Alma Media > Uutinen > Alma Brand Studion traineeohjelma kasvatti sisältömarkkinoinnin ammattilaisia – nyt traineet kertovat omista kokemuksistaan ja opeistaan

Alma Brand Studion traineeohjelma kasvatti sisältömarkkinoinnin ammattilaisia – nyt traineet kertovat omista kokemuksistaan ja opeistaan

Alma Brand Studion sisältömarkkinoinnin traineeohjelma toteutettiin ensimmäistä kertaa ja se saavutti huikean suosion. Ohjelmaan osallistui kahdeksan traineeta, jotka työskentelivät monipuolisesti sisältömarkkinoinnin eri tehtävissä.

”Ensimmäinen sisältömarkkinoinnin traineeohjelma ylitti kyllä odotuksemme. Saimme valita todella hyvistä hakijoista parhaat, ja heistä kehittyi puolessa vuodessa taitavia ammattilaisia. Kaikilla oli työkokemusta jo entuudestaan, mutta oppi ja ymmärrys kasvoi kohisten. Traineejoukosta löytyy ideointikykyä, asiakaspalveluasennetta ja luovan tuotannon ammattitaitoa tilanteeseen kuin tilanteeseen, ja voin olla ylpeä koko jengistä. Kaikkien sopimusta jatkettiin traineeohjelman päätyttyä, sekin kertoo, kuinka tyytyväisiä olemme”, kertoo sisältömarkkinointijohtaja Hanna Repo.

Traineeohjelmaan valikoitui tekijöitä hyvin erilaisilla taustoilla ja kokemuksilla. Kokemusta löytyi aina journalistiikasta ja markkinoinnista maatalousekonomiaan ja kulttuurialaan.

Nyt traineet kertovat itse kokemuksistaan puoli vuotta kestäneestä traineejaksosta ja sen aikana kertyneistä opeista.

Mikä traineeohjelmassa kiinnosti ja mikä sai hakemaan Almalle?

”Sisältömarkkinoinnin traineeohjelma kuulosti kiinnostavalta, sillä olin jo pidempään suunnitellut tähtääväni toimittajan töistä kaupallisen viestinnän suuntaan. Traineeohjelma tuntui loistavalta väylältä oppia uutta ja avata uusia mahdollisuuksia”, kertoo Iltalehden toimittaja-tuottajana työskennellyt Kaisa Paavilainen.

”Hain Almalle, koska traineeohjelman monipuolinen tehtävänkuvaus kiinnosti. Halusin päästä oppimaan lisää sisältömarkkinoinnista ja siihen liittyvistä visuaalisista ratkaisuista. Pidin myös siitä, että traineeohjelmassa minulle tarjottiin mentori ja painotettiin jatkuvaa oppimista työssä”, toteaa graafikkona traineeohjelman suorittanut Minttu Mertaniemi.

”Olin aiemmin tehnyt töitä sekä toimittajana että markkinoinnissa ja viihtynyt näissä tehtävissä. Koin, että traineeohjelmassa pystyisin yhdistämään vahvuuteni. Alman mediat olivat minulle entuudestaan tuttuja ja kiinnostavia. Lopulta tuntui, että tämä oli siinä tilanteessa minulle paras vaihtoehto, vaikka vähän pohdinkin lähtöä traineeksi, kun olin jo viettänyt vuosia työelämässä”, kertoo Alma Businessmedioiden toimittaja-tuottajana työskennellyt Anna-Elina Perttula.

”Almalaisena, ja sisältömarkkinoinnin tiimissä jo työskentelevänä, traineeohjelma tuntui luontevalta seuraavalta askeleelta siirtyä tiimin sisällä aivan uusiin tehtäviin”, tuumaa graafikon töihin vaihtanut Maija Tuukkanen.

Minkälaisia töitä traineet pääsivät tekemään?

