Wineworld moninkertaisti viiniensä myymäläjakelun

Wineworld on suomalainen viinien maahantuoja, jonka viinejä löytyy sekä Alkon tilaus- että vakiovalikoimasta.

Suomalainen viinien maahantuoja lähti rohkeasti kokeilemaan uudenlaisia mainosratkaisuja ja sai kampanjoille huipputulokset.

Tavoitteet ja kohderyhmä

Wineworld aloitti yhteistyön Alma Talentin kanssa reilu vuosi sitten. Yhteistyön tavoitteena oli kampanjoiden kautta kasvattaa yksittäisten viinibrändien tunnettuutta ja vauhdittaa myyntiä. Kohderyhmäksi haluttiin laadukasta ja ostovoimaista yleisöä, kuitenkaan rajaamatta sitä liikaa.

Vaikka Wineworld on perinteisen toimialan toimija, löytyi yrityksestä mielenkiintoa ja uskallusta myös uusien ideoiden kokeilemiseen. Niinpä kampanjaratkaisujen valinnoissa päätettiin suosia tavanomaista näyttävämpiä toteutuksia.

Toteutus

Viimeisen vuoden aikana Wineworld on toteuttanut yhdessä Alma Talentin kanssa useita digitaalisia mainoskampanjoita sekä desktopissa että mobiilissa. Huikeiden kampanjatulosten takana ovat olleet näyttävät rich media -ratkaisut sekä mediaympäristö, jossa jokainen mainosnäyttö on kohdennettu juuri oikealle kohderyhmälle.

Kun käytössä on rajallinen budjetti, on tärkeää, että mainonta tavoittaa oikean yleisön. Alma Talentin mediat tarjoavat viinitoimijalle erinomaisen mainoskontekstin, sillä ne tavoittavat yrityspäättäjien lisäksi Suomen ostovoimaisimmat kuluttajat.

Amore Assoluto -viinin mobiilimainoksessa satoi sydämiä

Celtra-työkalulla toteutetuilla rich media -mainosratkaisuilla puolestaan on varmistettu, että mainokset huomataan ja ne jäävät mieleen. Rich media -mainonnalla tarkoitetaan toiminnallisia mainosmuotoja, jotka sisältävät liikkuvaa kuvaa, ääntä, interaktiivisia elementtejä tai pelillisyyttä. Viinimainonnassa tunnistettavuudella on tärkeä rooli, sillä mainoksen näkemisen ja ostotilanteen välinen aika voi olla pitkä. Vaikuttavat mainostoteutukset muistetaan vielä ostotilanteessakin.

 

AC6I6077 asiakas SMALL neliö

”Alma Talent on toteuttanut luovia ja hauskoja digitaalisia ratkaisuja, joissa olemme pyrkineet hyödyntämään mieleenpainuvia elementtejä, jotka on poimittu esimerkiksi viinien etiketeistä. Yksi esimerkki on Amore Assoluto -viinin lanseeraus. Tunnistettava elementti etiketissä on sydän ja mobiilimainoksessa näytöllä satoi sydämiä. Toteutus toimi erittäin hyvin sekä jouluna että ystävänpäivänä. Kampanjan tuloksena viini nousi Alkon vakiovalikoimaan keväällä 2017. Myynti on kasvanut tasaisesti ja tuotteen myymäläjakelu on saanut hyvä vauhdin.”

Nina Witikka, toimitusjohtaja, Wineworld

 

Tulokset

Pienet mainosbudjetit asettavat viinimainonnalle omat haasteensa, mutta vuoden mittainen yhteistyö on osoittanut, että tuloksellista mainontaa on mahdollista tehdä myös pienemmällä budjetilla. Alma Talentin tapa palvella kaiken kokoisia asiakkaita ja tarjota räätälöityjä ratkaisuja myös ilman isoja budjetteja, on ollut viinitoimijalle erittäin arvokasta.

Myös avoin suhtautuminen uusiin innovatiivisiin mainosmuotoihin on kannattanut. Vuoden mittainen kumppanuus Alma Talentin kanssa on tuonut Wineworldin viineille paitsi huomattavan määrän tunnettuutta, myös vauhtia myymäläjakeluun. Mainostettujen viinien kysyntä on kasvanut ja useat viinit ovat nousseet Alkon tilausvalikoimasta vakiovalikoimaan.

Ystävänpäiväkampanjan Amore Assoluto nousi Alkon vakiovalikoimaan keväällä ja vuoden loppuun mennessä viinin myynti oli jo yli viisinkertaistunut alkuvuodesta. Syksyn mainoskampanjassa olleen Antiche Terre Ripasson suosio on ollut vieläkin hurjempaa. Viinin myynti on puolen vuoden ajanjaksolla lähes kymmenkertaistunut.

Yhteistyön tulokset ovat ylittäneet odotukset ja rohkaisevat perinteisen alan toimijaa tarttumaan uusiin innovatiivisiin ratkaisuihin jatkossakin.

Antiche Terre Ripasson paraati-tapetti -toteutuksessa putoilevat lehdet vangitsivat lukijan huomion