 2015 > Yhteiset pelisäännöt murroksen tueksi > Kokonaisvaltaista palvelua mediatalolta
alma-brandikuvia-2015

Kokonaisvaltaista palvelua mediatalolta

Mediatalot ovat vuosi vuodelta laajentaneet tuotevalikoimaansa perinteisen median ulkopuolelle erilaisiin järjestelmä- ja asiantuntijapalveluihin. Alma Median asiakkaille palveluiden keskittäminen tuo helppoutta ja varmuutta toimintaan.

”Almassa palveluliiketoimintaa on tehty jo 2000-luvun alkupuolelta asti. Aloitimme järjestelmäpalveluiden kehittämisen kiinteistönvälityksen alalta. Tämä oli tietysti luontevaa, sillä lehti-ilmoittelu on aina ollut yksi asuntokaupan kivijaloista – ala oli siis omalle henkilöstöllemme jo tuttu ja asiakaskunta olemassa”, kertoo Alma Median Markkinapaikat-ryhmän johtaja Raimo Mäkilä.

alman-johtoryhma

Etuovi.comin asumiseen liittyvät palvelut olivat ensimmäinen askel kohti laajempia kuvioita Markkinapaikoissa. Sittemmin liiketoimintayksikön palveluliiketoimintaa on laajennettu myös rekrytointiin sekä autokauppaan ja autojen maahantuontiin liittyviin palveluihin.

Kiinteistönvälityksessä ja autokaupassa Alman tarjoamat palvelut kattavat nykyisin käytännössä koko asiakkaan liiketoiminnan tilausjärjestelmistä varaston- ja kohteiden hallintaan ja myynti-ilmoitteluun. Rekrytoinnissa Alma tarjoaa asiakkailleen niin ikään laajan skaalan erilaisia palveluita: HR-konsultointia, rekrytointityökaluja sekä opastusta hyviin rekrytointeihin ja erottuvuuteen.

Uudenlaista ansaintaa

Miksi mediatalo sitten haluaa laajentaa tekemistään tällä tavoin melko kauas alkuperäisestä ydintoiminnastaan?

”Kun perinteinen median käyttö vähenee, meidän on löydettävä uusia ansaintamalleja. Palveluliiketoiminta on luonnollinen paikka laajentaa, sillä työntekijämme ovat hyvin sisällä asiakkaiden arjessa monella eri alalla. Asiakkaamme voivat hyödyntää perinteistä mediaa bisneksessään rajallisesti, joten totta kai mietimme, miten voisimme tarjota heille parhaan mahdollisen palvelukokonaisuuden”, vastaa Alma Mediapartnersin toimitusjohtaja Riikka Wulff.

riikka-wulff

Mäkilä ja Wulff kertovat, että Alman asiakkailta saama palaute on ollut positiivista ja kannustavaa. Monen yrityksen arkea helpottaa jo pelkästään se, että kaikki tai ainakin iso osa erilaisista ulkoa ostettavista palveluista voidaan hoitaa saman yhteyshenkilön ja palveluntarjoajan kautta. Kun kaikki palvelut tarjotaan yhdeltä luukulta, ne myös toimivat hyvin yhteen. 

”Pystymme antamaan henkilökohtaista, räätälöityä palvelua ja joustamaan asiakkaan tarpeiden mukaan. Kuuntelemme asiakkaita tarkasti ja saamme pyynnöt ilman turhia mutkia eteenpäin”, Wulff sanoo.

Toisaalta taustalla oleva iso konserni tuo asiakkaan suuntaan vakautta ja luotettavuutta.

Kannattavaa toimintaa

Raimo Mäkilä muistelee jo 1980-luvulla media-alalla puhutun, että suhdanneriippuvuudesta olisi hyvä päästä eroon. Puhtaasti median keinoin ei tähän ole vieläkään päästy, mutta palveluihin laajentamisessa saattaa häämöttää ratkaisu.

”Palveluliiketoiminta tuo vakautta myyntiin ja asiakassuhteisiimme. Siihen faktaan, että mainonta myy sykleissä, emme oikein pysty vaikuttamaan. Nousukaudella yritykset laittavat herkästi rahaa mainontaan, kun taas taantumassa siitä on nopea karsia. Sen sijaan vuosikausia käytössä oleviin järjestelmiin sitoudutaan tiukemmin: niiden hankintaa harkitaan ehkä pidempään kuin median käyttöä, mutta niistä ei myöskään luovuta yhtä herkästi silloin, kun menee huonosti”, Mäkilä selittää.

Almassa on myös huomattu, että ilmoittelutiheys mediassa on suurempi niillä asiakkailla, jotka ostavat muutkin palvelunsa samasta talosta. Laaja palvelutarjoama tuo siis jonkin verran kilpailuetua muihin mediataloihin nähden. Palveluliiketoiminnan asiakkaista kilpailtaessa ei kuitenkaan ole merkitystä, onko palvelun tarjoajan tausta mediassa vai jossain muualla.

”Näen itse pelkästään luontevaksi, että tarjoamme mediaa käyttäville asiakkaillemme myös muita palveluita. Asiakkaatkaan eivät ole meidän referenssejämme kyseenalaistaneet, sillä yhteyshenkilöillämme on jo ennestään vahva tuntemus eri toimialoihin mediakumppanuuksien kautta”, Wulff kertoo.

Mediasta kasvaa palvelu

Markkinapaikkojen palveluiden lisäksi Almassa on koko konsernitasolla määrätietoisesti toteutettu strategiaa, jossa digitaalista palveluliiketoimintaa kasvatetaan kannattavasti perinteisen, painettuun mediaan perustuvan liiketoiminnan rinnalla.

Digitaaliseen palveluliiketoimintaan voidaan eri markkinapaikkojen lisäksi laskea myös muun muassa Kauppalehti Tietopalvelut, jonka palveluista asiakas löytää vaivatta kattavat ja tarkat tiedot yrityksistä, kiinteistöistä ja henkilöistä. Palveluliiketoimintaa tekee myös Alma Manu, joka on kehittänyt vakiintuneen paino- ja jakelutoiminnan kylkeen uusia liiketoiminnan aihioita aina kauppakasseista pakettijakeluihin.  

Lue lisää:
Alma Median tuotteet ja palvelut
Alma Median strategia

Päivämäärä: 4.2.2016
Teema: Alma ratkaisut
Teksti: Linda Pynnönen