Nämä ovat Suomen arvostetuimmat brändit – Katso Brand Talk 2024!
Tänä vuonna arvostetuimpien brändien listalle nousi monta tuotteen alkuperästä, tuotantotavasta tai ravitsemuksellisesta laadusta kertovaa merkkiä. Ykkössijalle ponnisti viime vuoden toiselta sijalta Abloy. Hasan & Partnersin Riku Vassinen ja Abloyn Johanna Varis kertovat puheenvuoroissaan, miten tunnettuus vaikuttaa brändin arvostukseen ja kuinka luottamus voi olla brändin ytimessä.
Brändin kehittäminen ja mieleenpainuvuus ovat tärkeimpiä asioita, jotka yritysten on nyt hyvä pitää mielessä. Maailma muuttuu kiihtyvää vauhtia, ja samalla kuluttajien odotukset brändejä kohtaan ovat muutoksen pyörteissä. Brändeiltä odotetaan aitoutta, läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta. Brändien on myös sovittava kuluttajien omiin arvoihin.
Kuinka brändit voivat pysyä muutoksessa mukana ja vastata kuluttajien vaihtuviin tarpeisiin? Alma Median ja Taloustutkimuksen järjestämä Brand Talk 2024 -tilaisuus vastasi näihin kysymyksiin.
Tilaisuus avasi Taloustutkimuksen tuottaman Brändien arvostus 2024 -tutkimuksen tuloksia. Etenkin kotimaiset brändit korostuivat tänä vuonna arvostetuimpien brändien listalla. Kuluttajat selkeästi arvostavat yhä enemmän vastuullisuutta, sillä neljä kymmenestä arvostetuimmasta brändistä ovat merkkejä, jotka kertovat tuotteen alkuperästä, tuotantotavasta tai ravitsemuksellisesta laadusta.
Katso inspiroivat puheenvuorot ja arvostetuimpien brändien tulosjulkistus webinaaritallenteelta!
Brand Talk 2024 -ohjelma
Tervetuloa!
Susanna Virkkula, Head of Marketing, Alma Mediaratkaisut
Arvostettu brändi tunnetaan
Riku Vassinen, Toimitusjohtaja, Hasan & Partners
Luottamus brändin ytimessä
Johanna Varis, Head of Marketing and Segment Development, Abloy
Brändien arvostus 2024 -tutkimuksen tulosten julkistus
Katja Sipponen, Senior Insight Manager, Taloustutkimus Oy
Kenen käsissä on brändisi tulevaisuus?
Marko Perälahti, Senior Client Director, Taloustutkimus Oy
Vuoden 2024 arvostetuimmat brändit ovat:
- Abloy
- Joutsenmerkki
- Hyvää Suomesta (Joutsenlippu)
- S-Etukortti
- Avainlippu
- Yle Areena
- Valio
- Fiskars
- Sydänmerkki
- Yle
Vertaa listaa viime vuoden Top-10 brändeihin!
Hasan & Partners
Hasan & Partnersin toimitusjohtaja Riku Vassinen kertoi puheenvuorossaan, mikä tekee brändistä arvostetun. Tiivistettynä: arvostettu brändi tunnetaan.
Vassinen jakaa tuntemisen kahtia: brändi tunnistetaan ja brändiä kohtaan tunnetaan jotakin. Menestyvä ja tunnettu brändi lisäksi tasapainottaa erottumisen ja erilaistumisen: sillä on tunnistettavat brändielementit ja se selkeästi erottuu kilpailijoista.
”Etabloitunut brändi voi hetkellisesti luottaa enemmän erottumiseen, nousevan ja uuden brändin on pakko erilaistua ainakin alussa”, Vassinen sanoo.
Mitä brändien pitää tehdä, jotta ne ovat arvostettuja?
”Panosta ja uskalla!”
Hälystä erottuminen vaatii Vassisen mukaan rahaa – markkinointibudjeteista ei siis kannata leikata nyt, kun tekoäly on räjäyttämässä keskinkertaisen mainonnan määrän. Budjetin lisäksi menestyvä brändi vaatiikin rohkeaa, luovaa ja pitkäjänteistä mainontaa.
”Koskaan ennen ei oo ollut näin hyvää tilaisuutta saada markkinaosuutta.”
Miten brändi voi erottua ja erilaistua? Katso Vassisen 5 vinkkiä sekä esimerkkejä tunnetuista brändeistä tallenteelta!
