Tulokset
Kampanjalla tavoitetiin useita eri kohderyhmiä hyvin. Iltalehdessä olleen kokosivun ilmoituksen huomioarvo oli 64 % ja lukuarvo selvästi keskimääräistä parempi. Tähän juuri tällä kampanjalla pyrittiinkin: saada ihmiset hetkeksi pysähtymään tärkeän asian äärelle. Kampanja tarjosi erityisesti naislukijoille uutta tietoa ja se herätti vahvasti tunteita alle 50-vuotiaissa.
Sosiaalisessa mediassa kampanjoinnilla saatiin aikaan aktivoitumista ja myös suoria lahjoituksia kertyi hyvin sosiaalisen median kautta, vaikka lipaskeräystä pidetäänkin edelleen suosituimpana tapana osallistua hyvätekeväisyyteen.
”Kampanjan aika ja budjetti huomioiden näitä tuloksia voidaan pitää erittäin hyvinä ja ne kannustavat jatkossakin toteuttamaan rohkeita, puhuttelevia sekä uudenlaisia tapoja viestiä tärkeistä asioista kohderyhmille. Saamamme palautteen perusteella kampanja on herättänyt ihmisiä huomaamaan, että ihmiskauppa on täyttä totta Suomessakin ja sitä tapahtuu aivan meidän silmiemme edessä. Kampanja on myös aktivoinut ihmiskaupan uhrien parissa työskentelevien järjestöjen ja viranomaisten yhteistyötä sekä edesauttanut esimerkiksi seurakuntien diakoniatyön ammattilaisia tunnistamaan ihmiskauppaa. Keräyksen taloudellinen tulos selviää vasta marraskuussa 2017, kun keräyksen tuotto luovutetaan keräyksen suojelijalle, tasavallan presidentti Sauli Niinistölle.”
–Salla Peltonen, Viestintäpäällikkö, Kirkkopalvelut