Alma Media > Mainostajat > Ohjelmallinen mainonta > Ohjelmallinen mainonta > Blogi > Programmatic Guaranteed tarjoaa uusia mahdollisuuksia ohjelmalliseen mainontaan

Programmatic Guaranteed tarjoaa uusia mahdollisuuksia ohjelmalliseen mainontaan

Ohjelmallinen mainonta kasvattaa suosiotaan, kun sen hyödyntämisen laajat mahdollisuudet tulevat yhä tutummiksi digimarkkinoinnin kentän toimijoille. Kysyntä kannustaakin alan toimijoita jatkuvaan kehitystyöhön, ja näin toimimme myös Almalla.

Aiemmin keväällä otimme jälleen uuden askeleen kohti entistä laajempaa ohjelmallisen mainonnan tarjontaa, kun lanseerasimme Programmatic Guaranteed-ostotavan myös Almalla. Vaan milloin sitä kannattaa käyttää ja mitkä ovat parhaat sen tarjoamat hyödyt?

Takuuinventaaria ohjelmallisesti

Lyhyesti ilmaistuna Programmatic Guaranteed on digimainonnan takuuinventaarin ostamista ohjelmallisesti. IAB Finland käyttääkin siitä lokakuussa 2020 julkaistussa Ohjelmallisen ostamisen oppaassaan suomenkielistä nimeä Volyymiperusteinen kiinteähintainen.

Programmatic Guaranteed siis mahdollistaa ohjelmallisesti ostetun mainonnan uusilla tavoilla, aiempaa tehokkaammin. Ostotavan tarjoamat hyödyt ovatkin monet:

  • Kampanjoiden kohdentamisessa vähennetään evästekatoa, kun käytetään julkaisijan ensimmäisen osapuolen dataa tai muita julkaisijan omia kohdennusmahdollisuuksia. Näin päästään vähentämään sitä eri järjestelmien välistä hävikkiä, jota muuten syntyisi kohdeyleisöjen tavoittamisessa. 
  • Hinnoittelu on kiinteää. CPM-pohjaisessa hinnoittelumallissa ei ole kilpailua huutokaupassa muiden kanssa. Hinnoittelu huomioi myös kampanjahallinnan ostajan päässä.
  • Ostat takuuinventaaria, mutta hyödynnät ohjelmallisen työkaluja. Kampanjoiden seuranta, raportointi ja laskutus ovat yhteismitallisia muiden ohjelmallisesti ostettujen kampanjoiden kanssa.
  • Varmistat kampanjan toteutumisen halutulla näyttömäärällä, valituissa kanavissa, määriteltynä ajankohtana.

Almalla Programmatic Guaranteed on käytettävissä kaikissa ohjelmallisen mainosmuodoissa ja medioissa.

Suosittelemme sitä erityisesti näyttäviä mainosformaatteja hyödyntäviin, suuren volyymin kampanjalähtöihin. Kun haluat puhutella erityisen haluttua, rajattua kohderyhmää, PG:n avulla tavoitat esimerkiksi Alman asumisen ja autoilun palveluiden yleisöt.

Jos taas haluat kohdentaa viestisi päättäjien ja vaikuttajien kohderyhmille, yhdistä kampanjaasi data- ja kontekstikohdennus – tavoitat Alma Businessmedian yleisöt, joita et pääse muuten profiloimaan.

Tuote soveltuukin erinomaisesti sellaisten kansainvälisten mainostajien kampanjoihin, joissa halutaan näkyä isosti, valikoidusti ja tarkasti kohdentaen – ja samalla hyödyntää ohjelmallisen tarjoamat automaation ja datan hyödyntämisen parhaat puolet!

Miten Programmatic Guaranteed -kampanja hoituu käytännössä? Helposti!

Programmatic Guaranteed -kampanjan varaaminen on hyvin yksinkertaista:

Ennen kampanjan alkua määritellään sen keskeisimmät reunaehdot, kuten kampanja-aika, budjetti ja haluttu näyttömäärä, sekä käytettävät mediat, kohdennukset ja mainosformaatit.

Sovittu kampanjakokonaisuus varataan PG-diilin avulla, ja Alma lähettää kyseisen, kampanjakohtaisen diilin ostajalle. Loppu sujuukin ohjelmallisen tavanomaisten toimintamallisen mukaan sillä kampanjan seuranta, raportointi ja laskutus tapahtuvat ohjelmallisen mainonnan järjestelmien kautta.

Yksinkertaista, eikö! Kannustamme ehdottomasti kokeilemaan tätä uutta ohjelmallisen mainonnan ostotapaa, ja mikäli kysymyksiä ilmenee, autamme mielellämme. 

Päivämäärä: 16.4.2021

Teksti: Tanja Jaatinen, Programmatic Manager, Alma Mediaratkaisut
programmatic(a)almamedia.fi