Abloy
Sekä kotimaassa että kansainvälisesti toimivan Abloyn brändi on kokenut lukuisia muodonmuutoksia vuosien varrella. Abloyn Head of Marketing and Segment Development Johanna Varis kertoo, että lähes jokaisen suomalaisen tuntemaa brändiä on rakennettu systemaattisesti.
”Jokainen kohtaamispiste brändin käyttäjien kanssa rakentaa luottamusta ja brändiä. Meidän brändimme ytimeksi on muodostunut turvallisuus ja luottamus. Yhtenäisen brändin taustalla on johdonmukaiset toimenpiteet, jotta näytämme kaikille samalta”, Varis kertoo.
Abloyn brändi on kehittynyt ajan mukana, mutta muutokset on tehty harkiten. Vuonna 2019 julkistettiin uusi brändilupaus ja -ilme: Abloy – For Trust.
”Halusimme viedä visuaalisen ilmeemme moderniin, luotettavaan, selkeään ja skandinaviseen muotoon. Brändimme kuvastaa suuntaamme mekaanisten ja digitaalisten ratkaisujen yhdistämiseen. Tämä on erottautumistekijämme.”
Lisää huomioarvoa Abloy on luonut erilaisilla bränditeoilla. Katso kaikki Abloyn vaikuttavat bränditeot tallenteelta!
Millaiset brändit menestyvät tulevaisuudessa?
Taloustutkimuksen Marko Perälahti päätti webinaarin avaamalla Brändien arvostus -tutkimusta tarkemmin. Hän kertoi, mitkä arvot korostuvat eri sukupolvissa sekä mitkä brändit menestyvät parhaiten ja minkä brändien arvo nousee.
Arvoilla tarkoitetaan yksilöiden käsitystä siitä, mikä on merkityksellistä, tärkeää ja tavoiteltavaa elämässä. Arvot motivoivat meitä toimimaan sekä ohjaavat valintojamme ja käyttäytymistämme. Tutkimuksen arvot pohjautuvat Schwartzin arvoteoriaan.
”Kun kohtaamme arvolatautuneen asian, arvot aktivoituvat ja siitä seuraa tunne. Brändin omistajille on tärkeää, onko tunne sellainen, joka vahvistaa suhdetta brändiin. Vai onko brändi ristiriidassa arvojemme kanssa, jolloin etäännymme brändistä?”
Miten Z-, Y-, X- ja Suuren murroksen sukupolvet arvottavat brändejä? Katso koko Marko Perälahden puheenvuoro tallenteelta!
Arvot ovat pysyviä läpi elämän. Tutkimustuloisten perusteella voimme olettaa, että perinteisyyttä ja yhdenmukaisuutta tärkeänä arvona pitävien kuluttajien osuus väestöstä tulee laskemaan. Vastaavasti universalismi, hedonimsi, suoriutuminen ja itseohjautuvuus arvoina väestötasolla vahvistuvat.
”Sen takia brändit, jotka kiinnittyvät näihin arvoihin, tulevat todennäköisesti tulevaisuudessa menestymään parhaiten”, Perälahti kiteyttää.
Mikä on Brändien arvostus -tutkimus?
- Taloustutkimuksen tekemä tutkimus, joka julkaistaan vuosittain.
- Tutkimuksessa mukana olevat brändit valitaan mukaan esitutkimuksen perusteella. Mukaan varsinaiseen Brändien arvostus -tutkimukseen pääsee vähintään 5 %:n spontaanilla tunnettuudella.
- Tänä vuonna varsinaisessa tutkimuksessa oli mukana 80 tuoteryhmää ja 683 brändiä.
- Vastaajina 15-79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti. Tiedonkeruu toteutettiin huhti-toukokuussa 2024 verkkolomakkeilla.
- Kuluttajat antavat arvosanan tuntemilleen brändeille sen mukaan, kuinka paljon he kyseistä brändiä arvostavat. Samalla selvitetään, käyttävätkö he brändiä pääasiallisesti vai muiden ohella, sekä kuinka todennäköisesti he suosittelevat brändiä (NPS).
- Tutkimus avaa myös brändien käyttöä, hintatasoa, brändimielikuvaa ja vastuullisuutta. Uusina mittareina tutkimuksessa oli mukana brändin houkuttelevuus ja Median käyttö -segmentointi.
- Julkaistu: 3.9.2024, 09:29
- Kategoria: Alma Talk, Mainostajalle
- Teema: Brand Talk, Brändit ja markkinointi
Katso aiemmat webinaari-tallenteet
Löydät aiempien Alman tilaisuuksien tallenteet webinaarikirjastosta »