Alma Media > Uutinen > Sisältömarkkinoija, kilpailet Gwyneth Paltrown kanssa

Sisältömarkkinoija, kilpailet Gwyneth Paltrown kanssa

Maailman isoimmalla mainosfestivaalilla kuultiin merkittävimpien viihdemaailman vaikuttajien näkemyksiä sisältömarkkinoinnista.

Cannes Lions mainosfestivaali järjestettiin 63. kerran viime viikolla Ranskan Rivieralla. Mainosalan ammattilaiset ja mainostajat ympäri maailman kokoontuvat palkitsemaan vuoden parhaita töitä ja inspiroitumaan maailmanluokan puhujista. Cannesissa on aina kuultu puheenvuoroja niin mainosalan vaikuttajilta kuin kiinnostavilta julkisuuden henkilöiltä. Jälkimmäisten rooli on perinteisesti ollut inspiroida elämäntarinoillaan, mutta viimeistään tänä vuonna mainonnan ammattilaisille tuli selväksi, että julkkikset kilpailevat täysillä toimistoja ja yritysten brändejä vastaan sisältömarkkinoinnin kentällä monin eri keinoin.

Sosiaalisen median ajassa julkkikset ovat opetelleet omat tapansa luoda mielenkiintoista sisältöä henkilöbrändinsä ympärille. He eivät voi – eivätkä halua – olla enää riippuvaisia valtamediasta ja siksi he kilpailevat samoista silmäpareista, fiideistä ja sisällön parissa käytetyistä sekunneista kuin me kaikki muutkin. Cannesin kattauksesta jäi mieleen kolme tapaa, joilla julkisuuden henkilöt ovat kääntäneet uuden median pelisäännöt voitokseen.

1. Palvele ja kuuntele yleisöä

”Savun ja pommien aika on nyt todella ohi, eikä ihmisiä voi huijata katsomaan huonoa sisältöä”, totesi näyttelijä ja laulaja Will Smith puheenvuorossaan. ”Valta on siirtynyt katsojille. Kehno uutuuselokuva saattoi aikanaan pyöriä teattereissa useita päiviä ennen kuin sana sen luokattomuudesta levisi. Nyt sosiaalisen median ansiosta kaikki tietävät siitä 10 minuutissa ensiesityksen jälkeen”, Smith totesi. Hänen viestinsä täydelle salille oli selvä: koko viihdealan täytyy elää samassa sykkeessä katsojien kanssa ja kuunnella heitä tarkemmin.

Toisen näkökulman kuluttajien rytmissä elämiseen antoi Oscar-voittaja Gwyneth Paltrow. Paltrow on hypännyt suin päin opettelemaan sisältömarkkinointia omalla Goop-verkkomediabrändillään.  Brändi tuottaa lifestyle-sisältöä muodista, ruoasta ja sisustuksesta sekä myy valittuja tuotteita verkkokaupassaan. Sisältö on Paltrown kuratoimaa ja osin hänen itsensä tuottamaa. Hän jakaa myös paljon palasia yksityiselämästään – uutinen Paltrown ja laulaja Chris Martinin erostakin julkaistiin ensimmäisenä juuri Goopissa. Taistelussa yleisön huomiosta Goop on lifestyle-brändeille ja -medioille erittäin varteenotettava kilpailija: Paltrow antaa persoonallaan brändille vahvan identiteetin, valmiin miljoonayleisön, valtavan vaikuttajaverkoston tuen ja ennen kaikkea eksklusiivista sisältöä.

2. Älä kuuntele ketään, ole auktoriteetti 

Täysin toisen näkökulman sisältömarkkinoinnin tulevaisuuteen antoi Voguen päätoimittaja ja lehtitalo Condé Nastin luova johtaja Anna Wintour. Wintourin resepti muuttuneeseen mediaympäristöön oli itsevarma: sosiaalinen media tai ei, jonkun täytyy edelleen asettaa trendit muodissa ja se on Voguen tyylisten brändien tehtävä. Ratkaisu Wintourin mukaan on tuottaa entistä  laadukkaampaa, ainutlaatuisempaa sisältöä. Hän antoi tämän päivän brändeille kolme ohjetta: tähdätkää korkeammalle, luottakaa itseenne ja brändiinne enemmän, ja yhdistäkää voimanne mielenkiintoisten ihmisten kanssa – viihdetuottajien, elokuvaohjaajien ja taiteilijoiden. Hänen viestinsä oli: auktoriteetti kuuluu sille, joka sen ottaa.

3. Kuuntele faneja ja anna heidän puhua puolestasi 

Kolmannen näkökulman aiheeseen tuo Foo Fighters -yhtye ja viime vuonna pienessä Italialaisessa Cesenan kaupungissa toteutettu massiivinen tempaus. Vajaan kymmenen hengen ryhmä faneja päätti laittaa kaiken peliin saadakseen houkuteltua ihailemansa bändin keikalle alle sadan tuhannen asukkaan pikkukaupunkiin. Koottiin 1 000 fanin orkesteri esittämään bändin kappale ”Learn to fly” kaupungin aukiolla. Esityksestä taltioitiin uskomaton video, joka julkaistiin julkisena kutsuna bändille. Tempaus kannatti, bändi veti keikan Cesenassa puolen vuoden päästä videon julkaisusta. ”Kun näimme ihmisten laulavan kappalettamme koko maailmalle, se oli ehkä uramme paras hetki. Emme voineet mitenkään kieltäytyä kutsusta”, laulaja Dave Grohl totesi Cos-median haastattelussa.

Olipa resepti yksi edellä mainituista tai jokin täysin muu, on varmaa että kun perinteisen median aikana pinnalle nousseet ja laajalti tunnetut persoonat valjastavat brändinsä, auktoriteettinsa tai faninsa tuottamaan vaikuttavaa verkkosisältöä, alkaa uutisfiideissä olla meille kaikille tavallisille brändeille entistä ruuhkaisammat oltavat. 

Alma Median sisältömarkkinointiratkaisut

  • Julkaistu: 4.7.2016, 12:15
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: Trendit

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Teknologia vauhdittaa Alman matkaa kohti kehittyneitä kaupankäyntialustoja

Digitaalisuus on ollut Alma Median strategian ytimessä jo vuosia. Alma…

Trendit

Viisi markkinoinnin trendiä 2022 – näistä vielä puhutaan

Trendikatsaukset tehdään tyypillisesti alkuvuonna, mutta maailman ja trendien muovautuessa yhä…

Trendit

Kolme neljästä fyysisen kaupan asiakkaasta tulee kauppaan valmiiksi tiedolla ja inspiraatiolla varustettuna

Alle 25-vuotiaista enää vain 9 % tekee ostoksia ainoastaan kivijalkakaupassa,…

Trendit