7 askelta
Asiakasymmärrystoimisto Kopla toteutti helmikuussa tutkimuksen, jossa sisältömarkkinoinnin nykytilaa ja mainostajien tarpeita selvitettiin syvähaastatteluilla ja mobiilikyselyllä (otos yhteensä 58). Koplan toimitusjohtaja Kati Nurminen antaa tutkimuksen perusteella seitsemän askeleen ohjeet, joiden avulla sisältömarkkinoinnissa voi onnistua paremmin.
1. Päätä tavoitteet ja strategia
"On tärkeää miettiä, mihin sisältömarkkinoinnilla pyritään." Yhdelle sisältömarkkinointi on brändin rakentamista, toinen tavoittelee lisämyyntiä, kolmas haluaa esimerkiksi parantaa asiakaspalvelua.
2. Ymmärrä kohderyhmäsi
Vasta kun ymmärtää kohderyhmän elämää ja tarpeita, voi luoda heitä kiinnostavaa sisältöä. "Sisällöt täytyy tuoda oikeaan kohtaan asiakkaan tarpeita ja ostopolkua. Analytiikka ja kohdentaminen auttavat tässä."
3. Kokoa verkosto parhaista osaajista
Sisältömarkkinointia tarjoavat hyvin erilaiset yritykset. "Mainostajan kannalta ei oikeastaan ole merkitystä, millä nimikkeellä yritys toimii, kunhan osaaminen ja tekeminen ovat kunnossa."
4. Luo prosessit jatkuvalle tekemiselle
Varsinkin oman median luomisessa kannattaa toimia pitkäjänteisesti. Jatkuvassa sisällöntuotannossa toimivien prosessien luominen on tärkeää.
5. Aseta selkeät mittarit ohjaamaan tekemistä
Tavoitteiden toteutumista on tärkeää mitata säännöllisesti. "Mittari on hyvä, jos se antaa lisää ymmärrystä siitä, onko markkinoinnin tavoitteessa onnistuttu."
6. Varmista saumaton yhteistyö
Sisältömarkkinoinnin suurimpia haasteita on löytää tekijöitä, joilla on ymmärrystä asiakkaasta ja tämän toimialasta. "Pitkissä asiakassuhteissa tämä ymmärrys kumuloituu koko tekijäjoukolle." Kaikkien tulee myös pitää kirkkaana mielessä tekemisen tavoitteet.
7. Kehitä tekemistä jatkuvasti
Sisältömarkkinoinnin teho paranee uutta kokeilemalla ja tuloksia mittaamalla. Digitaalisessa maailmassa pysyvää on vain muutos.