Alma Media > Uutinen > Osaajat Almalla – Johanna Suhonen: Medialiiketoiminnan asiakaslähtöistä kehittämistä

Osaajat Almalla – Johanna Suhonen: Medialiiketoiminnan asiakaslähtöistä kehittämistä

Johanna Suhonen toimii Alma Talent medioiden kaupallisena johtajana. Johanna aloitti tässä roolissa työskentelyn helmikuussa, jota ennen hän on toiminut Almalla sisältömyynnin johtajana.

”Kaupallisen johtajan työtehtäviin kuuluu medialiiketoiminnan asiakaslähtöinen kehittäminen ja siten taloudellinen onnistumisen varmistaminen. Jatkan myös samalla myös sisältömyynnin sekä digiliiketoiminnan kehitykseen keskittyvän eCom-tiimin vetäjänä.”

Arkitasolla työ on suureksi osaksi omien tiimiläisten käytössä olemista ja sparrailua. Päivät täyttyvät laaja-alaisesti digitaalisiin kuluttajapalveluihin liittyvistä asioista: myynnin ja asiakaskokemuksen kehittämisestä eri vaiheissa, asiakasdatan ja -palautteen käsittelystä ja monista teknisistä hankkeista.

”Oma roolini on toimia kannustajana ja tavoitteiden asettajana – ja ehkä myös esteiden poistajana. Miettiä ja mustuttaa tiimiä siitä, mihin ollaan menossa ja mikä se isompi yhteinen tavoite on.”

Johanna on aiemmin työskennellyt useilla eri toimialoilla, mutta yhdistävänä tekijänä on ollut aina jonkinlaisiin tilauksiin perustuva liiketoiminta. Almalla hän aloitti vuonna 2011 uudessa positiossa sisältömyynnin johtajana Kauppalehdessä, jonne hän tuli kehittämään uudentyyppistä sisältömyyntiä. Tavoitteena oli yhdistää printti- ja digitilausten myynti.

”Alma oli minulle silloin 10 vuotta sitten oikea match made in heaven. Olen alun perin opiskellut viestintää ja minusta piti tulla toimittaja, mutta työelämä vei kuitenkin enemmän kaupallisiin töihin ja huomasin niiden olevan minulle sopivampia. Almassa olen päässyt tekemään median kanssa tiiviisti töitä, mutta kaupallisella puolella”, Johanna kertoo.

Motivaatiota uuden kehittämisestä ja kokeilemisesta

Työssä Johannaa motivoi yhteisen tavoitteen eteen työskentely ja oman kädenjäljen näkeminen työssä.

”Olen todella sitoutunut meidän tavoitteeseemme viedä Alman pitkäaikaiset, arvostetut ja luotettavat mediat kohti tulevaisuutta. Niiden transformointi digitaalisiksi medioiksi vähitellen ja samalla varmistaen, että ne jatkavat menestyksekästä polkuaan myös tästä eteenpäin. Koen sen erittäin arvokkaaksi tavoitteeksi, koska pidän journalismia tärkeänä yhteiskunnan osana.”

”Alman työkulttuuri on erittäin voimaannuttava, koen että olen aina saanut tehdä asioita, kokeilla ja kehittää uutta. Vaikka Alma on iso yritys, on täällä lähes yrittäjämäistä asennetta viedä hommaa eteenpäin. Uusia ideoita otetaan vastaan ja työssä pääsee hyödyntämään omaa näkemystä.”

Rohkeaa uudistumista ja omien näkemyksien kyseenalaistamista

Alman Johanna kokee uudistumista tukevana työpaikkana, oli kyse sitten omista toimintatavoista tai koko toimialan uudistamisesta.

”Minulle uusiutuminen on sitä, että kyseenalaistaa itsensä ja omat ajatuksensa säännöllisin väliajoin ja oikeasti miettii, että miksi ajattelen näin ja onko omaa ajattelua syytä muuttaa. Sanonta ”kill your darlings” kuvaa mielestäni hyvin sitä, kuinka erityisesti silloin kun on omia lempiajatuksia ja näkemyksiä, että näin nämä asiat menevät, niin sitä enemmän on syytä kyseenalaistaa omia ajatuksiaan.”

Media on ollut toimialana pitkään kohtuullisen konservatiivinen, mutta Johanna kokee Alman lähteneen rohkeasti mukaan uudistukseen ja viime vuosina muutoksen tahti onkin ollut huikea. Uudistuksen ytimessä on yhteistyö ja rohkeus mennä tilanteisiin, jossa omaa näkemystä haastetaan.

Almaa Johanna suosittelisi työpaikkana erityisesti sellaisille henkilöille, jotka haluavat nähdä oman kädenjälkensä työssään ja jotka nauttivat työpaikasta, jossa on mahdollisuus kehittää omaa toimenkuvaansa omien vahvuuksien ja kiinnostuksenkohteiden mukaan.

Johanna kokee Alman myös hyvin verkostoituvana talona, joten kyky tulla toimeen erilaisten ihmisten kanssa on tärkeä. Työkaverit ovat fiksuja ja hauskoja, ja työpaikalla on aina parhaat keskustelut, olivat ne sitten työasioista tai jostain ihan muusta.

  • Julkaistu: 23.3.2021, 15:15
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: toissa-almalla

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Osaajat Almalla: Niilo Ursin – Teknologiapäälliköstä liiketoiminnan johtajaksi

Niilo Ursin on nähnyt Alman kasvun muutaman kehittäjän porukasta 300…

Töissä Almalla

Toimittajana työskentely on ainutlaatuinen tilaisuus soveltaa opintojen aikana kertynyttä teoriaa käytäntöön

Toimittajan työssä tarvitaan monipuolista osaamista ja se soveltuukin myös monille…

Töissä Almalla

Alma Brand Studion traineeohjelma kasvatti sisältömarkkinoinnin ammattilaisia – nyt traineet kertovat omista kokemuksistaan ja opeistaan

Alma Brand Studion sisältömarkkinoinnin traineeohjelma toteutettiin ensimmäistä kertaa ja se…

Töissä Almalla