Vapon aktiivihiilitehtaan virtuaaliavajaiset ja uuden Novactor-brandin lanseeraus
Tavoitteena yritysmielikuvan kehittäminen, uuden brändin lanseeraus sekä poliittisten päättäjien ja median tietoisuuden nosto
Vapo on mm. kasvavan aktiivihiilimarkkinan edelläkävijä. Vapon ensimmäinen tuotantolaitos valmistui vuonna 2020 Pohjois-Karjalaan, Ilomantsiin.
Kun korona esti uuden aktiivihiilitehtaan fyysiset avajaiset Ilomantsissa, Vapo päätti toteuttaa aikaan sopivat virtuaaliavajaiset verkossa. Tavoitteena oli kehittää Vapon yritysmielikuvaa kertomalla Vaposta modernina uusia tuotteita markkinoille tuovana high tech -yrityksenä. Lisäksi lanseerattiin uusi aktiivihiilituotteiden Novactor-brandi ja pyrittiin tuomaan Vapon ajankohtaiset teemat poliittisten päättäjien ja median tietoon ennen budjettiriihtä.
Pääkohderyhminä olivat poliittiset päättäjät, maakunnan vaikuttajat, media sekä Vapon asiakkaat. Haluttiin muistaa Ilomantsin kunnan ja maakunnan päättäjiä fyysisellä tapahtumalla tehdaskierroksineen ja tarjota sama elämys virtuaalisena laajemmalla yleisölle.
Alman mediat ”toivat sähkökitaraan sähköt ja vahvistimen”
Vapon viestintäjohtaja Ahti Martikainen kommentoi tapahtuman toteutusta: ”Tapahtuma oli yksi hienoimmista ja onnistuneimmista viestintäoperaatioista koko 35-vuotisen viestintäurani aikana. Meillä oli kumppanina Tapaus, joka organisoi itse tapahtuman Ilomantsissa, tuotti videot sekä Otaniemen studiolta lähetetyn valtakunnallisen lähetyksen. Lähetysauto mahdollisti live-kommentit suoraan Ilomantsista, mikä toi realityn tunnetta virtuaaliseen tapahtumaan.”
Alun perin Vapon ei ollut tarkoitus käyttää lainkaan maksettua mediaa tapahtuman markkinoinnissa, mutta suunnitelmat muuttuivat, sillä haluttiinkin tavoittaa suurempi kohderyhmä. Martikainen kertoo: ”Koska media on message, Vapo valitsi Alman verkkomediat viemään viestiä uudella tavalla mahdollisimman suuren joukon tietoisuuteen. Ideoimme vain pari viikkoa ennen tapahtumaa asiakasvastaavamme Anu Vuokon kanssa, miten saisimme markkinoitua tapahtumaa mahdollisimman suurelle yleisölle. Almalla oli sattumoisin juuri kehitetty ”Tunti livenä” -palvelu, jota päätimme ensimmäisten joukossa lähteä testaamaan ja lähettää tapahtuman livenä Kauppalehden, Uuden Suomen sekä Tekniikka&Talouden verkkosivujen kautta.”
Toteutus pääsi INMA:n Global Media Awards 2021 -natiivimainonnan shortille
Toteutus osoittautui enemmän kuin vaikuttavaksi myös kansainvälisessä vertailussa, sillä maaliskuussa 2021 se valittiin International Media Association INMA:n Global Media Awards 2021 -kilpailussa natiivimainonnan shortlistille. Lue lisää ehdokkuudesta INMA:n sivuilta >>
.
.
Ahti Martikainen kiittelee yhteistyötä Alman kanssa: ”Yhteistyö Alman kanssa sujui loistavasti. Alma ratkoi nopeasti tekniset haasteet, tuotti upeat bannerit ja keräsi lähetykselle yli 20 000 katsojaa. Itse tapahtuma oli kuin hieno käsin tehty sähkökitara, mutta Alman mediat toivat kitaraan sähköt ja vahvistimen, joiden avulla soitto kuului kirkkaana kaikille kohderyhmille. Upeaa yhteistyötä ja fantastista uuden tapahtumakulttuurin kehittämistä! Tuskin jää viimeiseksi lajissaan.”