Alma Media > Mainostajalle > Kesäkysely 2022: Nyt panostetaan kesän viettoon!

Kesäkysely 2022: Nyt panostetaan kesän viettoon!

Pian alkava kesälomakausi saa suomalaiset panostamaan omaan ja perheen hyvinvointiin sekä rentoutumiseen. Kesäkyselyn perusteella kulutushalua löytyy erityisesti tietyiltä vapaa-ajan alueilta. Tuloksissa nousivat esille mökkeilystä ja kahvilaelämästä nautiskelu sekä kaikenlaisen matkailun ja kotimaassa liikkumisen lisääminen viime vuoteen verrattuna. Iloinen uutinen on, että valtaosa kertoo luottavansa taloudelliseen tilanteeseensa syksyä ja loppuvuotta ajatellen.

Kysely tehtiin toukokuussa 2022 Iltalehden ja Alma Businessmedioiden lukijoille.

Iltalehden lukijat rentoutuvat, kuntoilevat ja nautiskelevat

Heinäkuu on yhä suosittu lomailukuukausi, hieman yli puolet (53 %) Iltalehden lukijoista kertoo kesälomansa sijoittuvan juuri heinäkuulle. Mutta osa (42 %) säästää lomaansa myös syksylle. Yhtä mieltä lukijat ovat kuitenkin siitä, että lomailu on akkujen lataamisen aikaa, sillä 88 % vastaajista kertoo odottavansa lomailultaan rentoutumista ja lepäämistä. Yhtä moni (88 %) kertoo kesällä nauttivansa hyvästä ruuasta ja juomasta.

Iltalehden lukijoista 63 % aikoo panostaa kesän viettoon.

Mitkä seuraavista asioista kuuluvat sinun kesääsi tänä vuonna?

Lähde: Iltalehden kysely 05/2022, vrt. 05/2021.

Kesää vietetään aktiivisesti kotimaassa

Pitkän korona-ajan jälkeen suomalaiset ovat arvioineet liikkuvansa viime vuotta enemmän. Kesällä nimittäin yli puolet (57 %) aikoo liikkua mökeille, 65 % lukijoista suuntaa kahviloihin ja 61 % ravintoloihin. Lisäksi 57 % aikoo viettää kesää kotimaassa matkaillen, mutta toki liikutaan myös kuntoilumielessä. Sääolosuhteet monipuolistavat liikuntamahdollisuuksia, ja 60 % vastaajista aikookin kesällä kuntoilla ja urheilla. Erityistä huomiota liikkumisessa viime vuoteen verrattuna on aikomus matkustaa ulkomaille, sillä 24 % vastaajista kertoo lähtevänsä lomamatkalle ulkomaille lentäen, kun vuosi sitten sama luku oli vain 9 %.

Kyselystä käy ilmi, että suomalaiset haluavat kesällä nauttia. Iltalehden lukijoista 63 % sanookin hellittävänsä kukkaronnyörejä ja aikoo panostaa vapaa-aikaansa. Myös loppuvuosi näyttää positiiviselta, kun selkeästi yli puolet (72 %) suhtautuu omaan talouteensa luottavaisesti loppuvuotta ajatellen.

Businessmedioiden lukijat luottavat talouteensa

Alma Businessmedioiden lukijat ovat yrityspäättäjiä ja liike-elämän vaikuttajia. Kyselyn perusteella moni aikoo olla aktiivinen kesälläkin. Jopa 68 % lukijoista kertoo panostavansa kesällä kuntoilemiseen ja urheiluun. Liikkumisen vastapainona onkin mökkeily, jota sanoo harrastavansa 67 % lukijoista. Pitkä koronakausi ja rajoitusten purkaminen näkyy kesälomien suunnitelmissa, nimittäin reilusti yli puolet (62 %) ilmoittaa matkailevansa kotimaassa. Lähes kaikkiin vapaa-ajanviettotapoihin aiotaan panostaa viime vuotta enemmän, eniten viime vuoteen verrattuna kasvoi into lisätä kahviloissa ja ravintoloissa käyntiä. Vaikka noin puolet (55 %) lukijoista kertoo viettävänsä kesälomansa heinäkuussa, puolet (51 %) suunnittelee pitävänsä lomaa myös syksyllä.

Erityisenä huomiona kyselystä nousi esiin se, että jopa 86 % lukijoista suhtautuu luottavaisesti omaan talouteensa syksyä ja loppuvuotta ajatellen.

Alma Businessmedioiden lukijoista 69 % aikoo panostaa kesän viettoon.

Mitkä seuraavista asioista kuuluvat sinun kesääsi tänä vuonna?

Lähde: Alma Businessmediat kesäkysely 05/2022, vrt. 05/2021.

Vauhtia kesän mainoskampanjoihin

Alman asiantuntijoiden avulla löydämme yhdessä sopivat mainosratkaisut esimerkiksi digin, printin, videomainonnan tai sisältömarkkinoinnin ratkaisuista, joiden avulla tavoitat kesälomaansa suunnittelevat suomalaiset.

Ota yhteyttä jos haluat tavoittaa kesälomaa viettävät päättäjät ja kuluttajat:

Kiinnostuitko Alman markkinointiratkaisuista?

Ota yhteyttä:

  • Antamiasi tietoja käytetään vain tähän yhteydenottopyyntöön vastaamiseen. Tietosi poistetaan järjestelmästämme automaattisesti 12 kuukauden kuluttua.



Lähde:
Iltalehden kesäkysely 05/2022, N=1002
Alma Businessmediat kesäkysely 05/2022, N=685

  • Julkaistu: 17.5.2022, 10:25
  • Kategoria: Mainostajalle
  • Teema: Kesäkysely

Jaa artikkeli