Loton sisältömarkkinointisarjan laajentaminen Iltalehden digistä printtiin tavoitti yli 400 000 uutta lukijaa
Veikkaus toteutti keväällä 2018 Iltalehdessä sisältömarkkinoinnin kokonaisuuden, jonka avulla haluttiin herättää erityisesti nuorempien yleisöjen kiinnostusta koko kansan tuntemaa Lottoa kohtaan.
Iltalehden digi- ja printtikanavissa seitsemän artikkelin sarjana julkaistu toteutus tarjosi lukijoille aidosti kiinnostavaa luettavaa, mikä takasi kampanjan sisällöille niiden ansaitseman huomion ja näkyi myös tuloksissa.
Tavoitteena lottokansan herättely uudenlaisilla markkinoinnin toteutuksilla
Veikkaus halusi herätellä uudestaan suomalaisten kiinnostusta tuttua klassikkoa, Lottoa, kohtaan. Koko kansan keskuudessa tunnettua peliä haluttiin nostaa esiin uudenlaisten, ajatuksia herättävien mainonnan ratkaisujen kautta. Erityisesti haluttiin tavoittaa aiempaa nuorempia kohdeyleisöjä.
Sisältömarkkinoinnin artikkelisarja Iltalehdessä valotti Suurvoittajakyselyn tuloksia
Ratkaisu kampanjan tavoitteiden toteuttamiseksi ideoitiin mainostajan ja Iltalehden luovan tiimin välisenä yhteistyönä. Parhaaksi toteutustavaksi valikoitui sisältömarkkinointi, jota taustoittamaan Veikkaus toteutti loppuvuodesta 2017 Suurvoittajakyselyn.
Kyselyn vastaajiksi kutsuttiin 155 viimeisen 10 vuoden aikana vähintään 500 000 euroa voittanutta henkilöä, joilta kysyttiin muun muassa voittosumman käyttämisestä eri hyväntekeväisyyskohteisiin sekä yllättävän rahasumman tuomasta taloudellisen turvallisuuden tunteesta. Kyselyyn saatuja vastauksia voitiin pitää kampanjan toteutuksen kannalta todella kiinnostavina, sillä suomalaiset lottovoittajat ovat perinteisesti pidättäytyneet esiintymästä julkisuudessa.
Suurvoittajakyselyn vastausten pohjalta julkaistiin Iltalehden digitaalisissa kanavissa seitsemän artikkelin sarja, jossa avattiin kyselyn tuloksia sekä käsiteltiin niitä eri alojen asiantuntijoiden, kuten talousvalmentajan ja psykologian emeritusprofessorin, näkökulmista. Artikkelisarjassa myös osallistettiin Iltalehden lukijoita rohkaisemalla heitä kertomaan omista haaveistaan lottovoiton varalta.
Tavoitettavien yleisöjen laajentamiseksi kampanjaa jatkettiin digitaalisista kanavista myös Iltalehden printtiin, missä sarjan artikkelit julkaistiin aina kunkin viikon lauantain numerossa koko sivun advertoriaali-ilmoituksena.
Sisältömarkkinointisarjan artikkelit
12.4.2018 Suomalainen lottovoittaja on vaatimaton – professori: ”Onnellisuus on kiinni arkielämän sujumisesta”
18.4.2018 Osallistu ja kerro! Mistä et luopuisi, vaikka voittaisit lotossa?
26.4.2018 Suomalaiset kertovat: Näistä en luopuisi, vaikka voittaisin Lotossa
11.5.2018 Jos voittaisin lotossa, miten se vaikuttaisi minuun? Talousvalmentaja kertoo
24.5.2018 Tällainen on suomalainen lottovoittaja
Kampanjaratkaisu toi erinomaisia tuloksia, printti laajensi lukijakuntaa
Kokonaisuudessaan kampanja tavoitti erittäin hyvin sille asetetut odotukset ja erityisesti printtitoteutus osoittautui kokeilemisen arvoiseksi.
Digitaalisissa kanavissa artikkelit saivat noin 140 000 lukukertaa, ja laajentamalla toteutus myös Iltalehden printtiin tavoitettiin kokonaisuudessaan noin 400 000 lukijaa joita ei olisi tavoitettu Iltalehti.fin etusivun kautta. Eniten lukukertoja – lähes 40 000 – digikanavissa keräsi sarjan viimeisenä julkaistu artikkeli Tällainen on suomalainen lottovoittaja.
Veikkaus olikin kaiken kaikkiaan erittäin tyytyväinen sekä kampanjan toteutukseen että sen saavuttamiin tuloksiin. ”Tavoitetusta yleisöstä lähes kolmannes edusti nuorempaa kohderyhmää, jota halusimme alun perinkin puhutella”, kommentoi Veikkauksen markkinointipäällikkö Saila Kuutti. Erityisen positiivisena huomiona hän nosti esiin artikkeleiden pitkät lukuajat, jotka kertovat sisältöjen olleen aidosti kiinnostavia ja lukijoiden pysähtyneen niiden pariin. Myös Alma Luovat Ratkaisut -yksikön toteuttama sisällöntuotanto keräsi kehuja: ”Erinomaisen idearikkaan kirjoittajan avulla lopputuloksena oli laadukasta ja mielenkiintoista sisältöä. Lisäksi saimme tästä kokonaisuudesta hyviä oppeja myös seuraavaa toteutusta varten”, Kuutti lisää.
Tavoittelimme kampanjan avulla erityisesti nuorempia ikäpolvia Loton pariin, ja tässä onnistuimme erinomaisesti.
Ratkaisun ideointi ja toteuttaminen sujui helposti yhteistyössä Alman
Luovat Ratkaisut -tiimin kanssa, ja monikanavaisesti toteutettu kampanja saikin kokonaisuudessaan erittäin hyvän vastaanoton.
– Saila Kuutti, Markkinointipäällikkö, Veikkaus Oy