Alma Media > Mainostajat > Caset > Näin tarinasta tehdään menestystarina – Asiakastarinoista kiinnostavia sisältöjä Scanian markkinointiin

Näin tarinasta tehdään menestystarina – Asiakastarinoista kiinnostavia sisältöjä Scanian markkinointiin

”Ensin hyppy tuntemattomaan pelotti, mutta jo ensimmäisten artikkeleiden jälkeen oli selvää, että teimme oikean ratkaisun. Asiakkailta alkoi satelemaan kommentteja ja onnitteluja Suomen markkinajohtajuudesta”, kertoo Scanian markkinointipäällikkö Olli Heikkinen.

Scania on yksi maailman johtavista kuorma- ja linja-autojen sekä meri- ja teollisuusmoottoreiden valmistajista. Yritys tarjoaa kokonaisvaltaisia kuljetusratkaisuja, joiden avulla voidaan lisätä logistiikan tehokkuutta ja samalla vähentää liikenteen haitallisia ympäristövaikutuksia. Scania Suomi Oy:n palveluverkosto muodostuu 27 palvelupisteestä ja yli 600 asiakkaiden tukena toimivasta ammattilaisesta.

Scania on tehnyt menestyksekästä sisältömarkkinointiyhteistyötä Alma Brand Studion kanssa koko poikkeusvuoden 2020. Yhteistyön tavoitteena oli Scanian tunnettuuden lisääminen suuren yleisön silmissä. Toteutustavaksi valittiin oma Kuljetusten kestävä kehitys -osio Iltalehdessä. Tulokset olivat erinomaiset, kun Scaniasta kerrottiin kohderyhmälle kiinnostavien asiakastarinoiden avulla.

Luovan idean rakentaminen ja toteutus

Toteutustavaksi valittiin oma Kuljetusten kestävä kehitys -osio Iltalehdessä, jossa julkaistiin natiiviartikkeleita koko vuoden 2020 ajan. Osa artikkeleista julkaistiin myös Kauppalehdessä. Näin Scanialle taattiin säännöllinen näkyvyys uutismediassa ja vahva brändinäkyvyys sisältöjen yhteydessä.

Tarinat tulivat Scanialta ja Scanian asiakkailta. Alma Brand Studio vastasi sisällöntuotannosta ja julkaisusta avaimet käteen periaatteella.

– Aiheita meillä ja asiakkaillamme on vaikka vuoden jokaiselle päivälle, Heikkinen kertoo.

Haasteena olikin kertoa tarinat suurta yleisöä kiinnostavalla tavalla.

Tähän haasteeseen tarttui luova tuottaja Sari Hawkins Alma Brand Studiosta. Ennen Alma Brand Studioon siirtymistään Sari Hawkins työskenteli toimittajana Iltalehdessä lähes 20 vuotta. Hänen vahvuuksiinsa kuuluu liiketoiminnasta kumpuavien tarpeiden kääntäminen sisältöideoiksi sekä vaikuttava tarinankerronta.

– Mediatalossa olemme koko ajan ajankohtaisten uutisten ja ilmiöiden keskiössä. Tunnemme yleisömme ja osaamme puhutella suuria massoja. Uutismediaan tullaan lukumoodissa. Meidän ammattitaitoamme on tuottaa mediannäköistä sisältöä, jossa on puhutteleva viestikärki, Hawkins kertoo.

Scanian syksyn 2020 kohokohtiin kuului uusien V8 moottorien lanseeraus. Hawkins ja Scanian asiakkuudesta vastaava Thomas Hirn kannustivat Scaniaa hyödyntämään kampanjassa vaikuttavia Rich Media -ratkaisuja. Toteutustavaksi valittiin Iltalehden display-kampanja, jossa käytettiin mainostapetteja ja videobannereita.

– Ensin olin vähän ujona, onkohan se nyt ihan meidän juttu lähteä Iltalehdessä tällä tavalla revittelemään. Mutta sitten vaan tehtiin ja lopputuloksesta tuli aivan uskomattoman hieno! Heikkinen hehkuttaa.

Visuaalinen tarinankerronta pitää huolen siitä, että sisältö yllättää, koukuttaa ja jää mieleen.

Tärkein tulos oli brändin tunnettuuden kasvu

Kaikki artikkelit keräsivät keskivertoa enemmän kiinnostusta ja suosituimman artikkelin lukijatavoite ylittyi yli 6-kertaisesti.

”Ensin hyppy tuntemattomaan pelotti, mutta jo ensimmäisten artikkeleiden jälkeen oli selvää, että teimme oikean ratkaisun. Asiakkailta alkoi satelemaan kommentteja ja onnitteluja Suomen markkinajohtajuudesta. Tulokset ovat osoittaneet, että investointi kannatti.”

Tärkein tulos on ollut brändin tunnettuuden kasvu. Tunnettuus on lisääntynyt ja laajentunut myös kuorma-autoalan ulkopuolelle. Scania on tavoittanut näkyvyyden avulla aivan uusiakin kohderyhmiä.

– Olette osanneet hypätä Scanian saappaisiin, ymmärtäneet millaista elämä ja business on kuorma-automaailmassa. Voi olla hankalaa viestiä niin, että artikkeli puhuttelee olemassa olevia ja uusia asiakkaita, mutta olette onnistuneet siinä hyvin, Heikkinen kiittelee.

Sari Hawkins, Alma Brand Studio ja Olli Heikkinen, Scania

Kuljetusten kestävä kehitys -osio Iltalehdessä:https://www.iltalehti.fi/kuljetusten-kestava-kehitys

Lisää ideoita ja menestystarinoita löydät Alma Brand Studion sivuilta.