Alma Media > Tiedotepankki > 2015 > 2015 > 2015 > Uutinen iskee tajuntaan

Uutinen iskee tajuntaan – mitä seuraavaksi?

Tieto uutistapahtumista tavoittaa meidät kaikki hetkessä – kuten Pariisin terrori-iskujen hirvittävät yksityiskohdat. Ensijärkytyksen jälkeen ihmisen mielessä herää seuraava kysymys: mitä sitten? Mitä seuraavaksi?

Uutismediat ja sosiaalinen media tuovat tuoreimmat tiedot mobiililaitteisiimme muutamassa minuutissa, mutta aivan yhtä nopeasti ei kukaan meistä pysty muodostamaan selityksiä tapahtumille ja ylipäätään koko maailmalle.

Kun uutinen on iskeytynyt tajuntaan, alkaa laatumedian tehtävä. Maailma tarvitsee tulkintaa, selityksiä, analyysiä, asioiden jäsentämistä oikeisiin mittasuhteisiin, huhujen suitsimista ja ennen kaikkea näkemyksiä siitä, mitä tämä kaikki merkitsee.

Maailma tarvitsee tulkintaa

Jos laatumediaa ei olisi, kuka kertoisi ja selittäisi yleisölle Isisin taistelijoiden motiivit?

Kuka selvittäisi Kreikan velkakriisin käänteet tai Fennovoiman bulvaaniyhtiöiden taustat?

Kuka vahtisi herkeämättä, että suomalaiset pörssiyhtiöt noudattavat hyvää hallintotapaa tai tutkisi, miten hallintarekisterilakia valmistellaan

Joukkoäly ja yhteisöllisyys ovat tärkeäitä journalismissakin, mutta ilman ammattimaisia sisällöntuottajia kohinan seasta ei löydy helmiä.

Laadukkaan sisällön tunnistaa siitä, ettei sitä mistään muualta saa ilmaiseksi. Asiakkaan pitää tuntea, että hän saa mediasta aidosti jotain sellaista lisäarvoa, josta on valmis maksamaan.

Jokainen itseään kunnioittava uutismedia on läsnä sosiaalisessa mediassa: siellä ovat kaikki muutkin, koko yleisö. Nykyään räplätään mobiililaitteita, siinä missä reilut sata vuotta sitten jaettiin lentolehtisiä toritapahtumissa.


Me median sisällöntuottajat ja yleisö voimme ajatella elävämme vahvassa symbioosissa. Niin kauan kuin meillä on yleisömme luottamus, tekemisellämme on tarkoitus. Niin kauan kuin ammattimainen media tekee yleisölle relevanttia sisältöä, maailma jäsentyy selkeämmin.

Me toimittajat uskomme, että me teemme työtä, jolla on tarkoitus. Niin kauan kuin meillä on palkkamme maksavaa yleisöä, niin kauan olemme vastuussa vain yleisöllemme, ja olemme riippumattomia mistä tahansa muista intresseistä.

Tuottamalla laadukasta sisältöä – joka tuottaa aitoa lisäarvoa asiakkaalle – mediayhtiöt tekevät osuutensa terveen ja demokraattisen yhteiskuntamme toimijoina ja työllistävät samalla tuhansia suomalaisia ammattilaisia.

Arno Ahosniemi, vastaava päätoimittaja

Kauppalehti