Alma Media > Uutinen > Tekoäly mullistaa markkinoijan maailmankuvan

Tekoäly mullistaa markkinoijan maailmankuvan

Illalla nukahdin scifisarja Westworldiin, jossa tekoäly oli juuri ottamassa ihmisistä vallan. Aamulla heräsin Alma Talkin stagelle, jossa esitelmöin miten markkinointi-ihmiset voivat ottaa tekoälyä härkää sarvista.
Hämmentävää. Mutta niin on tekoälykin.

Saman aikaisesti toisessa tilaisuudessa Reaktorin johtava data scientist Johan Himberg haastoi miettimään tekoälykeskustelun kahtiajakoa: yhdet odottavat utopiaa, toiset dystopiaa. Kukaan ei tiedä, johtaako AI-kehitys turvallisempaan liikenteeseen, parempaan koulutukseen ja lisääntyneen vapaa-ajan tuomaan onneen, vai autonomisiin aseisiin, orwellilaiseen valvontaan ja massatyöttömyyteen. Mutta kaikki tietävät, että jotain isoa on tulossa.

Ja siitähän tässä on kyse. Olemme löytöretkeilijöitä ymmärryksen valtamerellä, eikä horisontissa siintävästä erota toistaiseksi kuin sumukuvia.

AI-markkinoinnin maihinnousu

Yritysmaailma ei tule olemaan entisensä, kun AI rantautuu toden teolla. Me lähdimme kiikaroimaan tätä muutosta Kurio AI -yksikössämme.

Suuntasimme mullistuksen tarkastelun markkinoinnissa tapahtuneeseen mullistukseen. Ei vähiten siksi, että se on meidän oman tekemisemme johtotähti, mutta myös siksi, että se on liiketoiminnan osa-alueista luontevimpia tekoälyn tutkiskeluun ja testaamiseen. Tekoäly on kaikille uutta – markkinointi on aina etsimässä uusinta ihmetystä, ennennäkemätöntä ja -kokematonta. Tekoäly vaatii dataa – tämän päivän markkinointi yhä voimakkaammin datavetoista. Tekoäly on meitä varten – ja istuu täydellisesti nykymantraan ”markkinointi on palvelua”.

Hiljan julkaistussa Kurion raportissamme analysoimme vuosien 2016 ja 2017 Cannes Lions -voittajat, tavoitteenamme piirtää tilannekuva AI:n maailmanvalloituksen etenemisestä.

Pika-analyysi: tyyntä myrskyn edellä.

Viime vuoden liki 900 palkitusta kampanjasta 7 % hyödynsi tekoälyä. Ei kuulosta kovin paljolta, mutta nousu edellisvuoteen verrattuna oli miltei kaksinkertainen.

Verrokiksi otettakoon toinen Cannes Lionsin voittajia perkaava tutkimuksemme: World Class Lessons on Social Media Marketing. Siinä missä vuonna 2012 vain 20 % voittajista hyödynsi somea keskeisenä osana kampanjaansa, vuonna 2017 oltiin jo tultu 76 %:iin. Käytännössä kampanjoita, joissa ei some olisi edes jollain tavalla mukana, alkaa olla vaikea löytää Cannesista.

Sama tullee näkymään myös tekoälyn saralla.

Jo nyt tekoälyä hyödynnetään todella laajasti erilaisissa ideoissa ja toteutuksissa. Cannes-voittajista suuri osa hyödynsi AI-lähtöistä data-analyysiä (58 %). Muita yleisiä keinoja ja teknologioita olivat koneoppiminen (35 %) ja äänen tunnistaminen (23 %), mutta näiden lisäksi nähtiin kaikkea kasvojen tunnistuksesta tekstianalyysiin ja chatboteista IoT:hen.

Tyylit ovat monet. Vain luovuus on rajana – toistaiseksi juurikin se inhimillinen luovuus.

Tuulta purjeisiin

”Tekoälyn hyödyntäminen vaatii dataa, osaamista ja aikaa. Ensimmäistä voi hankkia, toista rekrytä tai kouluttaa, mutta aikaa ei saa lisää. Aloita tänään.” -Antti Merilehto, Tekoäly – matkaopas johtajalle -teoksen kirjoittaja

Löytöretkeilyssä asenne ratkaisee. Yhtään Intiaa ei olisi löydetty ilman tyrskyt kestävää uskoa ja ulapalta toiselle kantavaa uteliaisuutta.

Asenneilmasto vaikuttaa tällä hetkellä hyvältä. Mary Meekerin ja KPCB:n juuri julkaistussa vuotuisessa Internet Trends -raportissa siteerataan Morgan Stanleyn tutkimusta, jonka mukaan yritysten IT-hankkeissa AI näyttelee vielä pientä roolia, mutta kasvaa hurjaa vauhtia. Isot pelurit Yhdysvalloista ja Kiinasta dominoivat markkinaa, mutta rakentavat samalla muiden hyödynnettävissä olevia rajapintoja ja palveluita, kuten Amazon AWS:n ja Google Cloudin tarjoamat tekoälypalvelut kuvientunnistuksesta aina koneoppimiseen. Ratkaisujen lisäksi verkko pursuaa erittäin laadukkaita kursseja perusasioiden oppimiseen – monet niistä vieläpä veloituksetta.

Reaktorin Johan Himbergin viesti oli selvä: vain tieto peittoaa taikauskon. Ei tekoälyssä ole mitään älyn ja ymmärryksen ulottumattomissa olevaa. Samaan aikaan toisaalla allekirjoittanut kiitti ja kumarsi yleisöä: ”mikä mahtava aika olla elossa.”

Ranta on täynnä laivoja, jotka odottavat ohjastajaa. Rohkeasti kohti suurta tuntematonta!

  • Julkaistu: 7.6.2018, 00:00
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Trendit

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Teknologia vauhdittaa Alman matkaa kohti kehittyneitä kaupankäyntialustoja

Digitaalisuus on ollut Alma Median strategian ytimessä jo vuosia. Alma…

Trendit

Viisi markkinoinnin trendiä 2022 – näistä vielä puhutaan

Trendikatsaukset tehdään tyypillisesti alkuvuonna, mutta maailman ja trendien muovautuessa yhä…

Trendit

Kolme neljästä fyysisen kaupan asiakkaasta tulee kauppaan valmiiksi tiedolla ja inspiraatiolla varustettuna

Alle 25-vuotiaista enää vain 9 % tekee ostoksia ainoastaan kivijalkakaupassa,…

Trendit