”Erittäin monipuolisia, esimerkiksi artikkeleita, printtiliitteitä, kuvauksia, videoita, Rich Media -tuotantoja, Tunti Livenä ja viikko mediassa -toteutuksia, Optio Gaalan sisällöntuotantoa, Alma Brand Studion omaa sisältömarkkinointia”, luettelee Alma Businessmedioiden tuottajana työskennellyt Katri Rytkönen.

”Graafikkona työ piti sisällään kaikki sisältömarkkinoinnin luovat toteutukset. Designtiimi tuottaa esimerkiksi kampanjoille visuaalisia ilmeitä, advertoriaaleja ja printtimainoksia, sekä displaymainonnan eri ratkaisuita”, avaa Tuukkanen.

”Olen päässyt mukaan asiakastapaamisiin ja ideoimaan sisältöjä vastaavien tuottajien kanssa. Olen pääsyt tekemään mitä erilaisimpien asiakkaiden kanssa yhteistyötä ja tuottamaan heille merkityksellistä sisältöä Iltalehteen. Olen tehnyt haastatteluja ja kirjoittanut niiden pohjalta natiiviartikkeleita. Olen myös päässyt auttamaan testiryhmien hakemusten ja kuvausten toteuttamisen kanssa”, kertoo Iltalehden toimittaja-tuottaja Veera Tuupanen.

”Traineejaksoni sijoittui sisältömarkkinoinnin julkaisutiimiin, jolloin pääsin syventämään aiempaa digimarkkinoinnin osaamistani ja ymmärrystäni mainonnanhallinnan ja verkkomedian puolelle. Tiimin tehtäviin kuuluvan sisältömarkkinoinnin julkaisujen koordinoinnin, artikkelien ja kampanjoiden kokonaisuuksien rakentamisen ja pyörivien julkaisujen ja kampanjoiden seurannan lisäksi olen päässyt vahvasti mukaan myös muihin omia kiinnostuksen kohteitani tukeviin projekteihin”, kertoo sisältömarkkinoinnin julkaisutiimissä traineeohjelman suorittanut Sini Suvanto.

Mitä kaikkea traineeohjelman aikana opittiin?

”Mielettömästi tärkeitä oppeja muun muassa display-mainonnasta, 3D-grafiikan luomisesta ja painografiikasta! Luotto omiin taitoihin on kasvanut paljon ja työntekoon on tullut omanlaistansa varmuutta. Traineejakso tuntui olevan itselleni valtava harppaus oppimisessa”, kertoo Mertaniemi.

”Tässä työssä oppii koko ajan uutta. Haastattelujen kautta olen oppinut monenlaisia uusia asioita, etenkin jos tekstin aiheena on ollut jokin itselle vieraampi teema. Asiakkuuksien hoitaminen on vahvistanut projektinhallintataitoja, ja kirjoittamisessa ja otsikoinnissa pääsee kehittymään jatkuvasti”, lisää Paavilainen.

”Jokainen työpäivä on tuonut mukanaan suurta oppia kokonaisvaltaisesti graafikon työstä, joten on vaikea tiivistää kaikkea oppia yhteen pointtiin. Olen todella iloinen, että olen päässyt näkemään käytännössä mitä graafikon työpäiviin kuuluu ja miten monipuolisesti visuaalisuutta voidaan hyödyntää koko tiimin työssä”, Tuukkanen toteaa.

”Olen oppinut hyödyntämään erilaisia tapoja ja mahdollisuuksia tehdä sisältömarkkinointia, ja kehitys on ollut huimaa. Lisäksi olen kehittynyt epävarmuuden kestämisessä ja kysymysten esittämisessä. Yksikään päivä ei ole samanlainen. Asiakkaita löytyy kaikilta aloilta ja monesti pitää tarttua vähemmän tuttuihin teemoihin, mutta nöyrän uteliaalla asenteella ja päättäväisyydellä saadaan aina lopulta hyvä sisältö tuotettua,” Perttula kuvailee.

