Superherkullinen hittiresepti

Näillä eväillä saat yleisösi innostumaan

Nyt jos koskaan kannattaa puhutella ruokamaailman ilmiöistä kiinnostunutta yleisöä. Ruoanlaiton suosio on noussut huimasti korona-aikana. Samalla myös kiinnostus ruokasisältöjä kohtaan on huipussaan.

Yhä useampi tilaa ruokaostoksensa kotiin, ja kerralla hankitaan ruokaa useamman päivän tarpeisiin. Verkko-ostosten yleistyessä heräteostosten määrä laskee, eikä pelkällä kauniilla pakkauksella pääse vaikuttamaan ostopäätöksiin.

Ruokabrändeille on entistäkin tärkeämpää sitouttaa asiakkaansa ja olla kirkkaana kuluttajan mielessä, kun ostopäätöksiä tehdään. Jos asiakas muistaa ostoksia tehdessään lukeneensa esimerkiksi reseptijutun, jossa olennaisena ainesosana käytettiin jotain tiettyä tuotetta, se päätyy todennäköisemmin ostoskoriin kuin kilpailijan vastaava tuote.

Analytiikka herkullisten sisältöjen suunnannäyttäjänä

Kuinka kuluttajan mielenkiinto sitten herätetään ja saadaan hänet sitoutumaan juuri sinun brändiisi? Koukuttavilla sisällöillä, inspiroivilla resepteillä sekä herkullisilla kuvilla ja videoilla, jotka nostattavat veden kielelle.

Iltalehden ja Kotikokin analytiikka tarjoaa meille ainutlaatuisen ikkunan kuluttajan arkeen ja toimii kompassina myös sisältömarkkinoinnin luovalle ideoinnille. Satojen tuhansien kävijöiden jättämät jäljet näyttävät suuntaa sille, mitkä ruokailmiöt kiinnostavat lukijoita juuri nyt.

Ruoasta kiinnostuneet suomalaiset hakevat Iltalehden Pippurista ja Kotikokista jatkuvasti uusia ideoita ja inspiraatioita omaan arkeensa. Myös sisältömarkkinoinnissa reseptijutut ovat lukijoiden kestosuosikkeja. Innostavien reseptien kautta on helppo esitellä herkullisia uutuuksia ja nostaa tuttuja klassikkotuotteita esiin uudessa houkuttelevassa valossa.

Ruokamaailman megatrendit läsnä kuluttajan arjessa

Tällä hetkellä suosiossa ovat esimerkiksi retroreseptit ja nostalgiset makumuistot. Mokkapalabuumissa yhdistyy monta megatrendiä: nostalgia, helppous, leivontabuumi, yhdessä tekeminen ja ruoan uusi sosiaalisuus. Tutusta reseptistä luodaan koko perheen voimin uusia versioita ja kuva lopputuloksesta julkaistaan somessa kaikkien ihasteltavaksi.

Poikkeusajat synnyttävät tilausta uudenlaiselle sosiaalisuudelle. Somen ja median kautta seurataan silmä kovana, mitä muut puuhaavat keittiöissään, ja ruokailmiöt imaisevat kuluttajat helposti mukaansa. Kun jokin resepti tai tuote nousee viraali-ilmiöksi, suosio voi nousta yhdessä yössä ällistyttävin mittasuhteisiin.

Tällä hetkellä suosiossa ovat esimerkiksi retroreseptit ja nostalgiset makumuistot.

Esimerkiksi muutama vuosi sitten suomalaisbloggarin lanseeraama uunifetapasta löi ilmiömäisesti läpi ja resepti levisi kansainvälisiin medioihin saakka. Henri Alénin tomaattikastikeresepti puolestaan tyhjensi kauppojen hyllyt tomaattimurskasta ja lopulta suomalaiskokki napattiin italialaisbrändin mainoskasvoksi.

Testiryhmistä samastumispintaa

Kotikokit ottavat mielellään vastaan vinkkejä alan ammattilaisilta. Jos reseptin laatija on lukijoille entuudestaan tuttu hahmo, kuten julkkiskokki tai ruokabloggari, se herättää yleisössä heti lisää kiinnostusta. Vaikuttajayhteistyö toimii hyvin myös sisältömarkkinoinnissa.

Vaikuttajien lisäksi inspiraatiota haetaan tavallisilta ihmisiltä. Samastuttavuus onkin yksi Kotikokin suosion salaisuuksista.

Samastumispintaa tarjoavat myös tavallisista ihmisistä kootut testiryhmät. Olemmekin toteuttaneet viime aikoina menestyksekkäästi testiryhmiä erilaisten ruokatoimijoiden kanssa.

Testiryhmäläisten kokemusten kautta tuotteista saadaan välitön palaute, joka voidaan välittää lukijoille niin tekstimuodossa kuin videonakin. Lukijan silmissä juttu saa aivan omanlaistaan uskottavuutta, kun uutta tuotetta arvioi tavallinen kuluttaja, kuin jos makua ylistäisi ruokafirman oma edustaja.

Mitä tarvitsetkin, me toteutamme

Ideoimme juuri sinun tarpeisiisi sopivan kokonaisuuden ja toteutamme sen ketterästi alusta loppuun avaimet käteen -periaatteella. Jos tarvitset vain julkaisualustan omille materiaaleillesi, sekin onnistuu. Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä juuri sinulle sopivin ratkaisu!

Kaisa Paavilainen

Kaisa Paavilainen

Alma Media Brand Studio

Toimittaja-tuottaja, Iltalehti. Alma Mediaratkaisut