Alma Media > Tiedotteet > Lehdistötiedote > Alma Media sitoutui 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen

Alma Media sitoutui 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen

Alma Media Oyj                         Lehdistötiedote                              08.12.2021

ALMA MEDIA SITOUTUI 1,5 ASTEEN ILMASTOTAVOITTEESEEN

Alma Media on sitoutunut päivittämään ilmastotavoitteensa, jotka kattavat yrityksen oman toiminnan kasvihuonekaasupäästöt (Scope 1 ja 2) sekä alihankintaketjun (Scope 3) kasvihuonekaasupäästöt. Tavoitteet ovat Science Based Target -aloitteen mukaisia, missä pyritään maailmanlaajuisesti rajoittamaan ilmaston lämpeneminen enintään 1,5 celsiusasteeseen. Tavoitteiden virallistaminen edellyttää Science Based Targets -organisaation hyväksyntää. 

Alma Media sitoutuu vähentämään absoluuttisia Scope 1- ja 2 kasvihuonekaasupäästöjään 46 prosenttia vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2019. Yhtiö keskittyy erityisesti työsuhdeautojen ja sähkön, toimitilojen kaukolämmön ja -kylmän päästöjen vähentämiseen. Alma Media sitoutuu myös vähentämään alihankintaketjussaan (Scope 3) kasvihuonekaasupäästöjä 14 prosenttia, keskittyen päästöjen vähentämiseen esimerkiksi lehtien painamisessa ja logistiikkahankinnoissa. 

Alma Median oman toiminnan hiilijalanjälki on matala ja liikevaihdosta 76 prosenttia on digitaalista. Yhtiön synnyttämistä kasvihuonekaasuista vain neljä prosenttia syntyy yrityksen omasta toiminnasta ja 96 prosenttia alihankintaketjusta. Alma Media oli kolmas mediayhtiö maailmassa asettaessaan tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet vuonna 2016, ja on nyt päivittänyt tavoitteensa. 

”Alueellisen medialiiketoiminnan myynti, digitaalisen palveluliiketoiminnan ostot ja yhtiön oma aktiivinen toiminta digitaalisen transformaation kiihdyttämiseksi ovat muuttaneet liiketoiminnan ilmastoprofiilia positiivisesti. Mahdollisuutemme piilee oman toimintamme ilmastoa säästävien vaikutusten edelleen vahvistamisessa. Journalismi, digitaaliset markkinapaikat ja palvelut mahdollistavat ilmastotietoisuuden kasvattamisen ja kestävien valintojen tekemisen niin kuluttajien yksityiselämässä kuin yritystoiminnassa”, sanoo Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne. 

Ympäristöraportoinnin avoimuus auttaa edistymisen seuraamisessa – Alma pohjoismaisten yhtiöiden parhaimmistoa  

Yhä useammat yritykset ja organisaatiot ympäri maailmaa raportoivat toiminnastaan CDP-raportoinnin muodossa. Vuosittain toteutettava CDP on pörssiyhtiöille suunnattu kansainvälinen ilmastonmuutosaloite, jossa yli 13000 yritystä analysoi ilmastonmuutoksen aiheuttamia riskejä ja mahdollisuuksia sekä raportoi vuotuisista hiilidioksidipäästöistään. CDP-raportointi mahdollistaa yrityskohtaisen tiedon keräämisen esimerkiksi ilmastonmuutoksesta, kasvihuonekaasupäästöistä ja ilmastonmuutokseen sopeutumisesta.  

Alma Media käyttää CDP:n kehystä raportoidakseen ympäristötietoja sidosryhmilleen. Viimeisimmässä raportissa, alla, Alma Media säilytti edellisvuotisen hyvän B-tasonsa ja sen noteerattiin ”ryhtyneen koordinoituihin toimiin ilmastokysymyksissä”. Alma Media osallistui selvitykseen 15. kerran.  

Lisätietoja

Sciense Based Targets -aloitteesta (englanniksi) 
CDP:stä (englanniksi) 

Elina Kukkonen, Viestintä- ja brändijohtaja, Alma Media Oyj, puh. 010 665 2333

Jakelu: NASDAQ Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.almamedia.fi

Alma Media lyhyesti

Alma Media on voimakkaasti uudistuva, digitaaliseen mediaan ja palveluihin keskittyvä yhtiö. Rakennamme kestävää kasvua mediasta palveluihin tarjoten sisältöjä ja palveluja, jotka hyödyttävät käyttäjiä arjessa, työssä ja vapaa-ajalla. Suomessa tunnetuimpia brändejämme ovat muun muassa Kauppalehti, Talouselämä, Iltalehti, Etuovi.com sekä Nettiauto. Rekrytointipalvelujamme ovat muun muassa Tšekissä prace.cz ja jobs.cz, Slovakiassa Profesia.sk sekä Kroatiassa mojposao.net.

Suomessa liiketoimintaamme kuuluvat johtavat asumisen ja autoilun markkinapaikat, talous- ja ammattimediat, valtakunnallinen kuluttajamedia sekä sisältö- ja datapalvelut ammattilaisille ja yrityksille. Alman kansainvälinen liiketoiminta itäisessä Keski-Euroopassa, Ruotsissa ja Baltiassa koostuu rekrytointipalveluista, toimitilojen markkinapaikasta ja suoramarkkinointipalveluista.

Alma Mediassa työskentelee noin 1 500 ammattilaista ja yhtiö toimii 11 Euroopan maassa. Alma Median vuoden 2020 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 230,2 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

  • Julkaistu: 8.12.2021, 13:00
  • Kategoria: Lehdistötiedote

Jaa artikkeli