Alma Media > Tiedotteet > Pörssitiedote > Alma Media päivittää pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteitaan

Alma Media päivittää pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteitaan

Alma Media Oyj                        Sisäpiiritieto 16.2.2022 klo 8.30

ALMA MEDIA PÄIVITTÄÄ PITKÄN AIKAVÄLIN TALOUDELLISIA TAVOITTEITAAN

Alma Median hallitus on päättänyt päivittää konsernin pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteitaan, jotka liittyvät yhtiön liiketoiminnan kasvuun, kannattavuuteen ja vakavaraisuuteen. Yhtiö nostaa kannattavuustavoitettaan oikaistun liikevoittomarginaalin osalta aiemmasta yli 20 prosentin tavoitteesta yli 25 prosenttiin. Kasvun ja vakavaraisuuden osalta tavoitteet pysyvät 16.9.2021 asetetuissa tavoitteissa.

Oikaistun liikevoittomarginaalin tavoitteen nosto kuvastaa parantunutta kannattavuutta, joka johtuu muun muassa koronaepidemiasta palautumisen nopeudesta sekä digitaalisen markkinapaikkaliiketoiminnan korkeammasta suhteellisesta kannattavuudesta ja sen kasvaneesta osuudesta yhtiön liiketoiminnassa.

Pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet ovat 16.2.2022 alkaen:

  • Kasvu: liikevaihdon vuosittainen kasvu yli 5 prosenttia
  • Kannattavuus: oikaistu liikevoittomarginaali yli 25 prosenttia
  • Vakavaraisuus: nettovelan suhde käyttökatteeseen alle 2,5 

Pitkän aikavälin tavoitteet ovat IFRS-laskentaperiaatteiden mukaiset.

– Erityisesti rekrytointimarkkina on kasvanut odotuksiamme nopeammin. Lisäksi koronapandemian vaikutukset liiketoimintaamme ovat vähentyneet ja olemmekin kääntäneet katseemme jo pandemian jälkeiseen aikaan. Jatkamme strategiamme toteuttamista, joka perustuu ydinliiketoimintamme transformaatioon, digitaalisen liiketoiminnan kasvuun ja kansainvälistymiseen. Pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteet heijastavat yhtiön nykyistä rakennetta, strategiaa ja tahtotilaa nousta Euroopan johtavaksi digitaalisten sisältöjen, markkinapaikkojen ja palvelujen yhtiöksi, Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo.

Tavoitetaso                                                         2021                2020                2019                 2018

Liikevaihdon kasvu > 5 %                                  19,6 %             -8,0 %              -1,8 %                2,4 %

Oikaistu liikevoittomarginaali > 25 %                 22,2 %             19,7 %             19,8 %              18,7 %

Nettovelan ja käyttökatteen suhde < 2,5             2,3                  -0,2                   0,3                    0,0 

Liikevaihdon vuosittaisella kasvulla (yli 5 %) tarkoitetaan erityisesti vuoden 2022 ja sen jälkeisiä vuosia. Liikevaihdon kasvutavoite sisältää myös mahdolliset yritysostot.

Alma Median osingonjakopolitiikka säilyy muuttumattomana. Yhtiön tavoitteena on jakaa osinkona yli 50 prosenttia osakekohtaisesta tuloksesta. Osinkoa ei kuitenkaan esitetä osana yhtiön pitkän aikavälin taloudellisia tavoitteita, vaan osana erillistä yhtiön osingonjakopolitiikkaa.

Tilinpäätöstiedote ja osavuosikatsaus 16.2.2022

Alma Media julkisti tilinpäätöstiedotteensa tilikaudelta 2021 aiemmin tänään. Englanninkielinen yhdistetty tiedotustilaisuus ja webcast analyytikoille, sijoittajille ja medialle järjestetään tänään klo 11.00–12.00. Tuloksen esittelevät toimitusjohtaja Kai Telanne ja talous- ja rahoitusjohtaja Juha Nuutinen.

Suoraa webcast-lähetystä voi seurata osoitteessa: https://almamedia.videosync.fi/q4-2021-results/. Kysymyksiä voi esittää webcast-alustan chat-toiminnon kautta.

Tallenne tiedotustilaisuudesta ja tilaisuuden esitysaineisto on saatavilla saman päivän aikana osoitteessa www.almamedia.fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/esitykset.

Lisätietoja:

Talous- ja rahoitusjohtaja Juha Nuutinen, puhelin 010 665 3873

Jakelu: NASDAQ Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.almamedia.fi

Alma Media lyhyesti

Alma Media on voimakkaasti uudistuva, digitaaliseen mediaan ja palveluihin keskittyvä yhtiö. Rakennamme kestävää kasvua mediasta palveluihin tarjoten sisältöjä ja palveluja, jotka hyödyttävät käyttäjiä arjessa, työssä ja vapaa-ajalla. Suomessa tunnetuimpia brändejämme  ovat muun muassa Kauppalehti, Talouselämä, Iltalehti, Etuovi.com sekä Nettiauto. Rekrytointipalvelujamme ovat muun muassa Tšekissä prace.cz ja jobs.cz, Slovakiassa Profesia.sk sekä Kroatiassa mojposao.net.

Suomessa liiketoimintaamme kuuluvat johtavat asumisen ja autoilun markkinapaikat, talous- ja ammattimediat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille. Alman kansainvälinen liiketoiminta itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa koostuu rekrytointipalveluista, toimitilojen markkinapaikasta ja suoramarkkinointipalveluista.

Alma Mediassa työskentelee noin 1 500 ammattilaista ja yhtiö toimii 11 Euroopan maassa. Alma Median vuoden 2021 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 275,4 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

  • Julkaistu: 16.2.2022, 08:30
  • Kategoria: Pörssitiedote

Jaa artikkeli