Alma Media > Mainostajat > Alma Median hinnat ja aineisto-ohjeet > TEKNISET OHJEET: PRINTIN YLEINEN OHJEISTUS – ALMA BUSINESSMEDIAT

TEKNISET OHJEET: PRINTIN YLEINEN OHJEISTUS – ALMA BUSINESSMEDIAT

Aikakauslehdet

Arvopaperi, Kauppalehti Fakta, Kauppalehti Optio,  Mikrobitti, Talouselämä ja Tivi. Käytettävät kuvat ja grafiikka korkearesoluutioisina CMYK-kuvina (300 dpi) EPS, JPG tai TIFF muodossa.

Tabloid-lehdet

Kauppalehti, Mediuutiset, ja Tekniikka&Talous. Käytettävät kuvat ja grafiikka korkearesoluutio CMYK-kuvina (220 dpi) EPS, JPG tai TIFF -muodossa.

Tiedostomuoto

Aineistot on lähetettävä painokelpoisina PDF-tiedostoina, vähintään Acrobat 5 (PDF 1.4) muodossa. Kuvat CMYK-muodossa. Grafiikka ja logot prosessiväreissä CMYK. Ei seuraavia elementtejä: RGB tai Index-värejä, ICC-profiileja, OPI-linkkejä, ei saa sisältää mitään väriprofiileja. Ilmoitusaineistot digitaalisena. Aineistoja säilytetään enintään 3 kk.

HUOM! Aikakauslehdissä huomioitava: leikkausvara 5 mm ja kulmamerkit. Sisämarginaalisuositus 10 mm.

Mainos -sanan käyttö ilmoituksissa

Mainos-sanan käyttö ilmoituksissa varmistaa, etteivät toimituksellinen- ja ilmoittajan aineisto mene sekaisin.

Selkeä erottuvuus on median uskottavuuden kannalta kriittinen asia. Se on myös mainostaja-asiakkaan etu.

MAINOS-sana sijoitetaan näkyvästi mainoksen yläkulmaan aina, kun:

  • Kun ilmoitus mukailee kansien taittoa ja tehokeinoja: isot otsikot ja ingressit, värit.
  • Kun ilmoitus mukailee palstojen taittoa ja tehokeinoja: otsikko- ja tekstiladelma kuva-aiheen päällä.
  • Kun ilmoitus mukailee artikkelien taittoja: kuva, otsikko, ingressi ja teksti asemoitu artikkelin tavoin.

Huomioitavaksi: värien tai heikkojen kontrastien kautta tehty erottelu toimituksen ja mainostajan

väliselle sisällölle ei ole riittävä, vaan eron on oltava selkeä myös näkö- ja aistirajoitteisille.

Siksi sana MAINOS on laitettava selkeästi näkyviin.

Kirjasimet

Fontit on sisällytettävä PDF-tiedostoon.

Käytettävät kirjasinleikkaukset

Suosittelemme käyttämään Adoben kirjasinleikkauksia. TrueType -kirjasinleikkauksia ei saa käyttää. Tekstit tulisi konvertoida poluiksi mikäli mahdollista. Tabloid-lehdissä emme suosittele alle 9 pisteen ja negatekstissä alle 12 pisteen tekstikokoa ilmoituksissa.

Erottelusuositukset

Aineiston teossa on huomioitava sanomalehtikevennys. Kokonaisväripeitto 240 %. Pisteenleviämä keskisävyissä 22 %. Käytettävä profiili esim. WAN-IFRAnewspaper26v5 . Kauppalehdessä toistuva sävyala 3-90 %

Harmaatasapaino:

Cyan Magenta Yellow
20 %14 %14 %
30 %22 %22 %
40 %30 %30 %
50 % 40 %  40 %

Tavoitedensiteetti (+0,1):

Cyan                  Magenta         Yellow              Black
0,85                    0,85                    0,85                    1,10

Suosittelemme 75 % akromaattista (GCR) erottelua.

Maksimi musta väh. 85 %, joka alkaa jo vaaleista sävyistä. (musta alkaa kun cyan on 5 %)

Pidätämme oikeuden muuttaa ilmoituksen väripitoisuuden lehden painoprosessia vastaavaksi.

Emme suosittele 4-värimustan käyttöä emmekä pistekooltaan pienien negatekstien tai elementtien käyttöä painomenetelmästä johtuvan mahdollisen kohdistusheiton vuoksi.

Väriprofiilit

Option kansi: ISO Coated V2 300 ja sisäsivut PSO LWC Improved
Talouselämän kansi: ISO Coated V2 300 ja sisäsivut PSO MFC Paper
Tivi, Mikrobitti ja Arvopaperi kannet ja sisäsivut: ISO Coated V2 300
Profiilit voi tarvittaessa ladata täältä 

Kauppalehti, Tekniikka&Talous ja Mediuutiset väriprofiilit löytyvät täältä

Sivunvalmistus ja taitto:

Kauppalehti ilmoitus-sekä yritystietosivut:
Punamusta Oy
– Heikki Pylkkönen 010 230 8584

Tekniikka&Talous:
Punamusta Oy
Sivunvalmistusasiat:
– Simo Winqvist 040 088 3326
– Toni Piipponen 044 788 3899

Sivunvalmistus muut lehdet:
PunaMusta Oy, Sisältö- ja suunnittelupalvelut
Alvan Aallon katu 3 C, 00100 Helsinki
– Simo Winqvist 040 088 3326
– Toni Piipponen 044 788 3899