Alma Media > Mainostajat > Caset > BtoB-mainonta voi olla myös hauskaa ja aktivoivaa

BtoB-mainonta voi olla myös hauskaa ja aktivoivaa

Inderes toteutti poikkeuksellista huomiota herättävän monikanavaisen kampanjan Kauppalehdessä, Arvopaperissa ja Talouselämässä. Kampanjaan kuului sekä printti- että digimainontaa ja luova toteutus rakennettiin rohkeammin kuin on totuttu BtoB-mainonnassa näkemään. Tarvitseeko BtoB-mainonnan olla tylsää?

Kahden kärjen kampanja

Inderes valitsi kahden kärjen lähestymisen, jonka ensisijainen tarkoitus oli brändin vahvistaminen Inderesille oleellisissa kohderyhmissä. Jotta kohderyhmän huomio varmasti saatiin vangittua, tehtiin tavanomaisesta poikkeava ja rohkea luova toteutus. Toissijaisesti tavoitteena oli saada liidejä hyvin rajatusta “listautumista harkitsevien yhtiöiden päättäjät” -kohderyhmästä. Ylätasolla tavoite oli kasvattaa listautuvien ja listautumista harkitsevien yhtiöiden määrää ja siten pörssiyhtiömarkkinaa kokonaisuutena.

Kuva-arvoituksella aktivointia

Kauppalehden etusivulle tuotettiin piirretty kuva-arvoitus, johon piilotettiin 20 Helsingin pörssin yhtiötä. Mainoksen kuvaa jaettiin aktiivisesti somessa ja kehotettiin etsimään kuvasta yhtiöitä. Parhaat arvaukset palkittiin Inderes Premium-jäsenyydellä.

Inderesin luova johtaja Eero Alasuutari kertoo: ”Halusimme tehdä jo itsessään kiinnostavan, viihdyttävän ja aktivoivan luovan, joka puhuttelee “kuplassamme” operoivia toimijoita huumorin ja leikkimielisyyden kautta. Tavoitteena oli saada heidät viettämään mahdollisimman paljon aikaa paitsi Inderesin brändin, myös suomalaisten pörssiyhtiöiden parissa. Näin halusimme vahvistaa positiivista mielikuva Inderesistä sekä kotimaisesta pörssimarkkinasta yleensä. Mainoksen aktivointiosuus kohdennettiin listautumista harkitsevien yritysten päättäjille, jotka ovat Inderesille potentiaalisia uusia asiakkaita. Heitä aktivoitiin lupaamalla veloitukseton listautumisarviointi”.

Miksi juuri Alman businessmediat?

Alasuutari perustelee Alman businessmedioiden käyttöä: ”Halusimme rakentaa kampanjan mediaan, joka on kentällämme selkeästi näkyvä sekä tavoittaa tehokkaasti ja uskottavasti kotimaisen pörssimarkkinan toimijat. Näin ollen valitsimme ensisijaiseksi kanavaksi Kauppalehden printin. Halusimme luoda perinteisen ja modernin markkinoinnin fuusion, jossa hyödynnetään suuren printtimainoksen uskottavuutta ja sosiaalisen median interaktiivisuutta. Koimme parhaaksi ratkaisuksi hyödyntää laajaa ja näyttävää mainospintaa sekä yhteisöämme somessa aktivoivaa ja viihdyttävää kuva-arvoituskilpailua.”

Arvopaperin aukeama

Talouselämän aukeama

Tuloksena pitkäaikaisia asiakkuuksia

Nyt kaksi kertaa toteutetun kampanjan tulokset ovat olleet molemmilla kerroilla häikäisevän hyvät. Vaikka kohderyhmä oli kapea, aktivoinnilla tavoitettiin useita yhtiöitä Inderesin neuvonnan piiriin. Lisäksi sosiaalisessa mediassa järjestettyyn kuva-arvoituskisaan osallistui molemmilla kerroilla useita kymmeniä ihmisiä, joiden voidaan päätellä käyttäneen mainoksen parissa pitkän ajan arvoituksen aikaa vievän luonteen vuoksi. Tykkäyksiä, jakoja ja kommentteja kampanjat kerryttivät useita satoja – ja mikä parasta: kampanjat ovat poikineet uusia pitkäaikaisia asiakkuuksia.

LinkedIn


Eero Alasuutari, luova johtaja, Inderes Oyj:

Halusimme rakentaa kampanjan mediaan, joka on kentällämme selkeästi näkyvä sekä tavoittaa tehokkaasti ja uskottavasti kotimaisen pörssimarkkinan toimijat. Kampanjan tulokset olivat häikäisevän hyvät.”