Mitä sisältömarkkinointi tarkoittaa? 

Traineejakson aikana kaikille traineille muodostui monipuolinen näkemys sisältömarkkinoinnista ja siitä, mitä kaikkea se voikaan pitää sisällään.

”Jokaisella yrityksellä tai organisaatiolla on tarina. Sisältömarkkinoinnissa nämä tarinat kerrotaan yleisöä kiinnostavalla ja koskettavalla tavalla”, tuumaa Alma Talentin sisältömarkkinoinnin parissa työskennellyt Silja Kiilerich.

Sisältömarkkinointi on markkinointitekniikka, jossa tuotteen tai palvelun kohderyhmälle tuotetaan sen arvostamaa, sille hyödyllistä sekä jatkuvaa ja johdonmukaista markkinointiviestintää ja muuta mediasisältöä sen parhaiten tavoittavissa kanavissa”, sanoo Rytkönen.

”Sisältömarkkinoinnin kautta yritykset saavat äänensä kuuluviin yleisöä kiinnostavalla tavalla. Omassa roolissani sisältömarkkinoinnin toimittaja-tuottajana pääsen suunnittelemaan ja kirjoittamaan yritysten markkinointiviestejä Iltalehden lukijoille niin, että niistä on iloa ja hyötyä myös lukijoille”, Paavilainen avaa.

Mikä on ollut parasta traineejaksossa ja Almalla työskentelyssä?

”Traineejaksossa parasta oli se, miten vastuu ja työtehtävät ovat kasvaneet samaan tahtiin oman osaamisen kanssa, sekä läheiseksi muodostunut trainee- ja työporukka. Itse työssä olen oppinut joka päivä valtavasti uutta, sekä päässyt käyttämään todella monipuolisesti myös muualta jo karttunutta osaamista”, Suvanto kertoo.

”Parasta on ollut mahtavan kannustava ja osaava tiimi, johon tunnen kuuluvani sataprosenttisesti.  On ollut mahtavaa päästä tutustumaan Alman talon tapoihin ja kuulemaan muitakin kuin oman tiimin jäseniä mm. myynnin ja markkinoinnin trendien saralla”, Tuupanen sanoo.

”Traineejaksossa parasta on ollut se, että voi soveltaa juuri oppimaansa suoraan käytäntöön.
Almalla taas parasta on se, että työntekijöitä kannustetaan oppimaan uutta ja kehittymään, ja tämä mahdollistetaan mm. traineeohjelmien ja työkierron avulla”, tuumaa Rytkönen.

”Parasta oli päästä oppimaan uusia, mielenkiintoisia asioita käytännössä. Heti alusta asti meidän kohdattiin ammattilaisina, ei niinkään traineinä, ja kykyihin ja taitoihimme luotettiin. Porukka oli myös ihan paras, sekä muut traineet että koko Alma Brand Studio”, Kiilerich lisää.

Almalla käynnistyi uusi sisältömarkkinoinnin trainee-ohjelma, Alman Uutishuone 25.11.2020

  • Julkaistu: 23.6.2021, 14:41
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: toissa-almalla

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Osaajat Almalla: Niilo Ursin – Teknologiapäälliköstä liiketoiminnan johtajaksi

Niilo Ursin on nähnyt Alman kasvun muutaman kehittäjän porukasta 300…

Töissä Almalla

Toimittajana työskentely on ainutlaatuinen tilaisuus soveltaa opintojen aikana kertynyttä teoriaa käytäntöön

Toimittajan työssä tarvitaan monipuolista osaamista ja se soveltuukin myös monille…

Töissä Almalla

Osaajat Almalla – Ville Helminen: asiakaslähtöisiä ratkaisuja mainostaja-asiakkaille

Ville Helminen työskentelee Almalla avainasiakaspäällikkönä Alma Total -mediamyyntitiimissä. Villen vastuulla…

Töissä Almalla