Alma Media > Mainostajalle > Kesä saa suomalaiset liikkeelle ja kuluttamaan

Kesä saa suomalaiset liikkeelle ja kuluttamaan

Iltalehden ja Alma Businessmedioiden lukijoilta kysyttiin heidän kesäsuunnitelmiaan. Vastauksissa korostui rentoutuminen, pitkät lomat, ja kulutuksen kiihtyminen kesällä.

Iltalehden lukijoiden kesä 2021

Heinäkuu on loma-aikaa isolle osalle Iltalehden lukijoista. Lähes puolet (46 %) ilmoittaa pitävänsä kesäloman pääasiallisesti heinäkuussa.

Yli kolme neljästä (77 %) Iltalehden lukijasta aikoo pitää vähintään kolme viikkoa lomaa, 68 % pitäessä vielä tästäkin enemmän. Tänä vuonna lomaa säästetään hieman edellisvuotta enemmän, sillä 40 % ilmoitti suunnittelevansa lomaa syksylle, kun sama määrä oli viime vuonna 38 %.

Kesälomalla suurin osa Iltalehden lukijoista (88 %) haluaa erityisesti levätä ja rentoutua. Kuten viime vuonna, kesä tarjoaa monille (62 %) mahdollisuuden myös panostaa liikuntaan ja kuntoiluun. Pitkän koronakauden jälkeen korostuu luonnollisesti halua nauttia ruuasta ja juomasta hyvässä seurassa (88 %), mikä on kasvanut vielä viime kesästä +3 %.

Businessmedioiden lukijoiden kesä 2021

Alman Businessmedioiden kuluttajien lomailusta löytyy huomattava ero Iltalehden lukijoihin. Leijonasosa (65 %) Businessmedioiden lukijoista valitsee pääasialliseksi lomakaudekseen heinäkuun, kun vastaava luku Iltalehdessä on alle puolet.

Businessmedioiden lukijat myös viettävät pidempiä kesälomia, sillä kuusi seitsemästä (86 %) vastaajasta kertoo lomailevansa vähintään kolme viikkoa kesällä. Lomia pidetään ylipäänsä enemmän, sillä puolet (51 %) suunnittelivat pitävänsä lomaa myös syksyllä.

Luonnollisesti myös vaikuttajayleisö haluaa kesältään erityisesti lepoa ja rentoutumista (90 %). Businessmedioiden lukijat ovat kuitenkin hieman innokkaampia liikkumaan, sillä kuntoiluun aikoo panostaa neljä viidestä vastaajasta (79 %). Yli puolet vastaajista myös ajatteli kunnostaa tai rakentaa uutta, joko kotonaan tai lomapaikassaan.

Kesällä hellitetään kukkaron nyörejä

Tuleva kesä on kulutuksen aikaa. Erityisesti nyt, kun matkustamiseen ja palveluihin normaalisti kuluneet rahat ovat jääneet säästöön.

58 % Iltalehden lukijoista aikoo hellittää kukkaron nyörejä oikein kunnolla, ja panostaa kesän viettoon. Tämä on selkeä korotus edellisvuoteen verrattuna (52 %). Jos Iltalehden lukijat ovat valmiita kuluttamaan, niin ovat myös Businessmedioiden vastaajat, sillä huimat 66 % heistä aikoo lisätä kulutustaan kesällä.

Kuluttajien taloudellinen tilanne tuntuukin olevan hyvällä tolalla, sillä yli kolme neljästä (77 %) Iltalehden lukijasta ja jopa 93 % Alma Businessmedioiden lukijoista suhtautuu luottavaisesti omaan talouteen syksyllä ja loppuvuodesta.

Positiivinen suhtautuminen omaan talouteen ja ostovalmius korostuvat tänä kesänä, kun ihmiset pääsevät vihdoin nauttimaan kesästä, palveluista ja kuluttamisesta.

Kesää viettävät kuluttajat ja päättäjät tavoitat kustannustehokkaasti Alman kesäajan kausieduilla. Lue lisää täältä

Lähde:

Iltalehden kesäkyselykysely 05/2021, N=1347,  vrt 06/2020, N=2144

Lähde: Alma Businessmediat kesäkysely 5/2021, N=444

  • Julkaistu: 27.5.2021, 14:54
  • Kategoria: Mainostajalle

Jaa artikkeli