Rototec saavutti korona-aikaan sovitetulla viestillä huipputulokset
Rototec on innovatiivinen geoenergian eli tuttavallisemmin ilmastoystävällisen maalämmön tuotannon edelläkävijä. Yritys haluaa olla energiavallankumouksen etujoukoissa tekemässä parempaa huomista tuleville sukupolville. Rototecille on ensimmäisenä geoenergia-alan yrityksenä myönnetty pohjoismaiden laajuiset laadun, ympäristön ja työturvallisuuden kattavat sertifioinnit (ISO 9001, ISO 14001 ja ISO 45001).
Korona iski – suunnitelma uusiksi!
Rototec toteutti brändikampanjan Alma Talentin medioissa. Alun perin kampanjaan oli kaavailtu toisenlaista sisältöä kuin mitä lopullinen toteutus oli. Luova toteutus vaihdettiin aivan loppumetreillä. Syy tähän oli korona.
Rototecin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Joanna Viileinen kertoo:
“Meillä oli jo lähtövalmiina toisenlainen luova toteutus. Pari päivää ennen julkaisua minulle tuli ”gut feeling”, että luova on koronan takia vaihdettava. Vaihto kannatti! Olemme erittäin tyytyväisiä kampanjan lopullisiin materiaaleihin ja lopputulokseen. Luvut puhuvat puolestaan.”
Kampanjan kohderyhmä ja mediavalinnat
Kampanjan kohderyhmänä olivat kiinteistösijoittajat, rakennusliikkeet ja poliittiset päättäjät. Lisäksi haluttiin lisätä laajemminkin tietoisuuttaa maalämmöstä ympäristöystävällisenä energiamuotona sekä tehdä Rototecin brändiä tunnetuksi.
Kohderyhmä ei muuttunut, vaikka kampanjan sisältöä muutettiin. Pääviesti vain hieman ”pehmeni”. Sisältö muuttui enemmän tsemppaavaksi, tavoitteena saada em. kohderyhmät tekemään vihreitä valintoja.
Kampanjakokonaisuuteen kuului monikanavainen etusivu Kauppalehdessä ja Uudessa Suomessa, Kauppalehden printin 2. kansi sekä digikampanja (desktop ja mobiili) Kauppalehdessä, Talouselämässä, Tekniikka&Taloudessa ja Uudessa Suomessa. Ennen brändikampanjan alkua kirjoitettiin myös Tekniikka&Talous lehdessä taktisempi blogi.
Brändiviesti sovitettiin korona-aikaan, mutta kampanjan jatkuessa displayn viesti vaihdettiin taktisemmaksi.
Odotettua paremmat tulokset
Kampanjan tulokset ylittivät kaikki odotukset. Rototecin kotisivujen kävijämäärä nousi jo ensimmäisenä päivänä huikeat 3000 % ja hyviä liidejä tuli useita. Joanna Viileinen toteaa:
”Kotisivujemme kävijämäärä nousi jo kampanjan ensimmäisen päivän aikana n. 3000% ja saimme useita hyviä liidejä. Saimme myös positiivista palautetta asiakkailtamme siitä, kuinka hienosti kampanjassa oli otettu vallitseva tilanne huomioon. Markkinointia ei kannata unohtaa kriisin keskellä, päinvastoin.”
Rototec teki kampanjan Kaski Agencyn kanssa. Tia Lilius, Kaski Agencyn yksikönjohtaja, kertoo:
”Kun päädyimme Maan tavalla -konseptiin, tiesimme jo silloin, että se tulee taipumaan hyvin erilaisiin teemoihin ja kampanjatoteutuksiin. Olemme todella tyytyväisiä, että konseptin muokkautuvuus tuli todistettua nyt myös erikoistilanteessa. Toivon, että kampanjan tulokset rohkaisevat muitakin B2B-yrityksiä kampanjointiin ostetuissa medioissa. Kohtuullisellakin panostuksella on paljon voitettavaa erityisesti nykyisessä tilanteessa, jossa ihmiset viettävät paljon aikaa medioiden parissa.”