Toyota C-HR – lanseerauskampanja joka ylitti kaikki odotukset!
Uusilla, näyttävillä liikkuvan kuvan ratkaisuilla tavoitettiin juuri oikea kohderyhmä
Toyota lanseerasi tammikuussa 2017 Suomen markkinoille uuden automallin. Toyota C-HR on uudenlainen crossover joka on suunniteltu vastaamaan kaupunkilaisten elämän haasteisiin. Katumaasturin vakauden ja designin virtaviivaisuuden yhdistävä Toyota C-HR haluttiin tuoda yleisön tietoisuuteen näyttävillä, huomiota herättävillä kampanjaratkaisuilla. Uudenlaisilla liikkuvan kuvan mainosmuodoilla tehtiin desktop- ja mobiilikäyttäjille toteutus, joka tavoitti kohderyhmän ja avitti ylittämään mainostajan myynnilliset tavoitteet ennennäkemättömällä tavalla.
Kampanjan tavoitteet ja kohderyhmä
Tavoitteena oli Toyotan uusimman automallin, Toyota C-HR:n näyttävä lanseeraaminen markkinoille ja huomion herättäminen mediamainonnan erikoistoteutuksilla. Uutta mallia koskevien suorien myyntitavoitteiden lisäksi haluttiin myös kirkastaa ja nuorentaa Toyotan brändin herättämiä mielikuvia.
Kampanjan avulla haluttiin tavoittaa tavanomaista nuorempi kohderyhmä, sillä C-HR on suunnattu erityisesti pienille perheille, sinkuille ja pariskunnille. Markkinoinnin ydinkohderyhmänä olivat 35-54-vuotiaat. Tavoitteena oli myös tehdä merkittävä osuus myynnistä uusille Toyota-asiakkaille.
Ratkaisu
Lanseerauskampanja toteutettiin tammikuussa 2017 uusilla, näyttävillä videoratkaisuilla Iltalehti.fi:n desktopissa ja mobiilissa. Lisäksi näkyvyyttä jatkettiin koko Alma-verkoston laajuisesti kohdentamalla retargetoinnin avulla mainontaa Iltalehdessä pyörineen kampanjan jo nähneille.
Iltalehti.fi:n desktopissa toteutus tehtiin käyttäen uusinta mainosratkaisua, videotapettia. Videotapetti näkyy sivuston etusivun taustana ja on kokonaisuudessaan liikkuvaa kuvaa. Huomiota herättävästi, silti tyylikkäästi tehty toteutus oli omiaan herättämään lukijoiden huomion ja tavoittamaan kohderyhmän.
Iltalehden mobiilissa mainosformaattina käytettiin Vertical Video Interscrolleria. Toteutus tehtiin Alma Medialla mainonnan erikoisratkaisuja varten käytössä olevan, Suomen markkinoilla ainutlaatuisen Celtra-työkalun avulla, jolla mainostajan videosisällöistä voidaan helposti editoida eri mainosformaatteihin sopivia ratkaisuja. Mainos tuli näkyviin Iltalehden mobiilisivustolla koko ruudun kokoisena videomainoksena käyttäjän scrollatessa sivuston sisältöä alaspäin. Liikkuvaa kuvaa sisältänyt luova toteutus herätti vaikuttavuudellaan lukijoiden huomion ja oli sopiva vahvistamaan kiinnostusta uutta automallia kohtaan.
Alma-verkostossa toteutettu retargetointi Iltalehden kampanjat nähneille vahvisti kampanjan pääviestiä ja kasvatti mainonnan toistoa. Mobiilissa retargetointi toteutettiin paraatimainonnalla, desktopissa videoparaatilla.
Toyota-C-HR-Vertical-Video-Interscroller
Tulokset
Kampanja onnistui sekä markkinointi- että myyntinäkökulmasta erittäin hyvin, ja Toyota Auto Finland Oy:n digitaalisen markkinoinnin päällikkö Heli Hartikainen kommentoikin sen olleen yksi onnistuneimmista toteutuksista mitä on tehty.
Lanseerauskampanjasta tehdystä tutkimuksesta nousi esiin positiivisia kommentteja niin mainosratkaisuja kuin itse automalliakin kohtaan. Kokonaisuudessaan lanseerauksen verkkokampanjan tavoittavuus oli kaksinkertainen alkuperäiseen tavoitteeseen nähden, ja klikkiprosentti toteutui huimasti yli asetetun tavoitteen.
Uuden Toyota C-HR:n myynti ylitti odotukset sillä 1000 kappaleen raja ylitettiin jo 1,5 kuukautta mallin virallisen lanseerauksen jälkeen. Myös Suomen Toyotan oma verkkosivusto ja Toyota C-HR:n esittelysivu saavuttivat ennätykselliset kävijämäärät.
”Halusimme tietoisesti kokeilla C-HR:n lanseerauksessa uusia, näyttäviä ja huomiota herättäviä mediaratkaisuja. Mielestämme onnistuimme luomaan C-HR:n lanseerauksen yhteyteen hyvän kokonaisuuden näyttävillä mediaratkaisuilla sekä muutaman viikon kestävällä intensiivisellä kampanja-aikataululla. ”
– Laura Pihkala, Markkinointiviestinnän suunnittelija